Slippende koppeling Z1000

The-Eagle92

Rookie
14 sep 2019
4
0
Beste mensen,

Na het slippen van mijn Z1000 uit 2007 heb ik de gehele koppelingsset vervangen en een groot onderhoud uitgevoerd.
Probleem is dat de koppeling nu enorm moeilijk schakelt tussen 1-N-2 en daarnaast ook blijft slippen bij hoge toeren.

De volgende onderdelen zijn vervangen:
- koppelingsplaten (EBC)
- stalen platen (TRW Lucas)
- koppelingskabel (JMP)
- veren (Ferodo)
- pakking (Athena)
- olie (Putoline N-Tech® Pro R+ 10W-40)
- oliefilter (HiFlo)
- luchtfilter (HiFlo)
- boegies (Irridium)

Platen zijn volgens het boekje gemonteerd en kabel afgesteld.

Vandaag bij een plaatselijke monteur geweest. Die geeft aan dat het aan de EBC platen moet liggen en dat het een slechte aftermarket kwaliteit is. Wilt nu de gehele koppelingsset vervangen door originele onderdelen. Wilt hier voor 450 euro. Natuurlijk niet akkoord mee gegaan.

Nu vraag ik me af waar het anders aan kan liggen dan alleen de platen. Weet geen raad meer..

(De kawa is voorzien van een powercommander, launch control, de-cat en sportuitlaten.)
 
Dan zit er toch iets niet goed.
platen wel nachtje in olie gezet voor montage?
EBC mas iets dikker waardoor platen niet “vrij” komen tijdens koppelen?
andere olie als anders?

zomaar paar opmerkingen om zoektocht mee te beginnen.
 
Dan zit er toch iets niet goed.
platen wel nachtje in olie gezet voor montage?
EBC mas iets dikker waardoor platen niet “vrij” komen tijdens koppelen?
andere olie als anders?

zomaar paar opmerkingen om zoektocht mee te beginnen.
Bedankt voor het meedenken.

Platen zijn idd 24uur in olie gezet.
Oude platen gelijk weggegooid met me domme kop. Weet dus niet of deze dikker of dunner waren.
Motor is een jaar in mijn bezit, weet dus niet of er half-syn in zat. Heb nu vol erin, dat schijnt gebruikelijk te zijn voor een Z1000.
 
Je begint met enorm moeilijk schakelen, dat is een probleem als de platen niet goed vrijkomen.
Dan slipt ie nog als er gereden wordt. Dat is eigenlijk het tegenovergestelde van het bovenstaande.
Haal nog eens alles los en voel of de platen ook lekker in de korf passen. Daar moet/kan wat iets niet goed zijn.
 
Je begint met enorm moeilijk schakelen, dat is een probleem als de platen niet goed vrijkomen.
Dan slipt ie nog als er gereden wordt. Dat is eigenlijk het tegenovergestelde van het bovenstaande.
Haal nog eens alles los en voel of de platen ook lekker in de korf passen. Daar moet/kan wat iets niet goed zijn.
Hij is al een keertje los gehaald en opnieuw erin gezet. Woensdag maar eens langs motostore brengen.
 
IMG_3147.JPG

Zitten de ringen 13 en 14 goed ?
En de frictie schijf ( de eerste die je plaatst) die gaat over 13/14 heeft een een andere maat dan de andere frictie platen.
Deze foto is van andere model moto maar is bij een z1000 ook zo
 
Terug
Bovenaan Onderaan