Slipkoppeling

Tuccie

Rookie
5 mei 2020
10
2
Beste Leden,

Ik rijd nu drie jaar motor en de motoren die ik heb gereden hebben altijd een slipkoppeling gehad. Nu wilde ik wat zwaarder gaan rijden en viel mijn oog op de gsx-s 750. Nu blijkt deze geen slipkoppeling te hebben.

Nu ben ik altijd gewend geweest aan de slipkoppeling, en vraag ik mij af aan de ervaren motorrijder of dit een probleem is? Is het in deze verstandiger om toch voor de z900 te gaan welke wel een slipkoppeling heeft ?

Ik hoor het graag
 
Ja dat is mijn punt, wat is jouw punt?

Ik zal je helpen, die scooter van jouw heef een soort CVT? Daar zitten nadelen aan, is groot en verbruikt veel energie. Dat doet er niet zo toe op een scooter want gericht op gemak en niet al te hoog verhogen. Waarom zie je dat niet op motoren? Andere doelen. Waarom zitten er op vele moderne motoren wel een slipperclutch? Omdat het objectief beter is zonder bijkomstige nadelen.

Ik ben ook in te huren als spreker by the way als je het liever in het echt hoort (gepaste afstand natuurlijk).
 
Slipperclutch is vooral nuttig op dikke 1-pitters om een blokkerend achterwiel bij terugschakelen te voorkomen vanwege de hoge compressie. Op een Suzuki GSX-S750 4-cylinder moet je wel heel erg lomp doen om een blokkerend achterwiel te krijgen bij terugschakelen.

Wel jammer dat er geen bochten ABS op zit, maar daar is de prijs ook naar.
 
Als je nooit terug schakelt zit je vaak in een te hoge versnelling
Het is hier weer zoals zo vaak een discussie die nooit eindigt
Als ik supermotard zou rijden moest ik het ook hebben,anders hoeft het voor mij niet,en mis ik het ook niet
Als je als een trut rijdt heb je het zeker niet nodig.
Kortom je houdt altijd verschillende meningen
 
Ja dat is mijn punt, wat is jouw punt?

Ik zal je helpen, die scooter van jouw heef een soort CVT? Daar zitten nadelen aan, is groot en verbruikt veel energie. Dat doet er niet zo toe op een scooter want gericht op gemak en niet al te hoog verhogen. Waarom zie je dat niet op motoren? Andere doelen. Waarom zitten er op vele moderne motoren wel een slipperclutch? Omdat het objectief beter is zonder bijkomstige nadelen.

Ik ben ook in te huren als spreker by the way als je het liever in het echt hoort (gepaste afstand natuurlijk).

Mijn punt is dat minder handelingen voor mij geen reden zijn om met een slipperclutch of motorscooter te rijden.
Zoals ik al zei er zit er 1 op mijn motor,1200 cc 2 cilinder,maar daar jakker ik niet van bocht tot bocht mee ,op straat.
Ik probeer er mee vloeiend op het gas te rijden ga je net zo snel mee(in mijn achterhoofd bijvoorbeeld ,de eifel,luxemburg).
Remmen als het nodig is,bochten in laten lopen en vooral ver voorruit kijken!!
Ik hoef mijn slipperclucth zelden aan te spreken.
Op het circuit heb ik er geen ,ik persoonlijk zie het ook als een sport als ik dan chatterend op een bocht afrem,hoort erbij en is onderdeel van de "skills"en de beleving.

Terugkomend op TS : ,nee je hebt het niet nodig,en wat chatter kan best leerzaam en spannend zijn ,dat is mijn insteek.
ik zal wel een oldskool rijder zijn die wars is van "zelfrijdende "brommers 😏 🥳
 
Heb op de VF750F een slipperclutch zitten, uit 83, was een van de vroegere er mee denk ik.

Is een kreng, je kan het ding daardoor niet aanduwen.

1 keer daadwerkelijk hard genoeg gestampt om de slipperclutch te gebruiken. Omgekeerd ook op een van de andere motoren die het niet heeft dat ik rem en terugschakel tegelijkertijd en dat achter ietsje glijdt.

Zou ik zonder kunnen.

Zeker.

db
 
Heb op de VF750F een slipperclutch zitten, uit 83, was een van de vroegere er mee denk ik.

Is een kreng, je kan het ding daardoor niet aanduwen.

1 keer daadwerkelijk hard genoeg gestampt om de slipperclutch te gebruiken. Omgekeerd ook op een van de andere motoren die het niet heeft dat ik rem en terugschakel tegelijkertijd en dat achter ietsje glijdt.

Zou ik zonder kunnen.

Zeker.

db
Dat is dan waarschijnlijk de reden dat mijn CBX 750 ook niet aan te duwen was. Nooit geweten dat ze dat toen ook al hadden. Mijn start motor was stuk en dan denk je ik duw hem wel ff aan... Uit eindelijk met heel veel moeite gelukt maar makkelijk ging het niet.
 
Blokkerend achterwiel maakt het juist spannend van tijd tot tijd. We willen allemaal vermogen, koppel, remkracht, grip ed maar dan moet het allemaal wel gereguleerd worden door abs, slipperclutch, tracktion control en nog een hoop van die dingen waardoor je beter een Puch maxi kunt gaan rijden.
 
Top, in ieder geval bedankt voor de uiteenlopende reacties. Ik ga lekker voor de gsx-s 750, vind het een mooie fiets. Als ik voor een ander ga dan zal die ook wel weer andere opties wel en niet hebben. Je kan niet alles hebben he.

Ik weet verder ook niet of ik bij mijn vorige motor actief gebruik heb gemaakt van de slipperclutch... Mijn lesmotor de honda cb650f had hem volgens mij ook. Zal allemaal wel meevallen als we het even oefenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan