• Hoi Bezoeker, we hebben nieuwe functionaliteit toegevoegd aan het Techniek forum. Lees hier meer.

Slippende koppeling gsx-r 750 K8

Dpe

MF'er
23 jul 2009
114
16
Rotterdam
Goedenmiddag heren,

Een maat van mij kwam met zijn gsxr waarvan de koppeling slipte in de hoge toeren.

Als eerste hebben wij de olie ververst met putoline olie.

Het slippen bleef aanhouden waarna hij een oem suzuki koppelingsset kocht waarij de platen, stalen platen, veren en pakking zaten.

Ik heb gisteren alles vervangen mbv de service manual de eerste en de laatste plaat op de goede positie, de laatste stalen plaat ook.

Volgends de service manual moest ik de middelste pin ook afstellen met een halve slag terug vanaf de aanslag.

Alles erin olie gevuld, kabel afgesteld, en schakelen zelf gaat prima.

Echter blijft de koppeling met volgas nogsteeds slippen, (de toeren blijven even hangen op 4k waarna de toeren tot het rode gebied doorschieten.

Is er iets wat ik heb gemist? Kan het probleem ergends anders in zitten?

Ik loop de manual nog een keer door te nemen, maar heb alle stappen doornomen die er zijn.

Ik moet er wel bij zeggen dat de koppelingskabel erg slap stond en ik die beneden heb afgesteld.

Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties.

-edit:
Aan de oude platen, stalen platen en veren was niks geks te zien. Er zat nog wat voering op, geen gekke verkleiring of zoiets dergelijks.
 

Dpe

MF'er
23 jul 2009
114
16
Rotterdam
Ik heb putoline dx11 10w40 gebruikt voor motoren, en de gevoerde platen van tevoren in een halve liter olie laten weken.
Er zin een paar mm speling op de koppingskabel. Hetzelfde als op mijn honda (er kan een stuiver tussen de hendel zeg maar).

(doordat hij niet wist wat voor olie erin zat hebben we al de eerste keer een oliewissel gedaan).
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
DX4 bedoel je denk ik, DX11 is kettingvet.

Koppelingsveren waren ook nog goed?

Dan gok ik op de afstelling op het blok. Ik weet niet precies hoe het bij de k8 zit. Maar je draait hem in tot je weerstand voelt en dan die halve slag terug. Ik zou met die halve slag misschien wat spelen.
 

Dpe

MF'er
23 jul 2009
114
16
Rotterdam
Whoops, inderdaad dx4 (ik gebruik voor mijn eigen honda sport4).
Ik heb de olie ongeveer 2 uur laten staan, (zal wel genoeg zijn toch). In de manual staat gek genoeg niks over laten weken.
De middelste afstelbout heb ik precies gedaan wat in de manual staat. Moet ik misschien wat doen met de andere 3 bouten? Daar heb ik niks mee gedaan namelijk.
 

Dpe

MF'er
23 jul 2009
114
16
Rotterdam
Tja better safe than sorry, (nee ik sta niet ook met een schuur papiertje als ik een nieuwe band omleg omdat het dan "ingesleten" zou zijn).
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Whoops, inderdaad dx4 (ik gebruik voor mijn eigen honda sport4).
Ik heb de olie ongeveer 2 uur laten staan, (zal wel genoeg zijn toch). In de manual staat gek genoeg niks over laten weken.
De middelste afstelbout heb ik precies gedaan wat in de manual staat. Moet ik misschien wat doen met de andere 3 bouten? Daar heb ik niks mee gedaan namelijk.
De afstelling op het blok dan idd.
Zoals Willem me vroeg te posten:
 

chineesboer

Die hard MF'er
29 apr 2006
623
34
Frl
Nee, de platen plakken juist als er olie aan zit. Als je ze droog monteert, worden ze na het starten toch nat.
Weken in de olie is niet schadelijk, alleen maar zinloos.
Ik leg ze ook nooit in de olie, maar heb na de opbouw van blokken weleens dat de koppeling plakt in het begin. Ik dacht dat dat kwam door droge platen, na ontkoppelen is dit meestal snel voorbij. Probeer altijd de logica ergens van in te zien, daarom stelde ik de vraag.
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
14.584
663
56
Den Haag
Ik leg ze ook nooit in de olie, maar heb na de opbouw van blokken weleens dat de koppeling plakt in het begin. Ik dacht dat dat kwam door droge platen, na ontkoppelen is dit meestal snel voorbij. Probeer altijd de logica ergens van in te zien, daarom stelde ik de vraag.
Het viel mij juist op dat als ik een setje platen (droog) heb gemonteerd, de bak zonder klik of knal in zijn 1 gaat. En dat gebeurt dan maar 1 keer.
 

chineesboer

Die hard MF'er
29 apr 2006
623
34
Frl
Het viel mij juist op dat als ik een setje platen (droog) heb gemonteerd, de bak zonder klik of knal in zijn 1 gaat. En dat gebeurt dan maar 1 keer.
Interessant, zal er de volgende keer eens op letten :) het verhaal van het niet of te kort weken als oorzaak lijkt mij in ieder geval ook onwaarschijnlijk
 

yamadrama

Die hard MF'er
21 apr 2003
394
0
Nieuw-Lekkerland
De middelste stelbout moet je afstellen met warme (hete) Motor. Aandraaien met je hand, dan halve slag terug.
De fout wordt vaak gemaakt dat dit bij koude motor wordt afgesteld.
 

Dpe

MF'er
23 jul 2009
114
16
Rotterdam
De middelste stelbout moet je afstellen met warme (hete) Motor. Aandraaien met je hand, dan halve slag terug.
De fout wordt vaak gemaakt dat dit bij koude motor wordt afgesteld.
Ik heb het inderdaad gedaan met koud blok, gek dat er niks in de manual over stond, ik ga de manual nog eens doornemen!
 

yamadrama

Die hard MF'er
21 apr 2003
394
0
Nieuw-Lekkerland
Zoek maar eens op "Slippende koppeling Suzuki GSX-R 750 K8" binnen het forum. Diegene had iets soortgelijks.
Afstelling van stelschroef met warme motor was toen de oplossing. Ik heb nl. hetzelfde gehad met een gsxr 1000.
Succes.
 

Rob RD

Dé [Banned User]
Donateur
25 aug 2002
15.270
2.481
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Een dingetje is ook dat de hevel die de koppeling activeert, waar dus de kabel aan trekt op het werkpunt exact haaks op de kabel moet staan, daar zal je niet zo gauw een slippende koppeling van krijgen maar het bedieningscomfort wordt wel vergroot. Als de hevel bija in het verlengde van de kabel zit worden de krachten niet mooi verdeeld