Slippende koppeling...

Zeeuwse Klei

MF veteraan
28 mei 2004
4.691
1
Pearehat
Ik heb sinds kort wel es last van een slippende koppeling, waar ik niet zo errug blij mee ben :X Nu heb ik pas olie ververst (nu een ander merk) dus daar zou het aan kunnen liggen (hoop ik). Dus wat ik eens wil weten; Iemand ook wel eens dat probleem gehad, en wat denken jullie etc.? Wat voor olie gooien jullie in je blok?

De brommer in kwestie: Soes DR 650 van 93
Vast bedankt...
 
Slippen op olie kan soms met volsyntheet.

Koppelingskabel lossen wil ook wel eens helpen, anders platen vervangen, zo duur is dat nou ook weer niet.
 
Slippen op olie kan soms met volsyntheet.

Koppelingskabel lossen wil ook wel eens helpen, anders platen vervangen, zo duur is dat nou ook weer niet.

Zat eerst een volsyntheet (motorex) in, weer ververst met een volsyntheet in verband met km's (kroon expulsa) waarbij het me pas echt opviel (misschien had ik het al eerder, maar merkte ik het niet), nu ververst met een minerale olie. Tevens zit er nu een open demper op, zodat ie zijn lucht een beetje kwijt kan=beetje meer vermogen) Koppelingskabel ook al gesteld...


Enne Zeeuwen zijn zuinig hè :+ Elke cent is er èèn te veel ;)
 
Ik heb net zoiets gehad, na de olie ververst te hebben greep de koppeling heel slecht aan, niet slippen maar meer een aan uit effect, ondanks dat er genoeg olie in zat. Ik dacht ook gelijk dat het door de olie kwam, maar de koppelingsplaten waar echter wel versleten. De garage zei dat het wel vaker aan het licht komt dat de koppeling versleten is na een oliewissel :? . En een slippende koppeling klinkt mij ook als versleten in de oren (ik mag aannemen dat ja naar de vrijeslag van je koppelingshendel hebt gekeken).
 
Zat eerst een volsyntheet (motorex) in, weer ververst met een volsyntheet in verband met km's (kroon expulsa) waarbij het me pas echt opviel (misschien had ik het al eerder, maar merkte ik het niet), nu ververst met een minerale olie. Tevens zit er nu een open demper op, zodat ie zijn lucht een beetje kwijt kan=beetje meer vermogen) Koppelingskabel ook al gesteld...


Enne Zeeuwen zijn zuinig hè :+ Elke cent is er èèn te veel ;)

Je kunt nog proberen om na goed warm te hebben gereden een complete olie wissel te doen, inclusief filters. Het kan zijn dat de oude olie de nieuwe niet verdraagt.
 
Ook gehad: koppelingsplaten versleten. Voor 130 euro had ik nieuwe veren en platen volgens mij. De tussenplaten waren nog wel goed.
 
Brikken oplossing: een ringetje onder de veren leggen, zodat je meer veerdruk hebt. Iets meer handkracht nodig, maar je krijgt hem nu ook in zijn 2 op het achterwiel })
 
veerweg van de veertjes wordt daarmee ook meteen korter.
dus je kunt je koppeling als het ware minder ver inknijpen. Zal geen merkbaar verschil zijn trouwens.
Ik heb xr500 veren in mn 600...zijn iets langer dan 600 veren, en gaan dus ook zwaarder...
 
standaard lijstje aflopen he..

# andere olie met andere slip-eigenschappen
# teveel olie
# van volsyntheet naar halfsyntheet of mineraal terwijl er eerst wat anders in zat
# goedkope rommel (olie)
# versleten koppeling
# versleten drukveertjes
 
maar dit helpt ook niet als je platen versleten zijn :?

Ik heb nog niet veel versleten platen meegemaakt. Wel veel slippende koppelingen.
Meestal ligt het dus niet aan de dikte van de platen, maar aan de veren of aan een verkeerde oliedope. Elke motorzaak verkoopt je bij een slippende koppeling het standaard pakket van platen en veren en vaak ook nog ongevoerde platen. Nergens voor nodig meestal. Goede veren erin en de ongevoerde platen zandstralen en je bent weer de man in 90% van de gavallen.
 
veerweg van de veertjes wordt daarmee ook meteen korter.
dus je kunt je koppeling als het ware minder ver inknijpen. Zal geen merkbaar verschil zijn trouwens.
Ik heb xr500 veren in mn 600...zijn iets langer dan 600 veren, en gaan dus ook zwaarder...

Met 1 ringetje zit je niet aan de stuit van de veertjes. Ik heb ook wel eens een extra ongevoerde plaat kunnen monteren trouwens.
 
Aha, maarre, nu rij ik met minerale olie (van de voorgeschreven dikte, eerst met volsyntheet, maar nu op mineraal) maar het slippen wordt erger. Kan dus zijn dat het weer niet de goeie olie is, en het probleem alleen maar erger maakt. Dus wat voor olie gooien jullie erin? (merk, soort ed.) Want anders blijf ik (misschien) maar met de verkeerde olie sukkelen... (of gewoon terug naar het eerste merk..)
Koppelingskabel: gesteld
Olie: net ververst
Voor de rest: nog niks opengehaald
 
Laatst bewerkt:
Aha, maarre, nu rij ik met minerale olie (van de voorgeschreven dikte, eerst met volsyntheet, maar nu op mineraal) maar het slippen wordt erger. Kan dus zijn dat het weer niet de goeie olie is, en het probleem alleen maar erger maakt. Dus wat voor olie gooien jullie erin? (merk, soort ed.) Want anders blijf ik (misschien) maar met de verkeerde olie sukkelen... (of gewoon terug naar het eerste merk..)
Koppelingskabel: gesteld
Olie: net ververst
Voor de rest: nog niks opengehaald


Als je het blok van een oudere moto wilt verneuken, gooi er dan vooral een Volsyntheet in. Gewoon half-synth. in doen.
Oja, als je koppelingsplaten eenmaal in aanraking zijn gekomen met volsyntheet, en ze kunnen daar niet tegen, dan zijn ze al naar de frieten. Koppelingsplaten zuigen de olie namelijk op.
Als je motor wilt rijden, zul je ook onderhoud hebben en moeten betalen, dus gewoon nieuwe platen erin.
 
Euhm, zát volsyntheet in toen ik 'm kocht, dus ikke braaf verversen met een andere volsyntheet(vanwege gereden km's) -toen dus slippende koppeling- nogmaals ververst met mineraal (op advies van kenner(dacht ik)) -nu nog slechter- en nu dus Dikke Shit.... euh, nóg Dikkere Shit, Afijn het zij zo.

Dus ja, zal wel weer knaken kosten... :( Voordeel; heb nog heel de winter :?
 
Das een nadeel man! In de winter is het net het mooiste om te rijden!!! :]

Ja okee, behalve een beetje kou dan... Nee, leuk joh, bietentijd in de polder (heb met mijn vorige auto ook al eens op de bodem van de sloot gestaan :+ )en de slik achter je oren. Als ze met zout beginnen te gooien, blijf het beestje lekker binnen. Mag dat koekblik lekker verder roesten. Tis mijn enige moto, dus ben ik er zuinig op O-) (wat wel leuk is: van die halfgladde bochten en dan lekker beetje glibberen en glijden, :P maargoed, daar ging dit topic niet over)
 
Ja okee, behalve een beetje kou dan... Nee, leuk joh, bietentijd in de polder (heb met mijn vorige auto ook al eens op de bodem van de sloot gestaan :+ )en de slik achter je oren. Als ze met zout beginnen te gooien, blijf het beestje lekker binnen. Mag dat koekblik lekker verder roesten. Tis mijn enige moto, dus ben ik er zuinig op O-) (wat wel leuk is: van die halfgladde bochten en dan lekker beetje glibberen en glijden, :P maargoed, daar ging dit topic niet over)


:9 ;)
 
Maar stel; andere friktieplaatjes erin... Dan is dat iig goed, maar dan? Wat voor olie zou jij dr in gooien, om dat gesodemieter niet nóg s te hebben (tis en motor om mee te rijden, niet om aan te sleutelen..)en op den duur jas je er een fortuin aan olie door (okee, is overdreven :z )
 
Je kan toch als je vol syntheet hebt gebruikt terug naar mineraale olie dan gaat de olie tegen elkaar werken wat ook de slip zou veroorzaken?
 
Ik zou eerst zot z'n advies opvolgen. Je haalt van die koperringetjes bij de automaterialenzaak, kost je misschien een euro. Daar wordt toch elke zeeuw blij van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan