Slippende koppeling SRAD 600

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jim

MF veteraan
20 aug 2008
1.760
29
Goedendag,

Ben even helemaal de "clutch" kwijt. Object:

Suzuki GSXR-600 van 1997.
Met zo'n 55k op de klopt.

Probleem: Slippende koppeling.

Rommel gedemonteerd, frictieplaten waren in redelijk staat. Stalen platen, beetje blauw aangelopen.

Kortom: Nieuw: frictie platen (EBC). Stalen platen (EBC) en diafragma veren (EBC). Olie+filter (Castrol power RS)

Toch wil de koppeling af en toe doorslippen. Koppeling zit correct in elkaar, en de iets dikkere stalen plaat zit waar hij volgens het WPHB moet zitten.

Koppelingshandel heeft 3 mm speling. Motor schakelt verder goed. Koppelingskorf is niet ingeslagen.

Iemand een idee? Enige waar ik nog aan kan denken is er (net als in de 750 uitvoering) 1 nog 1 stalen plaat vervangen voor een dikkere, maar dat zou niet hoeven..

Jim :W

Verder: het belangrijkste is dat het probleem is opgelost. Op de tanwielcover zit een rubber dop, als je die weghaalt vind je stelmogelijkheden. Moer (m6/10mm zeskant) even losdraaien, vervolgens schroefdraad (m6) linksomdraaien tot de koppeling volledig "klemt" en er nog een beetje speling tussen het wormwiel en de drukstift zit. Sla het handboek er op na om de exacte speling te bepalen. Daarna weer vast draaien. Zelfde als kleppen zeg maar :)

:W
 
Laatst bewerkt:
De Castrol RS die ik ken is voor auto's en wordt wel gebruikt voor motoren met droge koppeling. Wat staat er op de fles?

power-rs-4t-10w40-4liter-500x500.jpg


:W
 
Laatst bewerkt:
Dat er een motor op de can staat betekend niet per definitie dat ie geschikt is.. Kan wel, hoeft niet... Zoals gezegd, een motor met droge koppeling loopt in theorie op elke auto motorolie. Een natte koppeling kan daar niet tegen, die gaat dan slippen.
 
Dat er een motor op de can staat betekend niet per definitie dat ie geschikt is.. Kan wel, hoeft niet... Zoals gezegd, een motor met droge koppeling loopt in theorie op elke auto motorolie. Een natte koppeling kan daar niet tegen, die gaat dan slippen.
In sommige gevallen.
 
Dat er een motor op de can staat betekend niet per definitie dat ie geschikt is.. Kan wel, hoeft niet... Zoals gezegd, een motor met droge koppeling loopt in theorie op elke auto motorolie. Een natte koppeling kan daar niet tegen, die gaat dan slippen.

:Y , idd. Daar om doelde ik ook op de info op de achterkant van de fles. Maar net ff op de site van Castrol gekeken en er staat dat deze olie ook bij natte platen zou werken.
Ik kreeg laatst van iemand 16L Castrol RS, " special ontwikkeld voor BMW", was de info op de doos. En idd voor droge koppeling dus. :+
 
Dat er een motor op de can staat betekend niet per definitie dat ie geschikt is.. Kan wel, hoeft niet... Zoals gezegd, een motor met droge koppeling loopt in theorie op elke auto motorolie. Een natte koppeling kan daar niet tegen, die gaat dan slippen.

Nee, maar er word specifiek aangegeven dat deze olie geschikt is voor natte koppelingen, en zoals in de OP mijn 2e post aangegeven dat ik dit type olie in mijn eigen motoren gebruikte (afgelopen 7 jaar). Mijn eigen SRAD heeft 5 oliewissels genoten van deze olie zonder ooit maar 1 keer door te slippen.

Voor het monteren de nieuwe platen in de olie gelegd?

Die methode is 't nooit duidelijkheid over geweest of het wel of niet moet, maar ik ben van het baat het niet schaad het niet, dus ja, heeft in de olie gelegen voor montage.

:W
 
Laatst bewerkt:
Je zegt dat de koppelingshendel 3mm speling heeft. Maar boe zit het bij het blok? Zo'n SRAD zal ook wel zo'n 'koppelingsworm' met heveltje hebben die je af kan stellen. Als dat biet goed afgesteld is kan de koppeling ook slippen
 
Ik heb dezelfde Castrol Power 1 Racing olie, dit is exact dezelfde olie als de power RS, nagevraagd bij castrol destijds, had iets te maken met een bestaande naam voor een product welke al in de handel was, de 1 was brits en de ander gewoon binnen de vaste EU landen dacht ik... anyway mijn olie van castrol is ook 10W40, zit in mijn SV650 zitten en ik heb nergens last van.
De olie is ook JASO MA2 wat de test norm is voor motoren met natte plaat koppeling in dezelfde olie.

Het kan evengoed de olie zijn, maar deze olie zou geen probleem moeten geven.

Van de website;
BENEFITS

Race-derived technology for maximum engine acceleration
Extreme high-temperature air-cooled and water-cooled engine performance
Excellent shear stability to prevent viscosity breakdown
Superior high-speed engine protection to help extend engine life
Outstanding oil consumption and control, gearshift quality and wet-clutch performance

SPECIFICATIONS

API SERVICE: Exceeds API SL
JASO (T903): JASO MA-2
VISCOSITY: SAE 5W-40 // 10W-40 // 10W-50



:W
 
Je zegt dat de koppelingshendel 3mm speling heeft. Maar boe zit het bij het blok? Zo'n SRAD zal ook wel zo'n 'koppelingsworm' met heveltje hebben die je af kan stellen. Als dat biet goed afgesteld is kan de koppeling ook slippen
Ik heb de tandwielcover er afgehad. Als de kabel voldoende speling heeft staat deze in "ruststand". Maar bedankt voor de tip :)
 
Olie is het probleem niet die olie is gewoon voor motoren gemaakt met natte koppeling en ik weet niet hoeveel motoren incl mijzelf rijden met deze olie rond zonder problemen. Heb je de veren met de juiste strakheid aangetrokken?, heb je de oude veren nog probeer die eens
 
Olie is het probleem niet die olie is gewoon voor motoren gemaakt met natte koppeling en ik weet niet hoeveel motoren incl mijzelf rijden met deze olie rond zonder problemen. Heb je de veren met de juiste strakheid aangetrokken?, heb je de oude veren nog probeer die eens

Veren betreffen hier diafragma veren.. Kan maar op 2 manier. WPHB er ook op nageslagen, maar daar stond niets in wat ik al gedaan had.

Oude veren zaten op de grens van de marge, dus preventief vervangen. Waren de kosten niet. Kan eventueel principe van de 750 proberen. Die heeft 1 extra dikkere plaat ipv een dunne plaat. Dan heb ik iets meer spanning..
 
Ik heb de tandwielcover er afgehad. Als de kabel voldoende speling heeft staat deze in "ruststand". Maar bedankt voor de tip :)
Maar, volgens mij, zit er ook een 'draadeindje' die je af kan stellen, die drukt op de koppelingsstift. Als deze net te ver ingedraaid zit, zal er altijd wat wat druk op de koppelingsstift staan.
 
Goedendag,

Ben even helemaal de "clutch" kwijt. Object:

Suzuki GSXR-600 van 1997.
Met zo'n 55k op de klopt.

Probleem: Slippende koppeling.

Rommel gedemonteerd, frictieplaten waren in redelijk staat. Stalen platen, beetje blauw aangelopen.

Kortom: Nieuw: frictie platen (EBC). Stalen platen (EBC) en diafragma veren (EBC). Olie+filter (Castrol power RS)

Toch wil de koppeling af en toe doorslippen. Koppeling zit correct in elkaar, en de iets dikkere stalen plaat zit waar hij volgens het WPHB moet zitten.

Koppelingshandel heeft 3 mm speling. Motor schakelt verder goed. Koppelingskorf is niet ingeslagen.

Iemand een idee? Enige waar ik nog aan kan denken is er (net als in de 750 uitvoering) 1 nog 1 stalen plaat vervangen voor een dikkere, maar dat zou niet hoeven..

Jim :W








???????Lezen Zot...
 
zot, ik heb hier op Mf al best wat gefundeerde antwoorden/replieken van je gezien.
ik ben dus nu ook wel nieuwsgierig waarom je verondersteld dat de koppeling versleten zou zijn.
voor zover ik kan opmaken uit het verhaal zijn de slijtagedelen toch wel vervangen.
de drukstift zou het kunnen zijn, maar, dat heeft niks met een versleten koppeling te maken
ben nieuwsgierig

gunter
 
zot, ik heb hier op Mf al best wat gefundeerde antwoorden/replieken van je gezien.
ik ben dus nu ook wel nieuwsgierig waarom je verondersteld dat de koppeling versleten zou zijn.
voor zover ik kan opmaken uit het verhaal zijn de slijtagedelen toch wel vervangen.
de drukstift zou het kunnen zijn, maar, dat heeft niks met een versleten koppeling te maken
ben nieuwsgierig

gunter
klik er eens op en LEES @#$%
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan