Slippende koppeling

MagnetiO

Rookie
12 jul 2009
24
0
Den Haag
KTM LC4 620 1996

Dom, je denkt dat je olie bijna op is... en gooit er verkeerde olie in.
Ik heb er 5w40 vol syntetisch ingegooid.

Vanaf dat moment slipt de koppeling als een gek en loopt alsof stationair te hoog staat.
Nu wil ik de olie gaan vervangen maar weet niet of ik dingen verkeerd ga doen.

Aan de onderkant zitten 3 bouten en weet niet met welke ik moet aftappen. Als ik het goed begrijp zit er in m'n frame ook olie dat is wat ik tot nu toe op internet heb kunnen vinden dus ben bang dat ik verkeerde dingen open ga draaien.

De vraag of iemand weet welk van deze bouten je olie kunt aftappen, en of het noodzakelijk is om de filters te vervangen? Waar exact zitten de filters? wat moet ik wel / wat niet doen en welke olie raden jullie me aan?

Nog tips, een "how to" misschien. Vind het zonde om hem te laten verversen bij een motorzaak. Daarnaast vind ik het ook wel leuk om te doen als iemand me maar op weg kan helpen..!

thanks alvast
 
Het lijkt me goed om even een keer goedkope motorolie erdoorheen te spoelen en daarna wat duurdere kwaliteitsolie erin te gooien.
Oliefilter zou ik ook vervangen (hoeveel uur geleden is dat gebeurd?)
Verder is bij KTM vaak zo dat er twee carterpluggen zijn, eentje voor en eentje achter.
Zorg ervoor dat je ook nieuwe carterplugringen plaatst.
Let even op of er een carterplugring onder de bout zit, dan heb je de goede :)
Ik weet niet of de 620 ook een zeefje aan de zijkant heeft, maar als in de buurt van je kijkglas een bout zit met een kop waar dop 13 op past (zeg maar in de buurt van je voortandwiel) dan draai deze er ook maar even uit en maak de zeef even schoon.
Verder gooi ik in mijn gasgas 450 altijd thumper olie van BelRay, maar elke fatsoenlijke olie (voor motoren) is in principe goed. Omdat het een dikke 1 cilinder is, ben ik meestal een voorstander van olie die precies daar voor gemaakt is.

Succes ;)
 
Laatst bewerkt:
@ JdM

Bedankt voor je snelle reactie, heb vreemde is dat er 3 bouten aan de onderkant zitten. Oliefilter heb ik geen idee hoelang deze geleden is vervangen. Ik heb nu ongeveer 14 uur met de motor gereden nadat ik hem heb overgekocht van de vorige eigenaar...

De 3 bouten aan de onderkant is 2 x maat dop 13 en 1 x maat dop 19

1 x 13 en 1 x 19 zitten pal naast elkaar
1 x 13 zit achter de 19

geheel zit dicht op een kluitje. Ik geloof niet dat er een zeefje zit. Heb de 13 bij voortandwiel niet kunnen constateren

Over de olie, is half-syntetisch en 10w40 die jij bedoeld?. Dat is wat ik nu terug kan vinden wat goed is voor een KTM 1cil. en overal te koop...
 
Laatst bewerkt:
Nu alleen nog weten welke bout want ik zie die ringen waar JdM het over heeft ook niet zitten

ze zitten ook alle 3 op het blok en dicht bij elkaar, straks draai ik de verkeerde los loopt alles in het soepje :P

Rij ik hem straks een paar blokjes warm en haal ik olie
 
Laatst bewerkt:
hier zie ik een paar lc4's tussenstaan.
moet je even kijken of 1tje met andere inhoud misschien overeen komt. ze gaan natuurlijk niet voor elk type en inhoud een andere plek verzinnen :')

ben ondertussen nog aan het zoeken
 
Laatst bewerkt:
En let er op, warm betekend niet heet. Heul klein blokkie om, motor uit en dan aftappen. Als je 100 km, bij wijze van spreken, hebt gejaagd en dan de olie gaat aftappen verbrand je je handen natuurlijk. :P

wie zou op zon omslachtige manier zn olie gaan aftappen? :+


edit:

GEVONDUUUUUH

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=57107 (Guide to changing the oil on an LC4)

hier staat precies hoe en wat omtrent aftappen van olie.

hier staan nog meer how to's voor je lc4
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=86958 (KTM LC4 (640) Thread Index)
 
Laatst bewerkt:
benzinepomp is vaak DUUR, en heeft niet altijd de merk en type olie die je wil

breng ns geduld op! :p

ik zou morgen ff motorzaak opzoeken en olie halen die je wil, en moet ;)
 
wie zou op zon omslachtige manier zn olie gaan aftappen? :+


edit:

GEVONDUUUUUH

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=57107 (Guide to changing the oil on an LC4)

hier staat precies hoe en wat omtrent aftappen van olie.

hier staan nog meer how to's voor je lc4
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=86958 (KTM LC4 (640) Thread Index)

Ik sta nergens meer van te kijken hoe mensen soms kunnen zijn. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan