Edje v. M.
MF veteraan
- 21 jun 2006
- 1.145
- 30
Het gaat om: Honda NTV 650, bouwjaar van de motor 1991, maar er hangt een blok onder dat wat nieuwer is (bouwjaar niet exact bekend), km-standen ook niet bekend (het blok is gewisseld omdat hij af en toe uit de 2e versnelling schoot en ik goedkoop aan een ander blok kon komen)
Het probleem is: slippende koppeling bij vol gas op hogere snelheid
Het is ontstaan op/na/tijdens: na blokwissel, er zat verse olie in het blok, 10W40 halfsynthetische motorfietsolie
Het volgende is al geprobeerd (wees zo duidelijk mogelijk): De koppelingskabel afgesteld (met een kleine vrije slag), maar dat mocht niet baten.
Het oude blok heb ik nog liggen en ik heb nog een setje nieuwe koppelingsplaten, dus ik heb de boel open gehaald.
Nu heb ik een aantal onderdelen en ik wil graag weten wat het beste is om terug te monteren.
De koppeling van het blok dat onder de motor hangt (deze koppeling slipte door):
De koppeling van het oude blok:
Nieuwe set koppelingsplaten:
Nu is de vraag welke platen ik het beste kan monteren. Ik heb ook de diktes opgemeten (met een schuifmaat):
De stalen platen zijn allemaal recht (gecontroleerd op een glasplaat).
De "type C plaat" is nagenoeg hetzelfde als de middelste platen, alleen het frictiemateriaal heeft een andere vorm:
(op de foto is de plaat zwart, doordat er nog wat olie op zit) Bij de set nieuwe platen is er geen verschil dus ik denk dat het de bedoeling van de fabrikant van deze set is dat deze gewoon gemonteerd kunnen worden als middelste en als "type C"
Naast de platen zijn er nog meer onderdelen om uit te kiezen:
De koppelingskorf ziet er naar mijn idee nog prima uit (dit is de korf van het blok dat onder de motor zit):
De drukplaat, hierop is duidelijk te zien dat de koppelingsveren sporen hebben achter gelaten, dit is het beste exemplaar (komt uit het blok dat onder de motor hangt)
Verder is de "clutch center" (ik weet de Nederlandse naam niet) van het oude motorblok beschadigd (dus ik ga er van uiit dat het handig is om de andere te monteren):
Dus wat is handig om te doen?
- de koppeling monteren van het blok dat onder de motor hangt maar dan met de nieuwe koppelingsplaten? (ik vind het wel vreemd dat de nieuwe platen dunner zijn dan de gebruikte, en dat de gebruikte boven de bovengrens van wat het haynes-handboek aan geeft zitten (zou moeten zijn tussen 2,62 en 2,78mm, maar ik meet 2,8-2,9mm))
- de koppelingsplaten van het oude blok in de behuizing van het blok onder de motor zetten?
- een mix maken van de onderdelen?
Zien jullie op de onderdelen slijtagesporen waar ik rekening meem moet houden? Ik ben geen monteur en heb nog nooit een koppeling uit elkaar gehaald, maar leer graag bij.
Verder heb ik ook de koppelingsveren opgemeten, deze zijn van het blok dat onder de motor hangt 43,6mm lang en van het oude blok zijn ze 44,6mm lang. Volgens het handboek vallen de laatste buiten de specificaties (maximaal 44,4mm) en vallen ze beide nog boven de vervang limiet (42,8mm).
Ik denk dat ik de lange veren monteer, of is er een reden om dit niet te doen?
De platen liggen nog op volgorde en richting zoals ze gemonteerd zaten, dus alles kan weer terug het blok in zoals het er ook uit gekomen is.
Verder bestel ik een nieuwe moer, zodat ik deze ook weer goed kan borgen zoals dat hoort.
Het probleem is: slippende koppeling bij vol gas op hogere snelheid
Het is ontstaan op/na/tijdens: na blokwissel, er zat verse olie in het blok, 10W40 halfsynthetische motorfietsolie
Het volgende is al geprobeerd (wees zo duidelijk mogelijk): De koppelingskabel afgesteld (met een kleine vrije slag), maar dat mocht niet baten.
Het oude blok heb ik nog liggen en ik heb nog een setje nieuwe koppelingsplaten, dus ik heb de boel open gehaald.
Nu heb ik een aantal onderdelen en ik wil graag weten wat het beste is om terug te monteren.
De koppeling van het blok dat onder de motor hangt (deze koppeling slipte door):
De koppeling van het oude blok:
Nieuwe set koppelingsplaten:
Nu is de vraag welke platen ik het beste kan monteren. Ik heb ook de diktes opgemeten (met een schuifmaat):
Motorblok onder de motor | Oud blok | Nieuwe koppelingsplaten | Vervang limiet (haynes) | |||||
buitenste frictieplaat (type A volgens Haynes) | 3 | mm | 3,1 | mm | - | 2,6 | mm | |
stalen plaat | 1,55 | mm | 1,75 | mm | - | - | ||
frictieplaat 2 | 2,8 | mm | 2,9 | mm | 2,7 | mm | 2,3 | mm |
stalen plaat | 1,55 | mm | 1,7 | mm | - | - | ||
frictieplaat 3 | 2,8 | mm | 2,9 | mm | 2,7 | mm | 2,3 | mm |
stalen plaat | 1,55 | mm | 1,7 | mm | - | - | ||
frictieplaat 4 | 2,8 | mm | 2,85 | mm | 2,7 | mm | 2,3 | mm |
stalen plaat | 1,55 | mm | 1,65 | mm | - | - | ||
frictieplaat 5 | 2,8 | mm | 2,8 | mm | 2,7 | mm | 2,3 | mm |
stalen plaat | 1,6 | mm | 1,6 | mm | - | - | ||
frictieplaat 6 | 2,8 | mm | 2,8 | mm | 2,7 | mm | 2,3 | mm |
stalen plaat | 1,6 | mm | 1,7 | mm | - | - | ||
frictieplaat 7 | 2,8 | mm | 2,8 | mm | 2,7 | mm | 2,3 | mm |
stalen plaat | 1,55 | mm | 1,6 | mm | - | - | ||
frictieplaat 8 (binnenste, type C volgens haynes) | 2,7 | mm | 2,8 | mm | 2,7 | mm | 2,3 | mm |
De "type C plaat" is nagenoeg hetzelfde als de middelste platen, alleen het frictiemateriaal heeft een andere vorm:
(op de foto is de plaat zwart, doordat er nog wat olie op zit) Bij de set nieuwe platen is er geen verschil dus ik denk dat het de bedoeling van de fabrikant van deze set is dat deze gewoon gemonteerd kunnen worden als middelste en als "type C"
Naast de platen zijn er nog meer onderdelen om uit te kiezen:
De koppelingskorf ziet er naar mijn idee nog prima uit (dit is de korf van het blok dat onder de motor zit):
De drukplaat, hierop is duidelijk te zien dat de koppelingsveren sporen hebben achter gelaten, dit is het beste exemplaar (komt uit het blok dat onder de motor hangt)
Verder is de "clutch center" (ik weet de Nederlandse naam niet) van het oude motorblok beschadigd (dus ik ga er van uiit dat het handig is om de andere te monteren):
Dus wat is handig om te doen?
- de koppeling monteren van het blok dat onder de motor hangt maar dan met de nieuwe koppelingsplaten? (ik vind het wel vreemd dat de nieuwe platen dunner zijn dan de gebruikte, en dat de gebruikte boven de bovengrens van wat het haynes-handboek aan geeft zitten (zou moeten zijn tussen 2,62 en 2,78mm, maar ik meet 2,8-2,9mm))
- de koppelingsplaten van het oude blok in de behuizing van het blok onder de motor zetten?
- een mix maken van de onderdelen?
Zien jullie op de onderdelen slijtagesporen waar ik rekening meem moet houden? Ik ben geen monteur en heb nog nooit een koppeling uit elkaar gehaald, maar leer graag bij.
Verder heb ik ook de koppelingsveren opgemeten, deze zijn van het blok dat onder de motor hangt 43,6mm lang en van het oude blok zijn ze 44,6mm lang. Volgens het handboek vallen de laatste buiten de specificaties (maximaal 44,4mm) en vallen ze beide nog boven de vervang limiet (42,8mm).
Ik denk dat ik de lange veren monteer, of is er een reden om dit niet te doen?
De platen liggen nog op volgorde en richting zoals ze gemonteerd zaten, dus alles kan weer terug het blok in zoals het er ook uit gekomen is.
Verder bestel ik een nieuwe moer, zodat ik deze ook weer goed kan borgen zoals dat hoort.
Laatst bewerkt: