Slippende startkoppeling honda cb500t

barrelrider

MF'er
4 aug 2005
240
24
Geldemalsen
Hallo allemaal,

Ik heb enige tijd geleden een honda cb 500t gekocht met afgebroken kickstarteras. Later bleek dat ook de startmotor was kapotgedraaid en de startkoppeling ernstig slipte. De startmotor heb ik inmiddels gemaakt. Ook heb ik een startkoppeling van een cb 450 geplaatst. Deze slipt ook licht. Ik krijg de motor niet gestart behulp van de electrische start. Iemand tips om dit probleem te verhelpen? Zijn er nog revisiesetjes voor startkoppelingen verkrijgbaar? Wat ook vreemd was, was het feit dat het tandwiel waarmeer de startkoppeling door de startmotor wordt aangedreven in het geval van de cb500t voorzien was van een glijlager (op de krukas) en geen opvulring aan de achterzijde heeft, waardoor er erg veel speling was. Het tandwiel van de cb 450 was wel voorzien van een opvulring en had geen glijlager. Dit tandwiel heeft dus geen speling op de krukas. Ik was in de veronderstelling dat nagenoeg alle blokonderdelen tussen een cb500t en een cb450 uitwisselbaar zouden moeten zijn.
Alvast bedankt!

Groeten,

Geurt
 
die startkoppeling van 450dochs lopen niet vrij,
maar palletje staat dus constant te ratelen als de motor loopt.
constructiefout zullen we maar zeggen.
de meeste zullen dus al aan gort zijn,
of er vervangings setjes zijn weet ik helaas niet.
 
Laatst bewerkt:
Net de rolletjes en veren besteld, bedankt voor de tip! Een nieuw tandwiel is helaas niet leverbaar. Snap alleen de verschillen niet tussen het tandwiel van een cb 500t en van een cb450 (glijlagers en bus op achterzijde tandwiel).
 
Klein wonder! Heb via René van Maanen (honda4.nl) een nieuw tandwiel kunnen verkrijgen! Kan straks er flink op los starten!

Groeten,

Geurt
 
je hebt ook nog een p50? grappig.

m'n moeder ook :+ zijn pa en ik een uitlaatpijpje voor aan het fabrieken,
in rvs 316. Ding klink als een racertje zonder demper! :9~ (alleen het pijpje dus).
 
Is een leuk geval, mijn moeder had er in de jaren 60 ook eentje. Gevaarte rijdt alleen nog niet goed, maar dat komt nog wel, kan niet alles tegelijk. Ik heb gelukkig wel het originele uitlaatje erop zitten. Mis alleen het kapje bij de carburateur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan