Slingeren onrust op stuur boven 100

Op wat voor specifieke manier ook zit er dus een onbalans in je stuur. Van banden tot balhoofd of ergens ertussenin.

Heb je wel vonk?

@Willem heeft vast ervaring met die non-metrische motorfiets op het gebied van afvallende onderdelen die slingerende sturen veroorzaken.
 
Er zijn motorfietsen die er snel last van hebben. Een Yamaha Diversion heeft bijv. al snel een speed wobble. Nieuwe (voorvorkolie) en het afstellen van het balhoofdlager kan het symptoom onderdrukken.
 
Ik denk dat hij er stilstaand maar weinig last van heeft ook, denk je ook niet? Anders zou ik het niet bij de motor zoeken.

Als je de volledige zin leest ipv de laatste 4 woorden snap je het dan beter? Of moet ik het echt uitleggen.
Maar misschien kan topic starter beter andwoord geven op de vragen. Kunnen we hem gericht proberen te helpen
 
Er zijn motorfietsen die er snel last van hebben. Een Yamaha Diversion heeft bijv. al snel een speed wobble. Nieuwe (voorvorkolie) en het afstellen van het balhoofdlager kan het symptoom onderdrukken.
Uit eigen ervaring heeft de DL650 dat niet. Alleen topkoffers, top- en zij, ik kon dat ding volladen wat ik wilde maar altijd stabiel, ook met 150+ (bouwjaar 2005).

Idd banden(spanning) en kwaliteit van de banden (cuppen, ouderdom -controleren dmv ouderdomsscheuren en DOT code) en eventueel de vering checken.

Een andere mogelijkheid is dat de achterkant van de Strom verlaagd is dmv dogbones (gebeurd regelmatig bij dit model). Als de vork dan niet een gelijke hoogte door de kroonplaat is gestoken kan het ook onstabiel worden.

Ter toevoeging, toen ik de DL net had was hij ook lichtelijk onstabiel op die snelheid. De banden hadden voldoende profiel en waren niet gecupt, maar de banden waren vrij oud. Probleem was weg met nieuwe banden.
 
Laatst bewerkt:
Uit eigen ervaring heeft de DL650 dat niet. Alleen topkoffers, top- en zij, ik kon dat ding volladen wat ik wilde maar altijd stabiel, ook met 150+ (bouwjaar 2005).

Idd banden(spanning) en kwaliteit van de banden (cuppen, ouderdom -controleren dmv ouderdomsscheuren en DOT code) en eventueel de vering checken.

Een andere mogelijkheid is dat de achterkant van de Strom verlaagd is dmv dogbones (gebeurd regelmatig bij dit model). Als de vork dan niet een gelijke hoogte door de kroonplaat is gestoken kan het ook onstabiel worden.
Mijn oude v-strom (bj2005) is ook jaren stabiel geweest. Plusminus 40.000 km's met veel plezier mee gereden. de banden waren op een moment erg vlak. Nadat ik de banden gewisseld heb kreeg ik ook een instabiele motor. Met en zonder koffers, ik heb zo een beetje alles vervangen behalve de achterschokbreker en de balhoofd lagers. De achter schokbreker was wel slecht maar ook duur om te vervangen. Toen er een mooie Africa twinn op mijn pad kwam kon ik de verleiding niet weerstaan en heb ik de vstrom ingeruild.
 
Een andere mogelijkheid is dat de achterkant van de Strom verlaagd is dmv dogbones (gebeurd regelmatig bij dit model). Als de vork dan niet een gelijke hoogte door de kroonplaat is gestoken kan het ook onstabiel worden.
klopt niet hè.
achteraan verlagen geeft je een grotere balhoofdhoek en meer naloop, beide zijn goed voor meer stabiliteit.
ga je dan de voorkant evenveel verlagen kom je terug uit bij hoe het was, alleen de motor is dan wat verlaagd.
 
Mijn DL650 had trouwens ook een heel klein beetje last van onbalans in het stuur bij 110-120-130 en sneller. Maar dat kwam mede door het ruitje, als ik dat eraf had, was het bijna niet aanwezig. Ik heb het opgelost door gewoon zo rond de 100 te rijden en op tijd weg te gaan.
 
Kun je de symptomen beter omschrijven

Met alleen "onrustig" kan het namelijk alle kanten op....... Van een loszittend kuipdeel/spatbord/kabel tot banden, schokdempers, lagers etc....
 
klopt niet hè.
achteraan verlagen geeft je een grotere balhoofdhoek en meer naloop, beide zijn goed voor meer stabiliteit.
ga je dan de voorkant evenveel verlagen kom je terug uit bij hoe het was, alleen de motor is dan wat verlaagd.

Denk ook even aan de gewichtsverdeling als je dit doet, je kan ook te weinig wieldruk hebben vooraan, heb het zelf ook meegemaakt in de praktijk.
En als je de voorvork doorsteekt zit je weer op de zelfde hoek maar met een andere naloop
 
Denk ook even aan de gewichtsverdeling als je dit doet, je kan ook te weinig wieldruk hebben vooraan, heb het zelf ook meegemaakt in de praktijk.
En als je de voorvork doorsteekt zit je weer op de zelfde hoek maar met een andere naloop
als de hoek van de vork niet verandert, blijft de naloop hetzelfde, of de vork dan 0.5m of 10m lang is verandert daar niets aan. de naloop kan je enkel veranderen (bij identieke hoek vork) door de balhoofdsprong te veranderen, de plaats van de vooras op de vork te wijzigen of de diameter van de band.
het massazwaartepunt zal inderdaad een ietsiepietsie naar voor verschuiven bij zowel voor als achteraan verlagen (het voorwiel en het achterwiel gaan iets naar achter), maar of jan modaal daar veel van gaat merken ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan