Slippende achterband bij terug schakelen

EdwinO

MF veteraan
6 feb 2002
4.092
1
Een tijd geleden had ik een discussie met een collega over de verschillen tussen motoren met 2, 3 en 4 cilinders. Hij had een nieuwe VFR800 van een vriend aan gort gereden ;( doordat zijn achterwiel wegslipte toen hij terug schakelde. Ik heb daar ook regelmatig last van, maar het is wel controleerbaar. Nu heeft hij een 1-cilinder en was dus geen 4-cilinder met veel vermogen gewend. Hij durft geen 4-cilinder meer te kopen en wil dus een 2-pitter hebben omdat deze volgens hem minder remmen op de motor :? Is er een relatie tussen het aantal cilinders en de remmende werking? Voor mijn gevoel zou een 2-pitter juist meer remmend vermogen moeten hebben. Wat kun je tegen wielslip doen bij snel terugschakelen?

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn ivm. circuit ervaring etc.
 
Om te beginnen...een 2pitter remt MEER op zn motor dan een 4cilinder brommertje...Enne, bij het juiste toerental terugschakelen wil ook wel eens helpen...dus als je hem vanaf 9000 toeren in zn 3 terugknalt naar zn 2 zit je opeens op 13000 toeren...dan isset niet zo gek dat ie zo veel op je blok wil remmen dat je wiel blokkert
Of...bedenk dat als je terugschakelt dat je meestal ook aan het remmen bent, en dus je achterkant al eventueel loskomt...
 
Gewoon iets later terugschakelen, om mijn achterwiel te laten slippen moet ik bij een 6a7000 toeren terugschakelen

Met mijn Duc was daar niet veel verschil vind ik
gewoon kalmer rijden en opletten voor (natte) strepen en zebrapaden en riooldeksels.
 
Stilstaand achterwiel bij terugschakelen is juist ist voor een twin en in mindere mate voor een 4 cilinder. 1 cilinder weet ik niet precies.

Ik vind het juist wel leuk. Met m'n SV heb je het al bij droog en bij nat heel vaak eigenlijk. Moet je gewoon aan wennen. Je moet niet te vroeg terugschakelen en beetje knoeien met je koppeling.
 
beetje tussengas geven.

dan is de motor al op toeren en zal die minder remmen. Is handig als je snel door een bocht wil. (en dus hoog in toeren)
 
beetje tussengas geven.

Flink tussengas geven. Als de achterband een beetje op temperatuur is kan ik bij 9000 tpm rustig terugschakelen.

Ja hoor, 2 cilinders remmen harder op de motor dan 4 cilinders. RSV Mille heeft toch een slipperclutch?
 
TL 1000 heeft ook een systeem dat het achterwiel niet zo snel stil blijft staan, maar toch heb ik het nog vaak. (went wel)
 
Als ik een beetje snel koppeling laat opkomen bij het terug schakelen heb ik er ook last van. Gewoon met beleid koppelen als je niet wilt dat het gebeurd.
 
Heey....dat is nu net het leuke eraan ! ;)

Ja ik vind het ook wel kriebels in de buik geven, maar die collega was daar niet echt blij mee. Maar toch even tussengas gaan oefenen, al heb ik het al eens geprobeerd maar ik ging daardoor een stuk minder snel terug schakelen waardoor je eerder al gas terug moet nemen voor de bocht. Als ik het goed begrijp hebben dus niet alle sportieve motoren een slipperclutch?
 
Een tijd geleden had ik een discussie met een collega over de verschillen tussen motoren met 2, 3 en 4 cilinders. Hij had een nieuwe VFR800 van een vriend aan gort gereden ;( doordat zijn achterwiel wegslipte toen hij terug schakelde. Ik heb daar ook regelmatig last van, maar het is wel controleerbaar. Nu heeft hij een 1-cilinder en was dus geen 4-cilinder met veel vermogen gewend. Hij durft geen 4-cilinder meer te kopen en wil dus een 2-pitter hebben omdat deze volgens hem minder remmen op de motor :? Is er een relatie tussen het aantal cilinders en de remmende werking? Voor mijn gevoel zou een 2-pitter juist meer remmend vermogen moeten hebben. Wat kun je tegen wielslip doen bij snel terugschakelen?

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn ivm. circuit ervaring etc.


Met mijn R1 heb ik nooit last van een slippend achterwiel. Uiteraard wel voldoende tussengas geven. :]
 
Stilstaand achterwiel bij terugschakelen is juist ist voor een twin en in mindere mate voor een 4 cilinder. 1 cilinder weet ik niet precies.
je wilt niet weten hoe sterk een 1-cilnder op zijn motor afremt, is juist het karakter van een 1-cilinder. bij het schuin glijdend de bocht in sturen bij SM wordt veel gebruik gemaakt van dat remmend vermogen...
 
Ik heb een cb900 f (ja een vier pitter) en die van mij slipt ook bij het terugschakelen. De eerste keer schrok ik wel, maar ik moet wel zeggen dat het zonder meer te controlleren.
 
ff tussengas geven zoals mijn medeforummers het zeggen...dat werkt heel goed...

maarum..als jij bruut aan het remmen bent..en dan ook nog is snel terug schakeld...

ja dan kan je wel eens driftend de bocht in gaan...geen nood...zolang je voor dat je de bocht echt ingaat de juiste snelheid hebt...anders gaat het mis... :( en dat willen we niet :)
 
Een tijd geleden had ik een discussie met een collega over de verschillen tussen motoren met 2, 3 en 4 cilinders. Hij had een nieuwe VFR800 van een vriend aan gort gereden ;( doordat zijn achterwiel wegslipte toen hij terug schakelde. Ik heb daar ook regelmatig last van, maar het is wel controleerbaar. Nu heeft hij een 1-cilinder en was dus geen 4-cilinder met veel vermogen gewend. Hij durft geen 4-cilinder meer te kopen en wil dus een 2-pitter hebben omdat deze volgens hem minder remmen op de motor :? Is er een relatie tussen het aantal cilinders en de remmende werking? Voor mijn gevoel zou een 2-pitter juist meer remmend vermogen moeten hebben. Wat kun je tegen wielslip doen bij snel terugschakelen?

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn ivm. circuit ervaring etc.

een 2 cilinder remt harder op de motor als een 4 cilinder met de zelfde cilinderinhoud.
met vochtig weer is het genoeg om gas dicht te draaien met m'n motor.
maar achterwielslip is toch geen reden om op je bek te gaan, dat is zo gemakkelijk te corrigeren.
collega kan maar beter voorlopig licht blijven rijden geloof ik.
 
je wilt niet weten hoe sterk een 1-cilnder op zijn motor afremt, is juist het karakter van een 1-cilinder. bij het schuin glijdend de bocht in sturen bij SM wordt veel gebruik gemaakt van dat remmend vermogen...

zo iets GuZ....?
mm_team_dennis.jpg
 
Flink tussengas geven. Als de achterband een beetje op temperatuur is kan ik bij 9000 tpm rustig terugschakelen.

Ja hoor, 2 cilinders remmen harder op de motor dan 4 cilinders. RSV Mille heeft toch een slipperclutch?

Ja, RSV1000 heeft slipperclutch, maar als je al te heftig terugschakelt, slipt het achterwiel nog wel wat. Zolang je dat niet in een bocht doet is er niets aan de hand. Flinke dot tussengas doet ook wonderen, maar is wat ingewikkelder als je ondertussen met die rechterhand ook vol aan het bremsen bent.
 
Op maandag 18 maart 2002 17:36 schreef Arthur het volgende:
...maar is wat ingewikkelder als je ondertussen met die rechterhand ook vol aan het bremsen bent.

Oefening baart kunst

Edit: Arthur, wordt het niet tijd voor een soortgelijk icoon met je RSV. Deze is een beetje achterhaald ') (Die stomme knipoog-smiley doet het niet bij mij)
 
Laatst bewerkt:
je wilt niet weten hoe sterk een 1-cilnder op zijn motor afremt, is juist het karakter van een 1-cilinder. bij het schuin glijdend de bocht in sturen bij SM wordt veel gebruik gemaakt van dat remmend vermogen...

Juist! Ik wou net zeggen, bij een 1-pitter heb je er JUIST 'last' van.
 
ik maakte er altijd gebruik van tijdens het remmen terugschakelen helpt best wel hoor, maar met m'n 2 cilinder heb ik het ook hoor.
ligt naar mijn idee aan de compressie verhouding.

zelfs met m'n brommertje bleef het achterwiel nog wel eens staan maar die draaide ook wel een bak toeren , zit er verschil in , dat het aan de 2 takt ligt of aan de cilinder inhoud.
want een 50 cc met een stilstaand achterwiel zou die lijkt mij toch wel doorduwen????

maarja , dat brommertje van mij was toch een appert ding , draaide een dikke 12.000 toeren (als het niet hoger was) en reed 1:20-1:25

maare een 70 cc bijhouden deed ie prima :}
 
Op vrijdag 15 maart 2002 19:59 schreef EdwinO het volgende:
Een tijd geleden had ik een discussie met een collega over de verschillen tussen motoren met 2, 3 en 4 cilinders. Hij had een nieuwe VFR800 van een vriend aan gort gereden ;( doordat zijn achterwiel wegslipte toen hij terug schakelde... Nu heeft hij een 1-cilinder en was dus geen 4-cilinder met veel vermogen gewend...

Hij durft geen 4-cilinder meer te kopen en wil dus een 2-pitter hebben omdat deze volgens hem minder remmen op de motor
of
hij maakt een k&* smoes en heeft 'm om andere reden aan gort gereden...
of
hij is zo onervaren dat ie denkt dat het door het terug schakelen kwam...

hoe het ook zij, hij is niet onderuit gegaan door gewoon terug te schakelen.
 
...
maarja , dat brommertje van mij was toch een appert ding , draaide een dikke 12.000 toeren (als het niet hoger was) en reed 1:20-1:25

maare een 70 cc bijhouden deed ie prima :}
Jepz, kan ik helaas van getuigen. Trouwens goed van mij dat ik vanmiddag je huis nog wist te vinden na een jaar :)
 
Het heeft volgens mij met een aantal zaken te maken: compressie, cilinderinhoud, aantal cilinders en vliegwielwerking.
De compressie verhoogt de remmende werking van een motor doordat het meer energie kost om een vers mengsel te comprimeren.
Bij een grotere cilinderinhoud zal er ook meer mengsel gecomprimeerd moeten worden, wat ook meer remmend werkt.
Het aantal cilinders heeft invloed op de lengte van de slag, mits natuurlijk de inhoud gelijk is. Als een motor een lange slag heeft, zoals een mono of twin, dan wordt de zuigersnelheid ook veel groter. Daarmee natuurlijk ook de versnellingen die op de zuiger werken, wat veel energie kost. En dus ook veel remt.
En het vliegwiel wil eigenlijk het toerental van de motor constant houden, en soepel loopt bij lage toerentallen. Als je dus terugschakelt zorgt het vliegwiel ervoor dat het toerental eigenlijk niet op wil lopen, en het achterwiel kan gaan glijden. Een mono heeft over het algemeen een groter vliegwiel dan een viercilinder, dus deze heeft ook meer moeite met terugschakelen. Verder heeft een mono over het algemeen een grotere slag, wat ook meer remt.

Eigenlijk is het volgens mij heel simpel:
meer compressie = meer motorrem
meer inhoud = meer motorrem
meer cilinders = minder motorrem
 
tussengas geven dan maakt het niet zoveel uit bij welk toerental je terug schakelt.

Als het goed is heb ik vandaag mijn filmpje van zandvoort gedigi dingest en die post ik wel, kan je het tussengas goed horen
 
Terug
Bovenaan Onderaan