slippende koppeling na vernieuwen koppelingsplaten!

Al28

Rookie
4 aug 2010
16
0
Sliedrecht
Hallo,
Ik heb vorige week mijn koppelingsplaten en koppelingsveren vernieuwd van mijn Africa Twin, omdat hij een slippende koppeling had. De koppeling van mijn motor slipt na vernieuwing nog steeds ;( . Dit gebeurt in elke versnelling vooral als ik hem vanaf 4000rpm gas geef.

Nou ben ik van mening dat dit niet normaal is, maar mij is ook verteld door vrienden dat dit normaal is bij een tourmotor.

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is of niet. Zo niet waaraan kan het liggen?
 
Natuurlijk is dat niet normaal.

Veren ook vervangen? Edit: Ik moet beter lezen |(

Staat het kabeltje niet gewoon te strak? Komt, met andere woorden, de koppeling wel helemaal los?
 
Laatst bewerkt:
Heb je de nieuwe platen een nachtje in olie gedompeld? Hoe waren de metalen platen, nog nagemeten hoe dik ze waren en of ze krom waren? Hoe waren de veren er aan toe?

De platen heb ik idd een dag in olie gedompeld. De metalen platen waren in goede staat en niet krom. De oude veren waren wel wat slap t.o.v. de nieuwe veren.
 
Heb je de koppelingskorf ook geïnspecteerd? Hoe strak staat je kabel afgesteld en werkt het mechanisme naar behoren? Nieuwe olie gebruikt die speciaal voor natte plaat koppelingen geschikt is?
 
Dus je hebt 100% zoals het hoort de koppeling vervangen, netjes platen voorgeweekt, tussen-platen geïnspecteerd en vervolgens niet de koppelingskabel afgesteld op de nieuwe situatie?
 
De nieuwe koppeling is in totaal dikker dan de oude, waarschijnlijk staat de kabel constant onder spanning omdat je er niets aan veranderd hebt. Stel hem een stukje losser (dus zo dat de kabel niet onder spanning staat met de hevel in rust stand) en de koppeling zal naar behoren werken.
 
Het zou me niks verbazen als die oude koppeling ook nog prima (alhoewel iets dunner) was ...

Kabeltje controleren/stellen is toch het eerste wat je probeert, vervolgens olie, en daarna pas de platen?
 
Het is toch prima dat iemand zelf knutselt? Daarnaast is het fijn dat iedereen voor zijn vragen op het forum terecht kan.
verschil is dat niet iedereen evenveel technische kennis heeft!

helemaal mee eens.. zo zijn we allemaal begonnen..
gewoon doen!
(natuurlijk eerst onderzoek doen etc!) en wanneer je er niet uitkomt.. heb je fora waar je (op hulp kunt rekenen).
 
OT± Ik kan mij nog herinneren dat ik een Puch maxi blokje uit elkaar draaide. Na de montage bleek ik een aantal boutjes en een veertje over te hebben _O- Geburd me niet nog een keer ;)

helemaal mee eens.. zo zijn we allemaal begonnen..
gewoon doen!
(natuurlijk eerst onderzoek doen etc!) en wanneer je er niet uitkomt.. heb je fora waar je (op hulp kunt rekenen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan