Sludge / mayonaisevorming

Cobus-Jan

MF veteraan
1 jun 2005
2.069
0
Geachte lezer,

Omdat er in diverse Topics problemen naar voren komen over "Sludge-/mayonaisevorming" leek het mij wel handig om het in dit Topic nog eens toe te lichten. Aangezien ik geen bestaand topic heb kunnen vinden is er bij deze een nieuwe.

Wat is "Sludgevorming"?
(Black of White) Sludge is vervuiling in de olie van een motor wat in de jaren '80 is ontdekt. Voornamelijk bij caterolie (veelal bij kleine volumes) omdat er door volumeverandering in het carter lucht naar binnen en buiten kan treed het op.

Zo ziet black sludge er uit als je onder de kleppendeksel van een auto kijkt met Sludgevorming:
oil-sludge.jpg


Zo ziet white sludge er uit als je onder de oliedop kijkt van een auto met Sludgevorming:
full



Symptomen?
Er zijn meerdere symptiomen mogelijk, de meest herkenbare zijn hieronder genoemd.
- Erg dikke zwarte olie
- Mayonaise-achtige substantie
- Harde afzettingen in de motor
- Druppels water in de olie

Hoe ontstaat Sludge?
In de meeste gevallen onstaat Sludgevorming doordat er té korte ritten met een 4-T motor worden gemaakt. (20 à 30 Min. rijden wordt als een korte rit gezien. Hoewel het ook pas na langere duur kan verdwijnen.) Door de volumeverandering in de motor doordat de zuiger beweegt wordt lucht in het carter gezogen en weer eruit geblazen. Doordat er vocht in de lucht zit ontstaat er condensvorming in de motor. Dit water vermengt zich met de olie waardoor (white) Sludge ontstaat. (Het schijnt ook voor te kunnen komen bij een lekke koppakking, zo kan er ook water in het smeersysteem komen.) Er is gebleken dat in de zomer Sludgevorming veel minder snel optreed dat in de winter. (Dus waarschijnlijk is de luchttemperatuur meer van belang dan de luchtvochtigheid.) Een andere rede is dat er in brandstoffen toevoegingen zitten die ook verbrand worden bij de expansislag. Deze stikstofgassen en waterdamp lekken soms langs de zuigerveren waardoor deze dampen ook vermengen met de olie. Hierdoor veroudert de olie snel. (Meestal bij slechte brandstofkwaliteit.)
Een bijkomstigheid is dat de levensduur van moderne smeermiddelen zoveel langer zijn, door de kwaliteitsverbetering, de olie langer in de motor zit. Hierdoor wordt Slugdvorming vaak niet opgemerkt met de gevolgen van dien. Terwijl doordat bij kleine hoeveelheden, zoals bij motorfietsen, de olie veel te verduren heeft.

Wat zijn de gevolgen?
Doordat er vocht uit de lucht en de verbrandingsgassen met de olie vermengt onstaat er dus Sludge. Hierdoor kan de olie gaan oxideren en additieven in de olie kunnen omgezet worden in zuren. Naast het afnemen van de smerende werking kan het zuur kan gevolgens metaal aantasten en het vocht in de olie voor oxidatie zorgen. En dat is uiteraard niet wenselijke. Een andere mogelijkheid is dat de zwarte aanslag hard wordt en oliekanalen en dergelijk gaat verstoppen. En dan smeert de motor niet meer en loopt alles vast.

Verhelpen?
Ja, zou ik zeker doen. ;)
Als je het constateert zou ik het zeker verhelpen. Als de Sludgevorming uithard, dan lost het niet meer op in motorolie. Als er oliekanalen gaan verstoppen hoef ik de gevolgen waarschijnlijk niet uit te leggen. Bij de betere auto-/motorhandel zijn hier middeltjes voor te krijgen en je hele motor hoeft dan dus niet uit elkaar. "Engine Flush" van "Forte" schijnt hier goed voor te zijn. (Ik heb het zelf nooit gebruikt, dus kan er helaas ook geen waarde oordeel over geven.) Dit zou de Sludge op moeten lossen zodat er een schone motor overblijft. Hoe dit te exact gebruiken weet ik dus niet, maar het ongetwijfeld op de verpakking hoe het te gebruiken.
tn_547admotorflush.jpg


Hoe Sludgevorming te voorkomen?
Goede kwaliteit olie is zeker belangrijk. Bezuinig hier dus niet op. Ik heb makkelijk praten, maar als je een klein budget hebt is het soms geen optie. Bedenk goed dat je véél meer kosten kan krijgen als je wél Sludgevolrming krijgt. Dus, koop gewoon goede kwaliteit olie. De belangrijkste manier om het te voorkomen is door de motor goed warm te rijden. Hierdoor verdampt het vocht en voorkom je het probleem.

Ik hoop dat jullie deze uitleg zinvol vinden an als jullie toevoegingen, hints, praktijk ervaring of commentaar hebben hoor ik het graag.

Groet Jacob.
 
Laatst bewerkt:
Sludgevorming kan/heeft diverse oorzaken.

Korte ritjes.
Lekkage cylinderkop pakking.
Verkeerde olie in kombinatie met benz. okt. 95.
Verkeerde olie voor dat type motor.
Te lange of geen verversing.
Te lage olie temperatuur.
Etc.etc.

Heb je met zo'n geval is te maken, is er geen redding meer mogelijk.
Door rijden tot ie vastloopt.

Dan een ander blok aanschaffen.
Verkopen en er een ander mee opzadelen ???
Dat is de kluit belazeren en "strafbaar" Echter is de bewijslast heel moeilijk en kom je er mee weg.
 
Verkeerde olie in combinatie met octaan 95? Dat mag je me ff uitleggen.....

Goeie posting van TS. Ik heb overigens het vermoeden dat vooral condensatie de grote boosdoener is. Die is uiteraard sterker en duurt langer met lage buitentemperaturen.

Een motor produceert onder het draaien verbrandingsgassen, waarin een hoop vocht zit. In warme lucht blijft dat vocht "vluchtig" in de vorm van waterdamp, zodat warme lucht een hoop vocht kan vasthouden. Koude lucht kan veel minder vocht vasthouden, de waterdamp "valt er uit" en slaat neer in de vorm van druppels. Daarom gaat het altijd regenen als een koudefront zich mengt met een warmtefront.....
De cylinder is al snel warm, maar het carter, de olie etc. hebben langer nodig om een bepaalde temperatuur te bereiken. Daardoor koelt de lucht in die onderdelen af, waardoor die minder vocht kan vasthouden. Daardoor slaat het vocht neer op die koudere delen. Dat vocht wordt weer in de olie opgenomen.
Als de olie warm genoeg wordt, kan het vocht er weer uit ontsnappen in de vorm van waterdamp, onder meer via de carterontluchting. Bovendien slaat er geen vocht meer neer in de olie, omdat de hele motor dezelfde temperatuur (bedrijfstemperatuur) heeft bereikt.
Rijd je nu overwegend korte ritjes, dan slaat de olie steeds weer condensatievocht op, maar kan die er niet uit verdampen. Dan is de kans op sludge heel groot.

Nog een factor is de onderdruk in het carter, vooral bij koude motor.
 
voor de duc 900ss / m900 rijders is er een eenvoudige oplossing.

er bestaan kleine carteronluchtingsfiltertjes van K&N. je moet je bestaande ontluchtingsslagen en bakjes van het blok tot het luchtfilter eraf halen, en dan de K&N erop. de standaard slangen gaan namelijk helemaal vol zitten met condens, dat weer in de motor zakt zo snel hij na het rijden weg gezet word. op die manier komt het vocht nooit uit het blok! haal de ontluchtingsslang maar eens na een rit van het blok af, en je zult zien dat er veel stoom/condens inzit.

wel het standaard membraan erop laten zitten, en dan meteen het K&N filtertje erop. via marcomoto.nl kun je ze bestellen
 
Laatst bewerkt:
Sludgevorming kan/heeft diverse oorzaken.


Heb je met zo'n geval is te maken, is er geen redding meer mogelijk.
Door rijden tot ie vastloopt.

Dan een ander blok aanschaffen.
Verkopen en er een ander mee opzadelen ???
Dat is de kluit belazeren en "strafbaar" Echter is de bewijslast heel moeilijk en kom je er mee weg.

Wat een BS weer....

white sludge: gewoon een keer flink warm rijden, olie wisselen en klaar.

De kluit op die manier belazeren is helaas ook niet strafbaar, tenzij je het bewijsbaar vaker uithaald.
In alle andere gevallen is het "gewoon" een onrechtmatige handeling die je civielrechtelijk eerst maar eens hard moet zien te maken om de koop ongedaan te krijgen. |(
 
voor de duc 900ss / m900 rijders is er een eenvoudige oplossing.

er bestaan kleine carteronluchtingsfiltertjes van K&N. je moet je bestaande ontluchtingsslagen en bakjes van het blok tot het luchtfilter eraf halen, en dan de K&N erop. de standaard slangen gaan namelijk helemaal vol zitten met condens, dat weer in de motor zakt zo snel hij na het rijden weg gezet word. op die manier komt het vocht nooit uit het blok! haal de ontluchtingsslang maar eens na een rit van het blok af, en je zult zien dat er veel stoom/condens inzit.

wel het standaard membraan erop laten zitten, en dan meteen het K&N filtertje erop. via marcomoto.nl kun je ze bestellen

Is dit makkelijk zelf te doen?
Mjin motor gaat zaterdag nog even langs de dealer voor een (garantie) beurtje waar ze oa nog even hier naar gaan kijken. De werkplaats chef vertelde mij dat ik het wel kon vergeten dat ik hier ooit vanaf zou komen. Dat alle Duc's iig monsters die hebben, omdat ze gewoonweg niet snel op temperatuur komen (tja of ik moet een stuk karton aan de achterkant van mijn koeler plaatsen waardoor die wat sneller warm wordt)...maar echt korte stukken rij ik er niet mee, naar mijn werk is toch al snel 40 km...
Ze zullen zaterdag het blok even doorspoelen en nieuwe olie erin doen...en ik zal ze eens van het bovenstaande op de hoogte brengen, als dit echt helpt...dan denk ik dat ik het wel doe.
Ben zelf alleen nog niet zo thuis in het vervangen van onderdelen e.d. (maar wil hier wel verandering in brengen), dus moet even kijken of ik iemand kan vinden die mij kan helpen...
 
Hoi allen,

ik heb me vandaag aangemeld op dit forum in de hoop meer te leren over motortechniek en -gebruik van jullie. Met name was ik op zoek naar oplossing voor het mayonaise probleem, waarover ik hier inmiddels veel gelezen heb. Ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen bij de volgende vragen:

Slutch = "mayonaise" ontstaat door korte afstanden. Velen geven als oplossing: "grotere afstanden rijden". Maar soms zit je nou eenmaal vast aan die korte afstanden. Ik rij dagelijks 2 x 30 minuten, en heb ook slutchvorming.
Mij zijn volgende oplossingen geopperd. Wie kan me zeggen of dit echte oplossingen zijn?
- een motor met kleiner motorblok te kopen, zodat deze harder moet werken en dus heter wordt;
- een watergekoelde motorfiets kopen;
- een motorscooter kopen;
- een motor met een kleine hoeveelheid motorolie kopen.

Dank voor jullie reactie.
 
Hoi allen,

ik heb me vandaag aangemeld op dit forum in de hoop meer te leren over motortechniek en -gebruik van jullie. Met name was ik op zoek naar oplossing voor het mayonaise probleem, waarover ik hier inmiddels veel gelezen heb. Ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen bij de volgende vragen:

Slutch = "mayonaise" ontstaat door korte afstanden. Velen geven als oplossing: "grotere afstanden rijden". Maar soms zit je nou eenmaal vast aan die korte afstanden. Ik rij dagelijks 2 x 30 minuten, en heb ook slutchvorming.
Mij zijn volgende oplossingen geopperd. Wie kan me zeggen of dit echte oplossingen zijn?
- een motor met kleiner motorblok te kopen, zodat deze harder moet werken en dus heter wordt; = BROMMER
- een watergekoelde motorfiets kopen; goed idee, komt 'ie nog langzamer op temperatuur :?
- een motorscooter kopen; eh ja.. watergekoeld meestal EN een kleine motorinhoud
- een motor met een kleine hoeveelheid motorolie kopen. zodat smering het probleem wordt IPV de temperatuur ??

Dank voor jullie reactie.
..door wie werd je dit dan geopperd ? en (!) ; eerlijk zeggen of je dit hele topic hebt doorgelezen !! :X :+
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik heb de hele topic doorgelezen, maar omdat ik alleen motorrijder ben en geen motortechneut, kon ik er kennelijk geen oplossing voor mijzelf uit filteren.
Deze opties werden mij gegeven door motorshops. Wie kun je dan nog vertrouwen, he?

Begrijp ik goed van je dat:
- een brommer deze problemen niet heeft, en dus een goede optie is;
- een motorscooter een kleine motor heeft en dus een goede optie is?

Mijn probleem is natuurlijk ook dat ik niet wil stoppen met motorrijden, he? Dus de beslissing is moeilijk. Maar natuurlijk wil ik er geen onnodige problemen mee hebben en er constant geld in moeten pompen.

Hoop dat je nog ff reageert.

Mmkros
 
Als je zelfs na een flinke rit witte sludge blijft houden en je hebt waterkoeling dan is het of de keerring van de waterpomp of de koppakking. of zelfs allebei.
Zwarte sludge heb ik alleen bij heel oude "old timer" motoren gezien die met mono grade olie werken, en dan heb ik het over motoren uit de jaren 20-30 van de vorige eeuw die geen automatische oliepomp hadden waar je met de hand om de X kilometers een scheut olie in het carter pompte. Bij moderne motoren eens bij een Lada Niva van een vrouw die hem altijd in een erg bergachtig terrein gebruikte voor de dierenbescherming en die niet wist dat je af en toe olie moest peilen en verversen? (is geen gein) Ze flikkkerde er af en toe wat olie in. Op een dag liep het kreng heel slecht. De carburateur zat los op het inslaatspruitstuk en trok giga veel valse lucht en "zand". Ik heb dat ding toen zo goed als het ging schoon gemaakt en alles opnieuw vastgezet. (mocht geen geld kosten) Enkele boutjes waren "zoek". Toen ook maar effe olie gepeild, kon de peilstick er alleen na enig geweld uitkrijgen, die zat helemaal vastgebakken en de olie leek meer op teer dan op olie. Ik heb er toen een scheut heel dunne vol 5W30 syntheet in gedaan en een paar uurtje rondegereden in dat gebakje en laten draaien, toen olie ververst. Er kwam me toch een zootje troep uit. Toen nieuwe filters en nogmaals nieuwe olie. Vreemd genoeg loopt dat ding nog steeds, en dit is toch al zeker 10 jaar geleden gebeurd. En anderen hebben zelfs met enorm veel zorg en onderhoud nog problemen...
 
Ik heb zelden zo'n slecht onderhouden auto gezien als die Lada en sta er nog steeds versteld van dat dat ding bijna geen problemen geeft. Er zat een 1600 cc SOHC motor in, naar horen zeggen een Fiat licentie gemaakt door ZAV. De carburateur was een of ander russisch prul. Het ding stonk benzine maar liep altijd. Het luchtfilter leek meer op een zandbak maar ook dat mocht de pret niet drukken. En dan zijn we hier paginas en paginas aan het OH-en over filtertjes en prutseltjes.....
 
..door wie werd je dit dan geopperd ? en (!) ; eerlijk zeggen of je dit hele topic hebt doorgelezen !! :X :+

Bovendien, met waterkoeling wordt ie nog kouder? Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt hoor. Waterkoeling is het gunstigste op een motorfiets door de veel constantere bedrijfstemperatuur. Bij een luchtgekoeld blok koelt ie in de winter te veel, en in de zomer te weinig. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan