Slippende koppeling -> kabel te strak

t13z

Die hard MF'er
18 mei 2006
832
4
Hoi.

Ik heb een gsxr750k1 met 3500 km op de teller. Bij aankoop meteen nieuwe olie er in (had een tijdje stilgestaan :)). 10w40halfsyntheet gekocht bij de dealer.
Niets aan het handje.

nu merkte ik onlangs dat de koppeling bij 12k touren doorslipte... dus van 12duizend-14-duizend schoot bij door terwijl ik dus niet versnelde


bij motorport heeft een monteur er even naar gekeken en mijn koppelingskabel zat erg strak. Nu losser gezet en het probleem is nu verplaatst naar de laatste 500 (!) touren voor de begrenzer en doet zich nog maar soms voor.


Nu mijn vraag. Voor de zekerheid de platen vervangen? of zou het kunnen zijn dat het geheel een tijdje moet ont-strakken om het zo maar te zeggen, omdat hij dus al die tijd te strak heeft gestaan. het lijkt me sterk dat de platen op zijn na 3500km?

dank :)
 
Platen kun je al na 0km ''op'' krijgen... met dom gedoe zoals verkeerd laten aangrijpen
bij burn-outs heb je het zo voor elkaar,.

Maar heb jij je stalen tussenplaten ook bekeken..zijn ze blauw (en eventueel) krom....met de nieuwe koppelingsplaten helpt je weinig hoor....

Dus geen halfgebakken werk van maken;oftewel als jet het doet doe het dan goed...
 
Platen kun je al na 0km ''op'' krijgen... met dom gedoe zoals verkeerd laten aangrijpen
bij burn-outs heb je het zo voor elkaar,.

Maar heb jij je stalen tussenplaten ook bekeken..zijn ze blauw (en eventueel) krom....met de nieuwe koppelingsplaten helpt je weinig hoor....

Dus geen halfgebakken werk van maken;oftewel als jet het doet doe het dan goed...


ja nee, als ik hem eenmaal openmaak en er blijkt iets niet goed te zijn dan gaat t meteen allemaal nieuw.. maargoed, zoals gezegd ga ik eerst mogelijke andere oplossingen langs alvorens de boel open te draaien :)
 
Platen kun je al na 0km ''op'' krijgen... met dom gedoe zoals verkeerd laten aangrijpen
bij burn-outs heb je het zo voor elkaar,.

Maar heb jij je stalen tussenplaten ook bekeken..zijn ze blauw (en eventueel) krom....met de nieuwe koppelingsplaten helpt je weinig hoor....

Dus geen halfgebakken werk van maken;oftewel als jet het doet doe het dan goed...


Lijkt mij sterk mijn koppeling(platen) worden echt mishandeld hoor en dat al 20 000 km lang.
Ze werken nog steeds als nieuw.
 
mijn bevinding is dat je koppelingsveren snel verslappen.
nieuwe erin voor zo'n 15 euro en je bent weer klaar.
klusje die je erg eenvoudig zelf kan doen.

koppelingsplaten zullen niet zo snel verslijten...
maar kan wel natuurlijk, maar ook erg eenvoudig te vervangen

je stalen platen kan je evt nog wat opruwen voor wat meer grip.
tenzij ze echt te dun zijn geworden
 
Je kan beginnen met iig de olie weer te verversen en een nieuwe koppelingskabel er op te zetten. Deze keer wel goed afstellen dus.
Mocht dit allemaal niet helpen, zou ik het eerder geopperde 'geen ½ werk' doen, en de gehele koppeling vervangen, mits de tussenplaten nog goed zijn(niet blauw/krom).
 
bij dat toerental is het gewoon je achterband die even grip verliest tenminste als het alleen maar in je 1e en 2e versnelling is.3e denk ik niet meer.

als hij door slipt in z'n 4e,5e of 6e versn dan is het de koppeling.simpel toch
 
zo. ik was een paar daagjes weg.

Dank voor de reacties allemaal mensen! ik denk dat ik hem maar eens openschroef en de platen bekijk.

mocht iemand nog suggesties hebben dan mag dat natuurlijk altijd ;)
 
Hoi.

Ik heb een gsxr750k1 met 3500 km op de teller. Bij aankoop meteen nieuwe olie er in (had een tijdje stilgestaan :)). 10w40halfsyntheet gekocht bij de dealer.
Niets aan het handje.

nu merkte ik onlangs dat de koppeling bij 12k touren doorslipte... dus van 12duizend-14-duizend schoot bij door terwijl ik dus niet versnelde


bij motorport heeft een monteur er even naar gekeken en mijn koppelingskabel zat erg strak. Nu losser gezet en het probleem is nu verplaatst naar de laatste 500 (!) touren voor de begrenzer en doet zich nog maar soms voor.


Nu mijn vraag. Voor de zekerheid de platen vervangen? of zou het kunnen zijn dat het geheel een tijdje moet ont-strakken om het zo maar te zeggen, omdat hij dus al die tijd te strak heeft gestaan. het lijkt me sterk dat de platen op zijn na 3500km?

dank :)

Wat mij meteen al opvalt is de 1e regel.

"Ik heb een gsxr750k1 met 3500 km op de teller"

Heeft ie echt 3500km gelopen, of is de historie onbekend? Die dingen zijn bij mij weten van 2001, en dan leg je dus in 7 jaar 3500km af, da's dan een gemiddelde van 500km per jaar!

Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is dan wel erg onwaarschijnlijk! (35000km zou geloofwaardiger zijn)


Nu even naar een oplossing:

Koppeling demonteren en kijken wat er loos is, van buiten af kun je toch niets en veel werk is het niet. Het kan goed zijn dat je alleen de platen moet vervangen, of zoals al eerder omschreven staat de spanning van de veer te slap is.

Ik zou zo niet al te lang door blijven rijden, straks heb je meer schade zoals verbrande platen en dan word het alleen maar duurder.

:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan