Slippende koppeling?

HenkN

MF'er
15 feb 2012
79
0
Beilen
Hallo allemaal,

Als ik optrek met veel gas en ik kom rond de 6000 toeren, slaat mijn motor door of zoiets.

Ik zal het proberen te omschrijven:

Het geluid wat mijn blok maakt tijdens het 'doorschieten' lijkt op een V-snaar die tot de 6000 toeren gewoon grip heeft, en dan ineens al zijn grip verliest en doorschiet, met veel geluid van de hoge toeren die de motor ineens draait, en de motor levert weinig tot geen kracht.

Ik heb een ketting aangedreven motor. (kawa kz305csr)
Het doorslaan gebeurt in verschillende versnellingen.
Op het moment van 'doorslaan' verliest mijn motor ook zijn kracht.
Ik kan gewoon doorschakelen als het gebeurt en kan dan ook gewoon weer verder rijden.

Ik heb geen idee wat dit kan zijn, en wat ik hier aan kan doen. Ik hoop dat iemand van jullie mij verder kan helpen.

Alvast bedankt!

Groeten Henk
 
Je hebt iid een van de voorbeelden nu meegemaakt wat er kan gebeuren met een niet specifiek motorfiets olie.
Neem dat mee in gedachten en lees voor de grap eens het action olie topic door, daar wordt de action olie heilig verklaard, en dat is ook geen specifieke motorfiets olie.
Als je hier aankomt met een negatief resultaat over een niet motorfiets olie dan maak je geen vrienden.


Ik ben ook niet hyper van bouwmarkt en action olie, wil het nieteens in mijn bestelbus hebben.
 
Ik blijf erbij dat de meeste auto olieen niet goed zijn voor een motor met natte plaat koppelingen.
Heb zelf in mijn vroege jaren die fout ook een keer gemaakt met een aprilia 125cc 2 takt en kon in zijn 6 optrekken........wat nou, een 2 takt niet soepel? |( ;) .
En ik ben niet de enige die dat heeft meegemaakt dus twijfel een beetje aan die tekst dat 99 procent van de oliesoorten hetzelfde zijn en dat het verkeerd gaat bij maar 1 procent......

Dat de oliefabrikanten er erg geheimzinnig over doen is idd wel zo!.

Ik weet alleen niet meer of ik na die verkeerde olie de koppelingsplaten heb schoongemaakt voor de nieuwe olie erin ging.
 
De vraag of je kabel speling heeft is nog niet beantwoord, buiten versleten platen kunnen ook je veren en tussenplaten versleten zijn, je gaat dus iets bestellen zonder dat je weet of dat het is. Daarnaast heb je ook nog een pakking nodig om de boel weer lekkage vrij te kunnen monteren.

Soms is slippende koppeling dus op andere manieren te verhelpen, zwaardere veren, ringetjes onder je huidige veren of simpel andere olie.


Oke.... ik heb de handgreep van de koppeling gecheckt op speling. Hij zat mooi strak zonder speling, alleen iets omhoog en omlaag, maar niet bij het inknijpen.

Over de rest wat je zegt had ik nog niet nagedacht.. het leek duidelijk maar nu begin ik te twijfelen. Hoe kan ik checken wat het precies is qua mankement?

Mijn plan is nu om morgen te bellen naar de motorzaak waar ik de olie heb gekocht of het een volsynthetische olie is. Als het een minerale olie is ligt het probleem daar dus niet.

Als het dan niet aan de olie ligt, ga ik de veren en koppelingsplaten eruit halen (zodra ik tijd heb) en laat ik die aan de mensen van de motorzaak zien om te horen waar het probleem ligt en wat ik precies nieuw nodig heb.

Ik wilde eigenlijk de onderdelen via internet bestellen omdat dat nogal wat goedkoper is, maar als ik dat doe weet ik niet wat ik nodig heb. En om nou bij de motorzaak te gaan vragen wat ik precies nodig heb en het vervolgens op internet te gaan bestellen lijkt me niet echt netjes.. Dan kost het maar iets meer...

Het verschil is dat de koppelingsplaten bij de motorzaak 70 euro kosten, en via internet 30 dollar.. en dan komen daar de veren en pakking nog overheen dus het verschil is aanzienlijk..

In ieder geval bedankt voor jullie reacties tot dusver. Mochten jullie nog meer ideeën of tips hebben dan hoor ik dat graag!

Groeten Henk
 
Het is misschien geen gek idee om ook eens te rijden met de koppeling iets losser afgesteld. Ik neem aan een millimeter of twee, drie speling?

Moet ik het stellen bij de koppelingshendel op het stuur? of op het blok bij het ... euh.... ding wat je koppeling heen en weer trekt?
 
De uiteindelijke "afstelling" qua speling is een persoonlijk iets, sommige mensen willen de koppeling zo hebben staan dat hij al aangrijpt als men de hendel ook maar weer ietsie loslaat, anderen willen dat de koppeling aangrijpt als hij bijna weer in "ruststand" is.

Ik zou in ieder geval de koppeling nu even zó afstellen dat je de eerste cm/anderhalf ( gemeten van puntje hendel tot puntje stuur(gewicht) enkel speling voelt, en dat hij daarná pas zwaarder gaat.

Als je dat "haalt" d.m.v. de stelmogelijkheid op de hendel ( ringetje los en het buisje verder IN de hendel draaien ) dan is dat afdoende.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou in ieder geval de koppeling nu even zó afstellen dat je de eerste cm/anderhalf ( gemeten van puntje hendel tot puntje stuur(gewicht) enkel speling voelt, en dat hij daarná pas zwaarder gaat.

.

Vanmorgen heb ik de motordealer gebeld en hij zei precies hetzelfde.

Vervolgens heb ik de koppelingshandel afgesteld op 1 a 1,5 cm en ben ik een uurtje gaan rijden.

Het euvel is vrijwel helemaal verdwenen.

Ik kan weer lekker rijden, iedereen bedankt!!
 
Het euvel is zo goed als verdwenen, alleen in zn derde versnelling boven in zn toerental slipt de versnelling nog door...

Moet ik dan toch nog de koppeling vervangen of duid dit ergens anders op?

Ik trek m nu niet helemaal door en heb er dan ook niet veel last van, maar is dit schadelijk?

Groeten
 
Het euvel is zo goed als verdwenen, alleen in zn derde versnelling boven in zn toerental slipt de versnelling nog door...

Moet ik dan toch nog de koppeling vervangen of duid dit ergens anders op?

Ik trek m nu niet helemaal door en heb er dan ook niet veel last van, maar is dit schadelijk?

Groeten

Schadelijk is het niet, goed ook niet. Koppeling vervangen, gevoerde platen zoiezo, stalen platen nakijken en zonodig ook vervangen, veren nameten en zonodig ook vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan