Slippende koppeling?

HenkN

MF'er
15 feb 2012
79
0
Beilen
Hallo allemaal,

Als ik optrek met veel gas en ik kom rond de 6000 toeren, slaat mijn motor door of zoiets.

Ik zal het proberen te omschrijven:

Het geluid wat mijn blok maakt tijdens het 'doorschieten' lijkt op een V-snaar die tot de 6000 toeren gewoon grip heeft, en dan ineens al zijn grip verliest en doorschiet, met veel geluid van de hoge toeren die de motor ineens draait, en de motor levert weinig tot geen kracht.

Ik heb een ketting aangedreven motor. (kawa kz305csr)
Het doorslaan gebeurt in verschillende versnellingen.
Op het moment van 'doorslaan' verliest mijn motor ook zijn kracht.
Ik kan gewoon doorschakelen als het gebeurt en kan dan ook gewoon weer verder rijden.

Ik heb geen idee wat dit kan zijn, en wat ik hier aan kan doen. Ik hoop dat iemand van jullie mij verder kan helpen.

Alvast bedankt!

Groeten Henk
 
oke, bedankt!!

Ik kan op ebay koppelingsplaten bestellen, maar ik zie er ook een 'clutch rod' tussen staan... heb ik die nodig voor t vervangen van de platen of lukt het ook zonder?
 
oke, mijn hoeveelheid speciaal gereedschap:

1 momentsleutel die ik nog nooit gebruikt heb omdat het een andere waarde aangeeft dan mijn handleiding
een dopsleutelset van 11 euro bij de gamma
een paar oude schroevendraaiers van mn pa

Ik heb op youtube gezien dat het redelijk gemakkelijk is om het zelf te vervangen (heb t nog nooit gedaan mocht dat nog niet duidelijk zijn). Lijkt het jullie de aanschaf waard van een clutchrod of kan ik m beter wegbrengen naar een monteur?

;-)
 
Als je andere olie gebruikt dan voorgeschreven vergroot je de kans op het doorslippen van de koppeling. De gevoerde platen worden van veel verschillende materialen gemaakt, dus is voor veel motorfietsen verschillend. Gewoon even checken of wat je erin hebt gegooid ook voorgeschreven is. Koppeling vervangen is echt heel eenvoudig. kap eraf, veren los, drukplaat eraf, alle platen eruit vissen, koppelingsdrum checken op groeven en dan alles in omgekeerde volgorde. Tip, koop een uitschuifbare magneet om diep liggende stalen platen er gemakkelijk uit te kunnen halen.
 
bedankt voor de info!

Ik heb de olie vergeleken met het wph.. beiden sae 10W40... zal wel goed zijn denk ik! Dan moet ik dus helaas de koppelingsplaten gaan vervangen!

Dat kan nog wel even duren voor ik alle onderdelen binnen heb en zover ben om te gaan sleutelen..

heb uit voorzorg vanmorgen een honda cb 650 erbij gekocht zodat ik me niet hoef te gaan haasten met de kawa ;-)

Groeten Henk
 
Ehh, ik hoop niet dat je er motorolie in hebt gegooid voor een auto want dat gaat niet goed met de koppeling......
Je moet echt motorfietsolie hebben omdat anders de platen gaan slippen.
De koppeling kan natuurlijk ook op zijn maar als dit net is gekomen na de oliewissel dan lijkt het mij duidelijk.....
10w40 zegt niets namelijk, dat is alleen de viscositeit.
 
Ehh, ik hoop niet dat je er motorolie in hebt gegooid voor een auto want dat gaat niet goed met de koppeling......
Je moet echt motorfietsolie hebben omdat anders de platen gaan slippen.
De koppeling kan natuurlijk ook op zijn maar als dit net is gekomen na de oliewissel dan lijkt het mij duidelijk.....
10w40 zegt niets namelijk, dat is alleen de viscositeit.

zoveel vermogen zal zo,n fietsje toch niet hebben om met auto-motorolie de koppeling te laten slippen?
 
Koppelingslip gaat meestal geleidelijk.
Als je b.v. in de 4e of 5e versnelling een kilometer of 60 per uur rijdt en dan volgas tot aan je max. toerental.
Als je koppeling dan op een bepaald punt gaat slippen gaat je toerental omhoog maar je versnelling niet, en de koppeling zal dan blijven slippen totdat je gas terug neemt.

Echt plotseling doorslaan v.d. koppeling, d.w.z. als je op een bepaald toerental echt een ruk krijgt, zullen wel eens de veren kunnen zijn.
 
Ehh, ik hoop niet dat je er motorolie in hebt gegooid voor een auto want dat gaat niet goed met de koppeling......
Je moet echt motorfietsolie hebben omdat anders de platen gaan slippen.
De koppeling kan natuurlijk ook op zijn maar als dit net is gekomen na de oliewissel dan lijkt het mij duidelijk.....
10w40 zegt niets namelijk, dat is alleen de viscositeit.
Er zijn maar een klein aantal 'automobielolieeen' die waarschijnlijk een slippende koppeling veroorzaken. Verdacht zijn 'energy savers' en lage viscociteiten.
In 99% van de gevallen gaat het goed, maar het is wel een loterij.
De fabrikanten houden de samenstelling angstvallig geheim. :)

JASO MA op het etiket biedt de enige zekerheid..
 
De vraag of je kabel speling heeft is nog niet beantwoord, buiten versleten platen kunnen ook je veren en tussenplaten versleten zijn, je gaat dus iets bestellen zonder dat je weet of dat het is. Daarnaast heb je ook nog een pakking nodig om de boel weer lekkage vrij te kunnen monteren.

Soms is slippende koppeling dus op andere manieren te verhelpen, zwaardere veren, ringetjes onder je huidige veren of simpel andere olie.
 
Ik heb een tijdje met 10W40 auto olie rondgereden, na een tijdje begon mijn koppeling te slippen.
Daarna heb ik gewoon motorfiets olie gekocht, geen slippende koppeling meer...
Betreft overigens een CX500, waarvan veel mensen op het internet beweerden dat er gewoon auto-olie in kon.
 
Dan zat je koppeling al op het randje, en duwde de auto olie hem er over heen.. :P

Normaal moet dat prima kunnen!
Als ik een zeilboot repareer met goedkope ducttape en hij zinkt, maar met echte ducttape nog een maandje kan blijven drijven, wil dat niet zeggen dat de zeilboot in orde is.. :P
 
Met je punt van de zeilboot ben ik het eens (letterlijk gezien). :)
Met je punt over de olie niet.

Nu slipt mijn koppeling niet, ook niet met 2 man aan boord bij 130 km/h. Voorheen deed hij dat al bij 70km/h in m'n eentje... (hij is overigens ook gestopt met olie verbruiken, maar dat terzijde).

Ik heb 100.000 meningen voor en 100.000 meningen tegen auto olie gelezen. Ondertussen ben ik overtuigd tegen. (afhankelijk van het type motor natuurlijk).

Maar, misschien zit de koppeling van de topicstarter wel net op het randje, en heeft de oliewissel de nek omgedraaid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan