Slippende koppeling Suzuki GSX-R 750 K8

22 aug 2014
57
7
Beste MF’ers,

Ik zit met het volgende. Ik heb hier een GSX-R 750 K8 staan met het volgende:

De koppeling slipte, dus ik besloot een kijkje te nemen. De gevoerde platen waren op en zaten ruim onder het slijtagelimiet volgens mijn Haynes manual. De stalen platen waren glanzig blauw, dus ik heb maar besloten een gehele set (gevoerde- en stalenplaten en koppelingsveren te vervangen voor een EBC setje) aan te schaffen. Alles zit erin met nieuwe olie in het blok, maar nu slipt de koppeling weer. Hoe is dit mogelijk?

De navolgende dingen heb ik gecontroleerd:
- ik heb de platen 4 uur in de olie laten weken. Dit is meer dan zat, aangezien ik met andere motoren dit ook doe en ze dan niet slippen;
- de koppeling zit 100% in de juiste volgorde. De afwijkende koppelingsplaat zit als eerst in de motor;
- koppelingsdeksel is op de juiste wijze gemonteerd, dus op de enige manier zoals dit hoort;
- de koppelingskabel heeft genoeg speling;
- ik heb de koppeling afgesteld door de schroef aan te draaien tot er weerstand wordt gevoeld en dan halve slag terugdraaien
-nieuwe olie is op peil en betreft de 10w40 Castrol RS
- ik heb geen foutmelding volgens de dealer modus


Ik kan mij enkel inbeelden dat een koppeling slipt als:
- de koppelingskabel te strak staat;
- onjuiste viscositeit olie of autoolie wordt gebruikt;
- de koppelingsplaten of veren onder het slijtagelimiet zit;

Wie kan mij uit de brand helpen?
 
Helaas, ik moet ook nog even wennen, maar raad nu ook OEM spul aan. Te veel gezeik gehad met aftermarket.

Verder dus even de totale dikte controleren. Veel werk maar uitsluiten is de enige optie.
 
Suzuki heeft voor de recente modellen complete koppelingkits samengesteld met originele delen. Zeer betaalbaar en goed, vervangen door een ander merk is onverstandig.


Jazeker ook onderhoud etc en alles lekker goedkoop.Niet iedereen weet dit natuurlijk.

GSX-R1000L2-L6 CLUTCH KIT
Buy Suzuki GSX-R1000L2-L6 Clutch Kit online

Includes Friction Plates, Steel Plates, Springs and Clutch Cover Gasket (as below)

8 x 21441-42F20 (Friction Plates)
1 x 21442-42F10 (Friction Plate)

6 x 21451-47H30 (Steel Plates)
1 x 21451-47H10 (Steel Plate
)
6 x 21413-47H10 (Springs)
1 x 11482-47H00 (Clutch Cover Gasket)
Amazing value as the items bought seperately come to over £210


Onderhoud
Buy Suzuki GSX-R1000K9-L1 Maintenance Kit online
 
Laatst bewerkt:
Effe mosterd na de maaltijd, en alleen voor de beeldvormng: nu doet die koppeling het goed met de afgekraakte EBC platen. Dat betekent dan dus dat die gewoon goed zijn, toch? Ik kan me ook niet voorstellen dat een koppeling met nieuw aftermaketspul het meteen al niet doet, dat het wat sneller slijt wel. Maar ik denk toch dat het allemaal minstens een achterband mee moet kunnen gaan...
 
Effe mosterd na de maaltijd, en alleen voor de beeldvormng: nu doet die koppeling het goed met de afgekraakte EBC platen. Dat betekent dan dus dat die gewoon goed zijn, toch? Ik kan me ook niet voorstellen dat een koppeling met nieuw aftermaketspul het meteen al niet doet, dat het wat sneller slijt wel. Maar ik denk toch dat het allemaal minstens een achterband mee moet kunnen gaan...

Om even voor mijzelf te spreken, ik heb EBC niet afgekraakt maar zie geen enkele goede reden om anders dan origineel te monteren dan een betere prijs/kwaliteit verhouding. En die is in dit geval niet te vinden. Soms is het spul origineel zo prijzig dat uitwijken naar een ander merk interessant wordt, maar dat is bij de Suzuki's waar een kit voor verkrijgbaar is zeker niet het geval.
 
De rode lijn in alle antwoorden bleek dat ik geen EBC had moeten kopen. Ik ga niet ontkennen dat origineel beter is dan een aftermarket kit. Desondanks heb ik goede ervaringen met EBC. Ik heb al meerdere koppelingen vervangen voor een EBC aftermarket kit en ik ben er altijd tevreden over. De platen gaan zeker 40k mee, dus voor het geld klaag ik niet.

Ik heb de platen bij de lokale motorwinkel gekocht omdat ik 1: zo snel mogelijk de motor wilde laten rijden en 2: in de veronderstelling was dat een originele kit duurder was.
 
Om even voor mijzelf te spreken, ik heb EBC niet afgekraakt maar zie geen enkele goede reden om anders dan origineel te monteren dan een betere prijs/kwaliteit verhouding. En die is in dit geval niet te vinden. Soms is het spul origineel zo prijzig dat uitwijken naar een ander merk interessant wordt, maar dat is bij de Suzuki's waar een kit voor verkrijgbaar is zeker niet het geval.
Anderzijds zijn er redenen zat om aftermarket te monteren omdat er gewoon verbeteringen zijn toegepast, dat is het geval met remblokken maar niet minder met bijvoorbeeld veren en demping of bijvoorbeeld lagers. In de tweetaktwereld zie ik ook heel vaak PROX voorbij komen. Desalniettemin ben ik het absoluut met je eens: Mijn voorkeur gaat uit naar origineel. Tenzij de aftermarket bewezen beter is

Suzuki heeft voor de recente modellen complete koppelingkits samengesteld met originele delen. Zeer betaalbaar en goed, vervangen door een ander merk is onverstandig.

Hey, kan aan mij liggen, maar dit klinkt toch niet bepaald aanmoedigend ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb te vaak gezeur gehad met EBC koppelingskits.

- Raar aangrijpen van de koppeling door het gebruik van ander materiaal (want blijkbaar heeft EBC een reden om ander frictiemateriaal te gebruiken, geen idee wat er precies opgelost moet worden).

- Totale pakketdikte klopt niet.

- Afwijkende frictieplaten of tussenplaten (indien noodzakelijk) ontbreken, of van de 3 leverbare types bij de fabrikant levert EBC er maar 1 bij (1 op 3 kans dat het de goeie is dus).

Etcetera

In 9 van de 10 gevallen gaat het prima. Maar bij 10% gezeik ben ik al lang afgehaakt. Een klus twee keer moeten doen en dus twee keer kosten maken is onacceptabel.

Dat, en qua prijs scheelt het bij de meeste merken niets of niet veel, en voor €50 of €100 meer gebruik ik liever origineel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan