Slovenië tips (en eerste motorvakantie)

Mickey023

Rookie
1 jul 2017
6
0
Excuses als er al een topic is over Slovenië, ik kon hem zo snel niet vinden..

Over ongeveer 2 weken is het zover, dan gaan mijn vriend en ik voor het eerst (langer) met de motor op vakantie. We rijden allebei op een eigen motor, anders krijgen we ruzie over wie er mag sturen ;-). We hebben dus nog redelijk wat ruimte om spullen mee te nemen. Laatste hebben we een tent gekocht (en matjes, slaapzakken, etc) en al een nachtje uitgeprobeerd. We zijn er eigenlijk dus wel klaar voor geloof ik :-).

Nou ben ik alleen heel erg benieuwd naar campings, leuke plekken of andere tips. Of is er iets heel anders (wat betreft Slovenië óf het reizen met de motor) waar we rekening mee moeten houden?

Google heb ik zelf al geprobeerd, dus ik weet inmiddels dat we vignetten nodig hebben. Ben echt vooral op zoek naar ervaringen van anderen :-).

Ben benieuwd naar jullie reacties! Alvast bedankt natuurlijk :-)
 
Wij zijn in juni in Slovenië geweest en het is ons meer dan bevallen...

Op doortocht naar Kroatië en tijdens de terugrit naar de Dolomiten een beetje van het land mogen proeven.


Niet zo heel veel gezien, maar toch genoeg om het land aan te vinken om nog eens deftig te bezoeken.


Wij hebben de Mangart gedaan, deze mag zeker niet ontbreken. 5€ vragen ze om deze bergpas te mogen rijden maar die is het zeker waard.


73hu75.jpg

ohsdj7.jpg

rt116f.jpg



Verder deden we de Vrsic pass en zijn we het meer van Bled gepasseerd.

Triglavski Nationaal park, of toch het Bohinjsko meer stond op de planning, maar hebben we neit gehaald wegens techinsche problemen.
 
Vignetten zou ik niet kopen, je hebt ze alleen nodig op de snelweg en er zijn altijd mooiere wegen, dus die snelwegen kan je prima vermijden.

Slovenië en de weg ernaartoe kan eigenlijk niet verkeerd gaan. Als je een beetje Duits spreekt (voor onderweg in Duitsland en Oostenrijk) en een beetje Engels (Slovenië) kom je overal uit de voeten.

Probeer niet al te grote campings uit te zoeken, maar dat zie je onderweg wel. En koop gewoon een papieren Michelin kaart, alles wat er in Slovenië als groen weggetje op die kaart staat is het rijden meer dan waard. Maak met dat ding 's avonds een route in je GPS en je hebt een fantastische rit de volgende dag.
 
Misschien haal je wat info uit mijn reisverslag Slovenië in het Breva 850/1100/1200 topic onder Naked Bikes beginnend op blz. 29
 
Slovenie is mooi, zeker de Vrsic en Mangart meepakken. Vignet had ik ook niet, is volgens mij ook alleen voor snelweg. Die heb ik wel gewoon gereden en geen problemen mee gehad, maar dat kan toeval geweest zijn.

Ik heb vorig jaar een paar dagen op camping Danica in Bohinjska Bistrica gestaan. Dat is ongeveer tussen het meer van Bled en Bohinj in Prima camping, loopafstand van het dorpje en aan een riviertje. Ik denk alleen dat het daar in het hoogseizoen wel druk is. Het is wel een leuke uitvalsbasis voor bezoekjes aan de regio. Het meer van Bled is wel gigantisch toeristisch, meer van Bohinj ook wel maar een stuk minder. Als je nog iets anders wil ondernemen kan je vanaf het meer van Bohinj (de weg langs het meer helemaal uitrijden tot je niet meer verder kan) met een kabelbaan naar boven. Dan heb je een mooi uitzicht over het meer en over het Triglav nationaal park. Je kan er ook mooi wandelen mocht je daar van houden.
 
Super fijn, deze reacties! Het waren precies die ervaringen waar ik naar op zoek was ;). En Allan, bedankt voor het delen van de prachtige foto's! Voorpret wordt zo nóg groter :)!
 
Kijk een beetje uit voor gravel her en der.. De wegen zijn wat minder netjes dan je in Nederland gewend bent. Voor de rest viel me ook op, dat als er pijlen staan dat een bocht krap is.... dan is de bocht serieus krap. (kortom, de bordjes kloppen echt).


Verder prachtig land.. Vrsic en Mangart komen al voorbij.
Heel veel onverharde wegen... prachtig.
Vriendelijke prijzen. Lekker eten met zijn 2'en met een drankje erbij, 25 euro.
Ik ga nog wel een keer terug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan