Slingeren..

r4ce_e3nd

Die hard MF'er
30 mei 2005
747
0
Destelbergen (BE)
Op mijn SV650S zit nu een R1 vork van '99, had die er overlaatst op gestoken en nu stuurt hij echt :} :} :} Maar ik heb een probleempje, als ik hard rem heb ik het gevoel dat de achterkant begint te slingeren. :? Dat vind ik toch niet zo normaal. Zeker als ik volgende week op circuit ga rijden, had ik graag gehad dat dit opgelost was.
Wat kan hieraan gedaan worden? Meer olie in de poten, meer veervoorspanning, demping regelen, ... ? Er zit ook al een achterveer op van een ZX6RR, maar die staat op de minste veervoorspanning. Tot nu toe heb ik nog aan geen enkel knopje gedraaid. Er zit ook verse olie in de vork en de juiste hoeveelheid.

Iemand raad voor deze kammeraad? :)
 
Meer ingaande demping en voorspanning lijkt me in de vork.... Als ie achter omhoog komt, meer uitgaande demping en minder veervoorspanning.
Je kunt die vork en demper natuurlijk niet zomaar klakkeloos overnemen, zit wel wat afstelwerk aan.
 
Laatst bewerkt:
Hoe hard rij je en hoe hard rem je?
Ik heb het ook wel eens maar dan rem ik wel extreem (laat van hoge snelheden) en in dat geval is het vrij normaal.
Hoewel de koekblikkers dat niet vinden aan de duikende koplampen te zien })
Zullen wel denken dat je onderuit gaat O-)
Is het bij normaal remmen dan kan het inderdaad je veerinstelling zijn en dat is mij ook iets te ingewikkkeld 8-)
 
Is de achterkant hoger dan origineel?
Motor gaat dus op zijn kop lopen (instabiel bij het remmen).
Zet eerst de poten die 10mm terug
 
Hij heeft het dus alleen maar als ik echt hard herm, van hoge snelheid, ik vind het alleen niet zo stabiel meer en hoofte het goed te krijgen. Mss ligt het wel degelijk aan het feit dat ik te hard rem en hij dus te veel op zijn neuw komt. Maar ik heb er voor nooit last van gehad, ook niet op circuit...


Ik kan de poten idd weer gelijk stellen met de kroonplaat maar ik vrees dat hij dan niet meer zo vlot gaat sturen als hij nu doet :] Hij is ook verhoogt ja...
 
Beetje apart verhaal, je hebt geen enkel benul van vering, demping en geometrie van de fiets, maar zet hem wel gigantisch op zijn neus. Logisch gevolg is dat hij achter onstabiel wordt bij het hard remmen. En als je dat al hebt op straat, wordt het op het circuit nog een graadje erger.

kortom, begin bij de basis en zet die fiets neutraal, stel je veervoorspaning af (a.d.h.v. negatieve veerweg) en kijk vervolgens hoeveel veerweg je voor en achter gebruikt. Is dit teveel , dan meer ingaande demping (rechtsom draaien) en is het te weinig, dan minder ingaande demping. Vervolgens pas je daar de uitgaande demping op aan. In eerste instantie stel je het zo in dat de fiets bij inveren even snel terugkomt als dat hij inveert. Later kun je dit a.d.h.v. je rij ervaring wat aanpassen.

Als blijkt dat hij nu niet meer stuurt kun je de achterkant wat verhogen (en niet de voorkant laten zakken, kost grondspeling). Hij zal nu wellicht wat onstabieler worden achter, probeer dit dan te verminderen door de uitgaande demping achter wat zachter te zetten (achterkant blijft langer aan de grond).
 
Als blijkt dat hij nu niet meer stuurt kun je de achterkant wat verhogen (en niet de voorkant laten zakken, kost grondspeling). Hij zal nu wellicht wat onstabieler worden achter, probeer dit dan te verminderen door de uitgaande demping achter wat zachter te zetten (achterkant blijft langer aan de grond).
Je hebt helemaal gelijk, ik zat er ff naast. Meer uitgaande demping zorgt er voor dat ie het wieltje op wil tillen.

Die achterdemper, die zit bij een ZX-6RR via een linksysteem en bij de SV 'koud' op de achterbrug? Veerconstante is misschien ook stukken hoger dan origineel, demping is anders?
 
Op mijn SV650S zit nu een R1 vork van '99, had die er overlaatst op gestoken en nu stuurt hij echt :} :} :} Maar ik heb een probleempje, als ik hard rem heb ik het gevoel dat de achterkant begint te slingeren. :? Dat vind ik toch niet zo normaal. Zeker als ik volgende week op circuit ga rijden, had ik graag gehad dat dit opgelost was.
Wat kan hieraan gedaan worden? Meer olie in de poten, meer veervoorspanning, demping regelen, ... ? Er zit ook al een achterveer op van een ZX6RR, maar die staat op de minste veervoorspanning. Tot nu toe heb ik nog aan geen enkel knopje gedraaid. Er zit ook verse olie in de vork en de juiste hoeveelheid.

Iemand raad voor deze kammeraad? :)


even off-topic.

Wat voor een kroonplaten heb je gebruikt voor die R1 vork? Ben je nog (grote) problemen tegengekomen bij het monteren? Heb je een eerste of 2e generatie SV?

Bedankt :}
 
Beetje apart verhaal, je hebt geen enkel benul van vering, demping en geometrie van de fiets, maar zet hem wel gigantisch op zijn neus. Logisch gevolg is dat hij achter onstabiel wordt bij het hard remmen. En als je dat al hebt op straat, wordt het op het circuit nog een graadje erger.

kortom, begin bij de basis en zet die fiets neutraal, stel je veervoorspaning af (a.d.h.v. negatieve veerweg) en kijk vervolgens hoeveel veerweg je voor en achter gebruikt. Is dit teveel , dan meer ingaande demping (rechtsom draaien) en is het te weinig, dan minder ingaande demping. Vervolgens pas je daar de uitgaande demping op aan. In eerste instantie stel je het zo in dat de fiets bij inveren even snel terugkomt als dat hij inveert. Later kun je dit a.d.h.v. je rij ervaring wat aanpassen.

Als blijkt dat hij nu niet meer stuurt kun je de achterkant wat verhogen (en niet de voorkant laten zakken, kost grondspeling). Hij zal nu wellicht wat onstabieler worden achter, probeer dit dan te verminderen door de uitgaande demping achter wat zachter te zetten (achterkant blijft langer aan de grond).
Ik heb er idd geen flauw benul van maar wil wel bij leren...

Bedankt voor de mooie uitleg, ik zal hem proberen afregelen, enkel moet ik nog weten waar de ingaande demping te regelen is, onderaan of bovenaan?
 
Je hebt helemaal gelijk, ik zat er ff naast. Meer uitgaande demping zorgt er voor dat ie het wieltje op wil tillen.

Die achterdemper, die zit bij een ZX-6RR via een linksysteem en bij de SV 'koud' op de achterbrug? Veerconstante is misschien ook stukken hoger dan origineel, demping is anders?

Er is genoeg opzoekingswerk geleverd alvorens die demper er op te steken. De ZX heeft idd een klein beetje hardere veer dan standaard SV, maar dat kan geen kwaad, toch niet voor op circuit.
 
even off-topic.

Wat voor een kroonplaten heb je gebruikt voor die R1 vork? Ben je nog (grote) problemen tegengekomen bij het monteren? Heb je een eerste of 2e generatie SV?

Bedankt :}
Ik heb een 1e generatie SV (zie avatar). De kroonplaten die ik gebruikt heb zijn van een GSXR 750 SRAD. Waarom? omdat ze dezelfde diameters hebben voor de vorkpoten en omdat de kroonplaten net iets wijder staan dan die van de R1, want met die van de R1 zou ik veel meer aanpassingswerk gehad hebben (o.a. stuurpen). De stuurpen van de SV past dan ook rechtstreeks op die van de GSXR en daarmee kan ik de originele lagering behouden. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er idd geen flauw benul van maar wil wel bij leren...

Bedankt voor de mooie uitleg, ik zal hem proberen afregelen, enkel moet ik nog weten waar de ingaande demping te regelen is, onderaan of bovenaan?

Mooi, heb ik het verhaal niet voor niets getikt ;)

Ingaande demping voorkant zit onderaan de veerpoot, ingaand achter, zit bovenop de veer (net andersom dus).
 
Terug
Bovenaan Onderaan