Slot-/sleutelnummer '88 GSX R750 achterhalen

Boskawouter

....euh....?
25 okt 2014
2.016
121
Woudrichem
Ik heb van iemand een '88 GSX R750 kunnen overnemen, helaas zonder sleutels (en ja, wel met de correcte papieren). Ik wil op basis van het slotnummer een set sleutels laten reproduceren. Nu heb ik gisteravond het contactslot uitgebouwd, maar ben niet zeker waar ik het slotnummer moet zien te vinden. Het slot is gedemonteerd van de balhoofdplaat, maar nog niet opengemaakt. Is dat nummer ingeslagen op de cilinder zelf en moet ik dus die twee breekboutjes uitboren?

Plaatjes van de stand van zaken;
20160329_213114_resized.jpg

20160329_213126_resized.jpg

20160329_213148_resized.jpg
 
Om het een goede sleutelmaker makkelijker te maken kun je de boutjes uitboren. Ik verwacht dat je geen nummer tegenkomt maar men kan gewoon een sleutel maken aan de hand van de "wafers" in het slot.

Ik verwacht dat een goede sleutelmaker ook wel een sleutel kan maken zonder de cilinder te demonteren. Maar om het hem helemaal gemakkelijk te maken dacht ik het slotnummer even op te gaan zoeken ;)
 
Op oudere Suzuki's SP's en DR's zijn de sloten van een nummer voorzien.
Ze zijn doorgaans ingeslagen op plaatsen die je pas kunt waarnemen als je het slot hebt gedemonteerd. (bijvoorbeeld het stuurslot en helmslot)

De gebruikte slagcijfers zijn zo klein dat je ze pas goed kunt vinden met een loep of een vergrootglas.

Ik weet niet of bij latere series/modellen Suzuki nummers in de sloten werden ingeslagen.
Je zou nog een poging kunnen wagen en zoeken met een vergrootglas.

Op basis van slotnummers heb ik gemakkelijk sleutels kunnen bijbestellen.

Een echte "sleutelprof" vind je hier: Swier IJmuiden | Sleutels | Bestellen
 
@ALEXELA Ik kan me niet voorstellen dat er geen slotnummer ergens zou staan, maar aan de buitenzijde is zo niks te vinden. Als ik Suzuki was zette ik het op de cilinder dus ik zal de boel toch eens open gaan maken.... Bedankt voor het adresje trouwens.

@Daddy Voor zover ik weet kan de dealer dat niet a.d.h.v. het framenummer.

Ik zie ook op diverse plekken complete slotensets van sloopfietsen te koop voor weinig. Ben alleen benieuwd of ik de tankdop er in de op-slot-stand in zijn geheel af kan schroeven. Slot van het zadel moet wel lukken vermoed ik...

Edit: volgens de alwetende Google kan de tankdop er alleen af als die niet op slot zit. Demonteren door uitboren van het slot is hier dus de enige optie.
 
Laatst bewerkt:
Op oudere Suzuki's SP's en DR's zijn de sloten van een nummer voorzien.
Ze zijn doorgaans ingeslagen op plaatsen die je pas kunt waarnemen als je het slot hebt gedemonteerd. (bijvoorbeeld het stuurslot en helmslot)

De gebruikte slagcijfers zijn zo klein dat je ze pas goed kunt vinden met een loep of een vergrootglas.

Ik weet niet of bij latere series/modellen Suzuki nummers in de sloten werden ingeslagen.
Je zou nog een poging kunnen wagen en zoeken met een vergrootglas.

Op basis van slotnummers heb ik gemakkelijk sleutels kunnen bijbestellen.

Een echte "sleutelprof" vind je hier: Swier IJmuiden | Sleutels | Bestellen

Geinspireerd door de opmerking van Alex ben ik toch nog eens aan het speuren gegaan op de behuizing en verhip, inderdaad, heel vaag een opdruk gevonden! Onleesbaar natuurlijk, al zijn de cijfers wel een 3mm hoog. Dus, vergrootglas erbij en vanuit tig hoeken bekeken denk ik nu een 4-cijferige code te hebben gereconstrueerd. Het is duidelijk niet de bedoeling dat het leesbaar is in ieder geval :/

Vervolgens op de website van de sleutelprof een formuliertje ingevuld voor een check of dit een typische code is voor deze fiets en zo ja dan gaan we maar es een laten maken.

Trouwens voor de zekerheid ook nog maar ff de twee boutjes uitgeboord om te kijken of er binnenin nog wat te vinden was. Heb nog wel een nummer gevonden, maar dat leek me meer een onderdeelnummer. Was ook opliggend en niet ingeslagen. Al met al dus nu redelijk overtuigd dat die onleesbare code inderdaad de juiste moet zijn. We gaan het meemaken....
 
Geinspireerd door de opmerking van Alex ben ik toch nog eens aan het speuren gegaan op de behuizing en verhip, inderdaad, heel vaag een opdruk gevonden! Onleesbaar natuurlijk, al zijn de cijfers wel een 3mm hoog. Dus, vergrootglas erbij en vanuit tig hoeken bekeken denk ik nu een 4-cijferige code te hebben gereconstrueerd. Het is duidelijk niet de bedoeling dat het leesbaar is in ieder geval :/

Ha, leuk!

Ik kwam er ook na een tijdje zoeken achter.
Mijn oorspronkelijke doel was om uit te vinden hoe je een stuur- of helmslot uit elkaar kon halen. Om het slot vervolgens opnieuw te "programmeren" met de inwendige plaatjes of stiftjes. Heb dat in het verleden wel eens met auto(deur)sloten gedaan.

Tijdens het bestuderen met een loep viel mij ook (onverwacht) een 4 cijferige code op.
De sleutelcode!

Swier kon mij toen bijbehorende sleutels leveren. Dit bedrijf beschikt kennelijk over "sleutelcode boeken" in dit geval van Suzuki.
Toen de werknemer de sleutel gemaakt had werd hij direct aan mij overhandigd.
Ik nog: "Moet je hem niet passen"? (ik had het slot mee)
Werknemer met een overtuigende glimlach: "Probeer maar, hij past!".
Klik, het slot ging open. :)
 
Ik weet niet of je een "purist" bent. (oldtimer liefhebbers hebben het liefst zo origineel mogelijke sleutels) ;)

Je kunt bij de bestelling óók aangeven welke vorm de sleutel moet hebben.
Bijvoorbeeld een "look-a-like" Suzuki sleutel. (om te voorkomen dat je een "random" model sleutel krijgt)

Het mee sturen van een origineel voorbeeld (foto, of plaatje internet) bij de sleutelaanvraag is te overwegen.

oothandel gsxr 750 ignition switch Gallerij - Koop Goedkope gsxr 750 ignition switch Loten op Aliexpress.com
 
Laatst bewerkt:
Volgens twee sleutelmeisters is het gevonden nummer geen slotnummer. Enige optie is langskomen met het contactslot en kijken of ze hem openkrijgen want het nummer staat echt op de cilinder zelf die er eerst uit moet en daarvoor open moet. Vervolgens dan nog voor X euro een sleutel laten maken. Pffff....

Korte metten dan maar dr mee; bestaande sloten er alle drie afgesloopt en voor €25,- een complete slotset bij Biggelaar besteld. Kan ik de puristen ook nog blij makem met een originele Suzuki sleutel. :)
 
Tja, dat is misschien ook nog wel de beste optie. (25 € variant)
Ga je het oorspronkelijke slot nog "open zagen" om te bezien of er op de cilinder een nummer staat? Ben eigenlijk wel benieuwd. (ter lering) :)
 
Enkele jaren geleden heb ik van mijn broer een z550 uit 81 overgenomen waarvan de sleutels tijdens een verbouwing zoek waren geraakt. Ik heb het helmslot gedemonteerd en naar een echte sleutelmaker gegaan. Die heeft het slot gedemonteerd en met een loep aan de binnenkant een nummer gevonden. Aan de hand daarvan is voor een paar euro een nieuwe sleutel gemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan