Slippende koppeling, net alles vervangen. Kawa ER6n

Poowhz

Rookie
24 jan 2018
15
0
Hallo iedereen,

Ik rijd momenteel met een Kawasaki ER6-N van 2013.
Nu zit ik toch met de handen in men haar, want ik heb al alles geprobeerd waar ik zelf kan opkomen.

Even een schets van de situatie.

Een paar maanden geleden begon mijn koppeling te slippen op hoge toeren. Ik heb dan mijn koppelingsplaten, frictieplaten en veren vervangen. (Alles zat trouwens nog binnen de service limiet, maar sinds het toch openlag toch alles vervangen)

Mijn nieuwe platen hebben ongv 2 dagen in olie gelegen voor ik ze er in stak.
Met mijn nieuwe platen slipt hij weer, en het is zelfs erger geworden.

De clutch kabel is ook goed afgesteld, maar nu is het slippen zo erg geworden dat ik immens veel vermogenverlies heb. Vroeger was max 220 km/u, nu haal ik met moeite 170, en dan moet ik al een serieus lange baan hebben.

Hij durft dit ook in bochten te doen, wat natuurlijk voor gevaarlijke situaties zorgt.

(Ook moet ik er bijzeggen dat hij minder zuinig loopt met de nieuwe platen, vroeger kon ik met een volle tank, en zuinig rijden 200-250km rijden, nu max 150)

Als de koppeling slipt keert ie ook vanzelf terug, dus zonder het gas te lossen, en dan neemt ie hem om even later terug te slippen.

Alvast bedankt voor de eventuele tips!

Olie die ik gebruik is 10W40 semi synthetisch van EUROL.
 
Laatst bewerkt:
Soortgelijks heb ik voor de SP1 ook al eens gelezen.
Vergeet niet wat een klein verschil in veerdruk al kan doen.

Mwa,origineel werkt gewoon goed,als er al een koppeling gaat slippen ligt dat aan de
bestuurder die niet weet hoe je fatsoenlijk met een koppeling dient om te gaan.
In de autowereld noemen ze die mensen pedaalridders ,in de motorwereld zou je ze
koppelingsgreepridders kunnen noemen :Y .Ik heb al zo,n 100 motoren gehad van zowat elk
bekend merk in al die jaren heb ik ooit 1 koppeling moeten vervangen,en dat kwam omdat deze al bijna opgerookt was door de vorige eigenaar.En nee ik rij niet als een pussy })
 
Laatst bewerkt:
Omdat er ook heel goede aftermarket te verkrijgen is die kwalitatief gelijk zijn aan OEM. soms levert aftermarket producenten zelf de OEM markt.

Dat weet ik.
Ik bedoel, Ik lees hier al mindere verhalen over ECB ofzoiets, en TS heeft weer een ander merk.
Ik zou eerst informeren of het wel een degelijk merk is, niet zeker dan maar gewoon dealer.
Dan zit je bijna altijd goed.

Ik vind dat wel belangrijk met interne delen van het motorblok. Moet in één keer goed zijn. Dan maar wat duurder.
 
Laatst bewerkt:
duidelijk genoeg, dit is inderdaad een slippende koppeling. dat je daarmee je topsnelheid hebt willen testen en je daar lang over gedaan hebt wil meteen ook zeggen dat deze koppeling nu reeds versleten is.
_O- :^


Gewoon origineel erin rammen, kost niet meer over het algemeen. Als de olie geschikt is, de kabel goed afgesteld en je de juiste hoeveelheid platen erin hebt gegooid kan het niet echt iets anders zijn. Heb je zowel de gevoerde als de stalen platen vervangen?
 
Misschien een long-shot hoor, maar ik las dat de platen dagen hebben geweekt in de olie. Was dat dan wel dezelfde (motorfiets)olie die nu in het motorblok zit / hoort?
 
Heb je de koppeling wel afgesteld? Dus niet de kabel maar op de korf zitten meerdere stelmoertjes. Die zou je dus moeten opnieuw moeten aandraaien totdat je een klein beetje weerstand voelt. Daarna de kabel weer afstellen.
 
Bij slippende koppeling zou het toerental toch niet zomaar zakken zonder gas te lossen?

Dat kan best omdat de olie tussen de platen op dat moment in rook aan het opgaan is, en daardoor de frictie tijdelijk weer iets hoger wordt.

Wel een beetje onbenullig om het slippen van de koppeling zo uitgebreid te testen!
Bij de 4-wieler heb ik nog bijna 30.000km erbij gezet vanaf het eerste moment dat ik de koppeling voelde slippen. Het jaar erop voor de zomervakantie pas laten vervangen. Gewoon voorzichtig doen en dus vooral niet dooOOOÓÓÓOoorr laten slippen, dan had je nu iig nog 1 mogelijk bruikbare set overgehad.

Absoluut ook de tips omtrent de kabelbediening opvolgen. En voortaan alles zelf doen ipv je docent de kastanjes uit het vuur te laten halen. Kun je ook niemand anders meer de schuld geven ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan