Slippende koppeling na flushen, verkeerde olie?

wim57

MF'er
28 mrt 2014
82
5
ouderkerk
heren/dames
hetvolgende is gebeurd enige tijd geleden heb ik olie ververst bij mn yamaha yx600 ik dacht na olie aftappen uit laten lekken daarna dacht ik ga hem spoelen met goedkope olie alvorens er de dure olie in te doen,je raad het al heb er auto olie ingedaan gespoeld daarna afgetapt en dure olie erin gedaan,
gevolg slippende koppeling,mijn vraag is nu hij staat al enige tijd stil en wil de koppeling vervangen kan ik hem zo aftappen en verse olie erin of moet ik de motor inwendig reinigen en zoja waarmee?
zou graag jullie mening horen, mvrgr,wim
 
@Rob RD Neenee... Ik weet uit ervaring dat het geen placebo is. Heb er begin jaren ‘90 mijn Golfje volledig mee dicht laten slippen. Nou zou het ermee te maken kunnen hebben dat het een klein blokje was en ik een megafles Slick50 uit de VS had meegenomen. Dat was daar heel goedkoop dus ik had een fles voor een 6 liter pickup truck meegenomen ofzo. Onder het mom van “hoe meer hoe beter”, dat hele blik erin gekieperd. Tijdje mee rondgereden totdat hij wel erg rot ging lopen. De garage had nog nooit zoveel troep uit een blok gehaald zeiden ze :)
 
En ik herinner me dat ik nogal fan was van dat soort spulletjes. Als iemand zich dan hardop afvroeg waarom de auto/motor/oliefabrikanten dat er dan zélf niet alvast in stopten als het zulk geweldig spul was, wist ik het natuurlijk beter...

Schade & schande, sowieso is die auto later op zijn zijkant in een sloot geëindigd, ook daar weer van geleerd (dat er een reden is dat het zo stil is op de weg als het keihard ge-ijzeld heeft). Ding was total loss, rechter A stijl was geknikt, compleet krom en waterslag. Voor 100 piek verkocht aan een garage. Kwam hem 6 maanden later weer vrolijk op de weg tegen...
 
Opvallend, meestal gaat het juist bij goedkope auto-olie wel goed. Daar zijn hele Action olie topics op gebaseerd. Heb je per ongeluk hele dure auto-olie met friction modifiers gepakt, tjsa, dan is die slippende koppeling inderdaad een mogelijkheid. Voor de motor zelf kan het totaal geen kwaad, alleen de koppelingsplaten werken niet goed als ze te glad worden. Met wat geluk lekt de motor nauwelijks olie als ie op de zijstandaard staat en kun je de koppelingsplaten vervangen zonder de olie af te tappen.
Pffff,gaat al pagina,s lang over welke olie,trek die koppeling uit elkaar ,controleer de platen(stalen en gevoerde),de veren,
of het koppelingshuis niet erg ingeslagen is,vervang wat versleten is en koop een half synthetische olie bijvoorbeeld
Motul 5100 olie en klaar.Heb je geen sleutel ervaring zorg dan voor een werkplaatshandboek(online vast wel ergens te vinden).
Ha, ha,...............
Ik heb deze winter mijn FZ ververst met Motul 5100-10W40.
Als ik nu 'volle bak' wegrijd, merk ik dat na overschakelen de koppeling moeite krijgt om goed aan te grijpen. (gieren)
Bij max power van het blok, blijft langer doorslippen. Of het nu aan de olie ligt of aan versleten platen denk ik vooral aan het laatste.
Komende winterbeurt nieuwe set platen en nieuwe drukveren. Deze zomer toch geen grote trip in de planning. (corona)
Overigens gaat vervangen bij FZ heel makkelijk door motor schuin te zetten.
 
ik herinner me nog de oerknal, al was het maar de verhalen van oma..

Het is erg aannemelijk dat er meer aan de hand is dan alleen de olie.
als het slippen begonnen is door de olie vervanging/ het flushen of wat voor term dan ook dan was het een katalysator.
niet dat ding in je uitlaat, maar dan is een andere olie de druppel geweest die hem nu laat slippen.

Ligt het daar niet aan dan kunnen er nog meerder dingen aan de hand zijn, zoals uit andere topics van TS op te maken valt.

TL;DR , tijd voor een slotje ?
 
@LePensZeur Ik zie dat je je stoort aan het off topic gehalte, maar door een slotje krijg je een topic van 60 berichten zonder dat de OP zijn oplossing kan melden. Ben wel benieuwd eigenlijk hoe dit afloopt.

de vraag was ook niet aan de topic starter, die heeft al meerdere topics lopen dus 1 meer of minder boeit hem niet.
maar er word nogal veel offtopic gegaan in techniek V&A en men probeert dat de laatste tijd aan te pakken.

En ik ben ook benieuwd hoe het afloopt, maar de kans is groot dat de uitkomst niet een helder verhaal zal zijn met oorzaak-gevolg .
Dat baseer ik op de hoeveelheid en soort informatie die er tot nu toe gegeven is.
 
Ik zou mijn adem er niet voor inhouden :

 
Terug
Bovenaan Onderaan