Slippende koppeling door "auto" olie?

Neejij

MF'er
30 jul 2011
123
0
Tot mijn spijt heb ik een week of vier geleden de olie van mijn Kawasaki ZZR-1100 uit 1994 ververst met goedkope "auto" olie. (Brega)

Nu doet mijn koppeling raar bij het opschakelen. Het lijkt alsof het even duurt voordat de koppeling de versnelling vast heeft. Verder merk ik eigenlijk niets. Ik kan in de 2e versnelling vol gas geven zonder dat de koppeling slipt. Maar het slippen bij het opschakelen blijft.

Het gebeurd zowel met hoge toeren als lage toeren maar bij een hoog toerental duurt het nog langer voordat de koppeling de versnelling vast heeft.

Dat er iets mis is moge duidelijk zijn. Is dit nou een verschijnsel van versleten koppelingsplaten of komt het gewoon door de olie? En heeft de auto olie mijn koppelingsplaten nu verpest of kan het niet zoveel kwaad?

Kortom gewoon weer Castrol olie erin gooien of de koppelingsplaten vervangen?
 
Laatst bewerkt:
Eh , Gamma olie heeft zich zeker nog niet bewezen op het niet slippen vd koppeling . Sterker nog , er zijn bewijzen van slippende koppeling met Gamma olie ;)

Action (10W40) heeft zich daarentegen wel ruimschoots bewezen op NIET slippen vd koppeling *O* *O* *O* :P
Dat is het risico van budget motorolie,
Je kan beter beproefde budget-olie zoals action of gamma gebruiken...
Action motorolie: The never ending story !!
 
Eh , Gamma olie heeft zich zeker nog niet bewezen op het niet slippen vd koppeling . Sterker nog , er zijn bewijzen van slippende koppeling met Gamma olie ;)

Action (10W40) heeft zich daarentegen wel ruimschoots bewezen op NIET slippen vd koppeling *O* *O* *O* :P


Goed dat jij mij corrigeert, dat met die suzuki was inderdaad met gamma olie, doe die maar niet..... :$
 
Eh , Gamma olie heeft zich zeker nog niet bewezen op het niet slippen vd koppeling . Sterker nog , er zijn bewijzen van slippende koppeling met Gamma olie ;)

Action (10W40) heeft zich daarentegen wel ruimschoots bewezen op NIET slippen vd koppeling *O* *O* *O* :P

Ik heb een XJ600 die slipte met Action.
Rijdt verder wel lekker met Castrol.

Zal wel per individuele motor verschillen, gok ik zo maar :)
 
Ahhh , das nou jammer voor je '( Moet je weer aan de dure stuff :) . Uitzonderingen bevestigen blijkbaar ook hier de regel net zoals er motoren zijn die koppelingslip vertonen met castrol jaso ma ;) . Feit blijft dat het grote merendeel vd Action (10W40) gebruikers in het actiontopic iig geen last hebben van koppelingslip .
Ik heb een XJ600 die slipte met Action.
Rijdt verder wel lekker met Castrol.

Zal wel per individuele motor verschillen, gok ik zo maar :)
 
Ahhh , das nou jammer voor je '( Moet je weer aan de dure stuff :) . Uitzonderingen bevestigen blijkbaar ook hier de regel net zoals er motoren zijn die koppelingslip vertonen met castrol jaso ma ;) . Feit blijft dat het grote merendeel vd Action (10W40) gebruikers in het actiontopic iig geen last hebben van koppelingslip .

..net zoals veruit het merendeel van de kerkgangers gelovig zijn . :Y


:)
 
Ook dat nog |(

Die flacon is allang weg, dat kan ik dus helaas niet met zekerheid achterhalen.
ik stapte ooit van halfords olie over op castrol

wieweet is het de detergentie van castrol, waardoor de platen gingen slippen.
maar je zit er niet op te wachten als je net dure olie er in gooit, ook nog even 80 euro aan platen uit mag geven...echter helaas wel mogelijk.

ps. in mijn herinnering slipte ze al ietwat in z'n vijf bij koude motor, en hoopte dit wellicht op te lossen met castrol maar het werd dus veel erger..
 
Laatst bewerkt:
8 tientjes plus 8.50 :+

[afbeelding]

KAWASAKI ZZR1100(D)93-97 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

En nog een nieuwe pakking voor het zijdeksel natuurlijk.

Geen idee wat het aan arbeidsloon zou doen bij een garage.
150 euro. :? Daar kan Kevinblade wel even naar kijken. Voor als je het niet aandurft. :)

Vandaag alle onderdelen besteld bij japparts. De koppelingsdeksel pakking stond niet op de website maar die hadden ze wel. Nu maar hopen dat de onderdelen snel binnen zijn! :)
 
ik stapte ooit van halfords olie over op castrol

wieweet is het de detergentie van castrol, waardoor de platen gingen slippen.
maar je zit er niet op te wachten als je net dure olie er in gooit, ook nog even 80 euro aan platen uit mag geven...echter helaas wel mogelijk.

ps. in mijn herinnering slipte ze al ietwat in z'n vijf bij koude motor, en hoopte dit wellicht op te lossen met castrol maar het werd dus veel erger..

Ah, gesloopt door goedkope meuk, en de schuld bij dure meuk ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan