Slipkoppeling

Tuccie

Rookie
5 mei 2020
10
2
Beste Leden,

Ik rijd nu drie jaar motor en de motoren die ik heb gereden hebben altijd een slipkoppeling gehad. Nu wilde ik wat zwaarder gaan rijden en viel mijn oog op de gsx-s 750. Nu blijkt deze geen slipkoppeling te hebben.

Nu ben ik altijd gewend geweest aan de slipkoppeling, en vraag ik mij af aan de ervaren motorrijder of dit een probleem is? Is het in deze verstandiger om toch voor de z900 te gaan welke wel een slipkoppeling heeft ?

Ik hoor het graag
 
Vrijdag was gister toch? Hoe rijd jij dat je het effect van een slipper clutch nodig bent?
Zelf van 1 t/m 4 cilinder gereden en zelfs bij mn SM heb ik m niet gemist..
 
Beste Leden,

Ik rijd nu drie jaar motor en de motoren die ik heb gereden hebben altijd een slipkoppeling gehad. Nu wilde ik wat zwaarder gaan rijden en viel mijn oog op de gsx-s 750. Nu blijkt deze geen slipkoppeling te hebben.

Nu ben ik altijd gewend geweest aan de slipkoppeling, en vraag ik mij af aan de ervaren motorrijder of dit een probleem is? Is het in deze verstandiger om toch voor de z900 te gaan welke wel een slipkoppeling heeft ?

Ik hoor het graag

Een 750 viercilinder heeft geen slipkoppeling nodig.
 
Hij bedoelt waarschijnlijk een slipperclutch.
Oftewel het systeem wat ervoor zorgt dat als je van hoge snelheid snel terug schakelt en vervolgens de koppeling laat op komen dat dan het achterwiel niet blokkeert
 
@daddyphilipsen inderdaad de slipper clutch. Ik heb geen ervaring met het rijden zonder. Vandaar de vraag onder de ervaren of dit een probleem is en of lastig om over te stappen. Of een slipper clutch uberhaupt effect heeft bij het normaal rijden met de motor.
 
Kheb nu een slipper clutch op m'n huidige motor, werkt prima.

Op m'n vorige had ik 'm niet.

Moet wel zeggen dat het erg fijn rijdt, je hoeft niet na te denken waar de naald zich ergens bevind.

Ik zal zeggen als je niet weet wat je mist zal je er geen erg in hebben maar jij gaat eigenlijk een stap terug naar een fiets zonder slipper clutch dus zal je het wel merken.

Maar goed alles went he, beetje gas geven met terugschakelen en je bent er ook.
 
Hij bedoelt waarschijnlijk een slipperclutch.
Oftewel het systeem wat ervoor zorgt dat als je van hoge snelheid snel terug schakelt en vervolgens de koppeling laat op komen dat dan het achterwiel niet blokkeert

Heb ik nog met geen enkele brommer meegemaakt 🤔
Beetje "stempelen" kan nooit kwaad🤗

Gewoon knallen.
Die jeugd ook altijd🧐
 
Mijn MT09 heeft een slipper mutch, bij sportief rijden wel handig maar bij heel sportief rijden slipt je achterwiel toch wel omdat er nauwelijks gewicht op staat.
Als ik dan met de ST1300 rijdt moet ik er wel even aan denken dat die geen slipperlutch heeft.
Gebeurt af en toe wel eens dat ik met een mooie slipper de bocht inzet :9~
Op mijn circuit gsxr600 is er geen slipperclutch en mis het ik ook niet, het zou wel handig zijn maar ver van onmisbaar.
 
Mijn MT09 heeft een slipper mutch, bij sportief rijden wel handig maar bij heel sportief rijden slipt je achterwiel toch wel omdat er nauwelijks gewicht op staat.
Als ik dan met de ST1300 rijdt moet ik er wel even aan denken dat die geen slipperlutch heeft.
Gebeurt af en toe wel eens dat ik met een mooie slipper de bocht inzet :9~
Op mijn circuit gsxr600 is er geen slipperclutch en mis het ik ook niet, het zou wel handig zijn maar ver van onmisbaar.
Dit dus,mijn daytona 675 ook niet.
Bij aanremmen bochten een beetje shatter en beweging is geen probleem
 
Feit blijft wel net zoals bij abs, dat je er wel degelijk profijt van hebt.

Moet dit persee op een motor zitten?

Nee natuurlijk niet, maar als je het hebt is het wel mooi meegenomen.
 
wat dan 🤔
Op de openbare weg heulemoal niks🤗
Daar kan je nou wel over door blijven gaan om je gelijk proberen te halen maar ik vind dat je er profijt van hebt.

Ik rij stevig door, vrij vaak op de limiet en dan heb je er gewoon profijt van.

Dat is mijn mening en die ventileer ik hier en in jouw mening die je hier probeert op te dringen ben ik verder totaal niet geïnteresseerd.
 
  • Wow
Waarderingen: AWH
Daar kan je nou wel over door blijven gaan om je gelijk proberen te halen maar ik vind dat je er profijt van hebt.

Ik rij stevig door, vrij vaak op de limiet en dan heb je er gewoon profijt van.

Dat is mijn mening en die ventileer ik hier en in jouw mening die je hier probeert op te dringen ben ik verder totaal niet geïnteresseerd.

Onderbouw het dan............ 🧐
ABS is wel duidelijk

P.s. iop mijn momo zit ook een slipperclutch🤗
 
Als je 'm ook als boormachine gaat gebruiken heeft zo'n slip koppeling wel nut, denk ik.


@Dakkert, brother in Arms, dat doe ik wel

Een Slipperclutch is dus niet afhankelijk voor de toepassing voor WAAR je er mee rijdt maar HOE je er mee rijdt :+
Heeft op de openbare weg maar 1 nut :Comfort.... 🤗
Als je feeling met je motor hebt mis je het niet/is het overbodig..
 
Als je over zou stappen naar iets dat gevoeliger is voor het blokkeren van je achterwiel dan ga je een paar spannende momenten beleven als je de koppeling dumpt bij stevig remmen. Maar daar blijft het waarschijnlijk ook bij. Even aanleren om de koppeling vloeiend te bedienen, volgende stap is tussengas te geven en je kan zo bij de club die 'gevoel' weten te waarderen boven mechanische/elektronische hulpmiddelen.

Discussies over nut en feeling zijn gevoelskwesties, mixt nooit lekker in discussies over techniek omdat het eerste subjectief is een slipperclutch is allesbehalve subjectief. In objectieve zin is een slipperclutch beter dan een gewone omdat je simpelweg met minder handelingen naar je doel komt zonder bijkomstige nadelen. Maar goed, dat hoef niet lijdend te zijn. De markt voorziet er wel volop in en die doen dat omdat de consument dat vraagt, waarschijnlijk omdat het gewoon makkelijker is en men meer op andere aspecten van rijden kan focussen (of je omgeving, moet je zelf weten).
 
Als je over zou stappen naar iets dat gevoeliger is voor het blokkeren van je achterwiel dan ga je een paar spannende momenten beleven als je de koppeling dumpt bij stevig remmen. Maar daar blijft het waarschijnlijk ook bij. Even aanleren om de koppeling vloeiend te bedienen, volgende stap is tussengas te geven en je kan zo bij de club die 'gevoel' weten te waarderen boven mechanische/elektronische hulpmiddelen.

Discussies over nut en feeling zijn gevoelskwesties, mixt nooit lekker in discussies over techniek omdat het eerste subjectief is een slipperclutch is allesbehalve subjectief. In objectieve zin is een slipperclutch beter dan een gewone omdat je simpelweg met minder handelingen naar je doel komt zonder bijkomstige nadelen. Maar goed, dat hoef niet lijdend te zijn. De markt voorziet er wel volop in en die doen dat omdat de consument dat vraagt, waarschijnlijk omdat het gewoon makkelijker is en men meer op andere aspecten van rijden kan focussen (of je omgeving, moet je zelf weten).

Ik rijd tevens motorscooter, helemaal luxe 🤗
Schakelen hoef je dan helemaal niet meer,objectief gezien🥳
 
Terug
Bovenaan Onderaan