slippende koppeling

GSX-R Rules

MF'er
19 apr 2005
111
0
hilversum
Hallo allemaal,

sinds afgelopen weekend heb ik met mijn soes (gsxr 1000 k4) last van het doorslippen van de koppeling. Dit gebeurt alleen wanneer ik rollend flink gas geef. Rustig rijdend geen problemen maar wanneer ik wil accelereren schiet de toerenteller door en pakt daarna weer gewoon door.
Via de zoekfunctie zag ik dat dit kan worden veroorzaakt door het gebruik van verkeerde olie. Nu heeft mijn motor ca 800 km terug een grote beurt gehad( bij dealer)waarbij de olie is vervangen. Volgens de bon is de gebuikte olie overeenkomstig het onderhoudsboekje. Heeft iemand suggesties?? Is het mogelijk dat bij ca 13000 km de koppelingsplaten op zijn? :( :( Lijkt mij wel vlotjes. Ik rij wel stevig maar ben zeker geen koppelingspiloot
 
Misschien zit er teveel olie in je blok, dat probleem heb ik ook gehad. Verkeerde olie zal ook kunnen, maar toch lijkt het er op dat ie versleten is.

Een goede test is, wanneer je op de snelweg rijdt in zijn 6 en dan volgas geeft. Doe dit vanaf 100 km/h en als de koppeling dan na een tijdje, of meteen doorslipt weet je dat het fouteboel is.

Koppelingslip treedt alleen op (pin me er niet op vast) wanneer er zware belasting is voor de koppeling. Dus laagtoerig volgas en dan tot de powerband doorgaan.
Vooral hogere snelheden heeft hij er dan last van.

En vooral teruggaan naar dealer...
 
'Sinds de grote beurt heb ik last van een slippende koppeling' lijkt me inderdaad een goede openingszin om tegen de dealer te zeggen.

Het schijnt dat net nieuwe olie ook wat koppelingsslip kan veroorzaken maar 800km later lijkt me wel erg veel.
 
van half syntheet naar full kan de motor verschijnselen als slippende kopp krijgen of olie verbruik.
Als de kopp langere tijd te strak gespannen is geweest kan hij ook zo gaan slippen.
 
Je hebt gelijk hoort thuis in rubriek Techniek...... kreeg jet echter niet voor elkaar om daar een nieuw topic te openen...
Geen probleem en gelukkig maar, dat scheelt weer een slotje gooien ;)
De volgende keer gewoon even op de
exclamation.gif
bovenin klikken en dan verplaatsen we hem voor je :)
 
Heb net ff oliepeil bekeken. Staat net boven max peil kan dit de slip veroorzaken?/ :? Lopen de koppelingsplaten hierdoor schade op??
Morgen direct ff naar de dealer, is een erg ijvere monteur geweest :}
 
Ik heb exact hetzelde probleem als de topicstarter. Bij volle acceleratie en dan tegen de 11.000 toeren begint ie door te slippen en dan knalt de toerenteller volop in het rood, omdat ie doorslipt. Als je het gas heel eventjes dichtdraait en dan weer gas geeft dan pakt ie wel weer goed op. Dit doet ie alleen niet elke keer.

Dus ik hou dit topic even in de gaten :W
 
dit lijkt dus een beetje op mij probleem ? Ik heb het ook,als ik vol gas geef gaan de toeren wel,maar gaat die niet zo hard vooruit als normaal,dacht dus dat me koppeling versleten was ? Maar zoals ik in me eigen topic ook al vroeg ( misschien domme vraag ) maar de olie in het motorblok is toch niet de zelfde als in je versnellingsbak of wel ? bij een auto niet,is toch een andere viscositeit ?
 
dit lijkt dus een beetje op mij probleem ? Ik heb het ook,als ik vol gas geef gaan de toeren wel,maar gaat die niet zo hard vooruit als normaal,dacht dus dat me koppeling versleten was ? Maar zoals ik in me eigen topic ook al vroeg ( misschien domme vraag ) maar de olie in het motorblok is toch niet de zelfde als in je versnellingsbak of wel ? bij een auto niet,is toch een andere viscositeit ?

Tenzij je een 2 takt of bepaalde dry-sump systemen hebt is beide olie hetzelfde :)
 
oke dat is nieuw voor mij,ik dacht dat er in je versnellingsbak andere olie zat als in je motorblok,maar blijkbaar is dat bij een motor dus anders als bij een auto,maar nu weet ik dus nog niet of het me koppeling is of de olie
 
Lijkt mijn inziens de koppelingsplaten. Heb hetzelfde probleem. Had oude olie, ververst: probleem al aanzienlijk minder maar nog steeds aanwezig. (verdwijnt als ie warm is, en nooit problemen in hoogste versnelling met slippen (wat juist raar is aangezien je het juist meer daar zal moeten hebben)). Mocht je de koppelingsplaten gaan laten vervangen, vervang dan ook meteen je veren. Die kunnen ook wat verlept zijn...
 
Lijkt mijn inziens de koppelingsplaten. Heb hetzelfde probleem. Had oude olie, ververst: probleem al aanzienlijk minder maar nog steeds aanwezig. (verdwijnt als ie warm is, en nooit problemen in hoogste versnelling met slippen (wat juist raar is aangezien je het juist meer daar zal moeten hebben)). Mocht je de koppelingsplaten gaan laten vervangen, vervang dan ook meteen je veren. Die kunnen ook wat verlept zijn...

ja dat zal het zeker wel moeten oplossen.

Wat was jij daarvoor kwijt dan?
 
Ben gisteren even bij de dealer langs geweest, bleek een fluitje van een cent. Koppeling werd niet goed vrijgegeven doordat er op de wormoverbrenging (kabel in blok) niet voldoende speling zat. Klusje van ca. 2 minuten voor de monteur.
Nu weer vol gaan.......... *O* *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan