Sludge / mayonaisevorming

Cobus-Jan

MF veteraan
1 jun 2005
2.069
0
Geachte lezer,

Omdat er in diverse Topics problemen naar voren komen over "Sludge-/mayonaisevorming" leek het mij wel handig om het in dit Topic nog eens toe te lichten. Aangezien ik geen bestaand topic heb kunnen vinden is er bij deze een nieuwe.

Wat is "Sludgevorming"?
(Black of White) Sludge is vervuiling in de olie van een motor wat in de jaren '80 is ontdekt. Voornamelijk bij caterolie (veelal bij kleine volumes) omdat er door volumeverandering in het carter lucht naar binnen en buiten kan treed het op.

Zo ziet black sludge er uit als je onder de kleppendeksel van een auto kijkt met Sludgevorming:
oil-sludge.jpg


Zo ziet white sludge er uit als je onder de oliedop kijkt van een auto met Sludgevorming:
full



Symptomen?
Er zijn meerdere symptiomen mogelijk, de meest herkenbare zijn hieronder genoemd.
- Erg dikke zwarte olie
- Mayonaise-achtige substantie
- Harde afzettingen in de motor
- Druppels water in de olie

Hoe ontstaat Sludge?
In de meeste gevallen onstaat Sludgevorming doordat er té korte ritten met een 4-T motor worden gemaakt. (20 à 30 Min. rijden wordt als een korte rit gezien. Hoewel het ook pas na langere duur kan verdwijnen.) Door de volumeverandering in de motor doordat de zuiger beweegt wordt lucht in het carter gezogen en weer eruit geblazen. Doordat er vocht in de lucht zit ontstaat er condensvorming in de motor. Dit water vermengt zich met de olie waardoor (white) Sludge ontstaat. (Het schijnt ook voor te kunnen komen bij een lekke koppakking, zo kan er ook water in het smeersysteem komen.) Er is gebleken dat in de zomer Sludgevorming veel minder snel optreed dat in de winter. (Dus waarschijnlijk is de luchttemperatuur meer van belang dan de luchtvochtigheid.) Een andere rede is dat er in brandstoffen toevoegingen zitten die ook verbrand worden bij de expansislag. Deze stikstofgassen en waterdamp lekken soms langs de zuigerveren waardoor deze dampen ook vermengen met de olie. Hierdoor veroudert de olie snel. (Meestal bij slechte brandstofkwaliteit.)
Een bijkomstigheid is dat de levensduur van moderne smeermiddelen zoveel langer zijn, door de kwaliteitsverbetering, de olie langer in de motor zit. Hierdoor wordt Slugdvorming vaak niet opgemerkt met de gevolgen van dien. Terwijl doordat bij kleine hoeveelheden, zoals bij motorfietsen, de olie veel te verduren heeft.

Wat zijn de gevolgen?
Doordat er vocht uit de lucht en de verbrandingsgassen met de olie vermengt onstaat er dus Sludge. Hierdoor kan de olie gaan oxideren en additieven in de olie kunnen omgezet worden in zuren. Naast het afnemen van de smerende werking kan het zuur kan gevolgens metaal aantasten en het vocht in de olie voor oxidatie zorgen. En dat is uiteraard niet wenselijke. Een andere mogelijkheid is dat de zwarte aanslag hard wordt en oliekanalen en dergelijk gaat verstoppen. En dan smeert de motor niet meer en loopt alles vast.

Verhelpen?
Ja, zou ik zeker doen. ;)
Als je het constateert zou ik het zeker verhelpen. Als de Sludgevorming uithard, dan lost het niet meer op in motorolie. Als er oliekanalen gaan verstoppen hoef ik de gevolgen waarschijnlijk niet uit te leggen. Bij de betere auto-/motorhandel zijn hier middeltjes voor te krijgen en je hele motor hoeft dan dus niet uit elkaar. "Engine Flush" van "Forte" schijnt hier goed voor te zijn. (Ik heb het zelf nooit gebruikt, dus kan er helaas ook geen waarde oordeel over geven.) Dit zou de Sludge op moeten lossen zodat er een schone motor overblijft. Hoe dit te exact gebruiken weet ik dus niet, maar het ongetwijfeld op de verpakking hoe het te gebruiken.
tn_547admotorflush.jpg


Hoe Sludgevorming te voorkomen?
Goede kwaliteit olie is zeker belangrijk. Bezuinig hier dus niet op. Ik heb makkelijk praten, maar als je een klein budget hebt is het soms geen optie. Bedenk goed dat je véél meer kosten kan krijgen als je wél Sludgevolrming krijgt. Dus, koop gewoon goede kwaliteit olie. De belangrijkste manier om het te voorkomen is door de motor goed warm te rijden. Hierdoor verdampt het vocht en voorkom je het probleem.

Ik hoop dat jullie deze uitleg zinvol vinden an als jullie toevoegingen, hints, praktijk ervaring of commentaar hebben hoor ik het graag.

Groet Jacob.
 
Laatst bewerkt:
Mooi gedaan :} maar toch zal ik even moeten zeiken (sorry); wit schuim heeft hier niets mee van doen, het ziet er echt bijna uit als mayo (drabberig dus, mss iets grijzer).
 
Ik heb een doorzichtig koppelingsdeksel en ben er daardoor achter gekomen hoelang het duurt voor de condens uit je olie is ( ik rij 's ochtends 30 km naar m'n werk en dat is niet genoeg, is nog steeds wat aangeslage dan !! )
Als je nog een aantal stoplichten en een stuk 50km/u moet rijden dan is een Vmax na 30km wel net warm misschien maar dan begin je pas het vocht in de olie weer kwijt te raken.
Ik reed vroeger 7km naar mijn werk en had ook mayonaise op mijn pijlglas maar tegenwoordig 40km naar mijn werk en heb er nooit last meer van.
Ik rijd een 250 kawasaki maar ik weet dat jij op iets groters valt en dat wordt niet zo snel warm. :)
 
Hey hey, bedankt voor de reactie. Het is aangepast (geldt ook voor =lvt=), ik ben er wel van uit gegaan dat het komt doordat er koelwater in het smeersysteem gekomen is. Mocht het een andere rede zijn hoor ik het graag!

Ja klopt helemaal...
Koppakking stuk eruit geblazen waardoor de olie en waterkanaaltjes niet meer gescheiden waren.

En dit alles kwam weer door een lekke radiateur en een Temp. meter die niet helemaal jofel was... boel dus te warm geworden, kop krom getrokken enz..

Wel balen ding was net 'n week daarvoor gekeurd wat ook al de nodige Euri's had gekost..

(Stichting Korrelatie *O* )

Grmbl... :(
 
verkoming van de probleem is heel simpel.
gewoon regelmatig een goede lange warme rit maken.
kost het minst ondanks de hoge brandstof prijs.

btw. moet je eens in een opvangbak met olie is een aantal druppels water laten vallen moet je kijken na en uur ofzo. van die mooie witte stippen erin.
 
Hoi Oma :D

Ik kwam er gisteren achter dat ik eigenlijk alleen op sludge rij. :(

Nu weet ik dat je dit kan wegkrijgen door een lang stuk te rijden, nu is mijn vraag, kan dit kwaad als het eigenlijk alleen maar drab is of doe ik er beter aan door naar de motordealert te rijden en het te laten vervangen?

Ook heb ik gemerkt dat het gebied van koppelen een stuk kleiner is geworden. Komt dit ook door de sludge en zal dit opgelost zijn als de olie vervangen is, of moet dat opnieuw afgesteld worden door de motordealer?

Het is een Yamaha Div uit 1992 met modificatie. Vorig jaar zijn de koppelingsplaten vervangen en is de modificatie erin gedaan.
 
Dit is mijn verhaal:

Dat ik mijn motor kocht had hij last van witte aanslag bij de olie (het glaasje) na het rijden. De verkoper had gezegd dat het kwam omdat de vorige eigenaar er niet zoveel mee had gereden en hij de laatste tijd erg veel/lang stil had gestaan. Maar ze zouden er nieuwe olie in gooien en dan zou hij het niet meer hebben.
1 maand na aankoop, kreeg ik het weer...toen gaven ze als tip, na het rijden even een half uurtje het dopje eraf draaien zodat hij kon 'ademen' (het hoort niet zo, maar het helpt wel zeiden ze)...
Ik moest toch nog even langs komen omdat er nog andere dingen aan de motor gedaan moest worden. Ik heb toen weer vermeld dat hij nog steeds wit werd na het rijden...ik ging later kijken in de werkplaats en op dat moment waren ze verse olie erin aan het gieten (ik denk erbij...).
Maar hij heeft het nu nog steeds...Is dit normaal?
Ze zeggen de olie ververst te hebben (staat ook op de onderhoudslijst die ik meekreeg), maar ik ga me nu afvragen of dit daadwerkelijk ook echt gebeurd is of dat ze er alleen maar wat verse olie erbij hebben gegoten...

Ik heb de motor in juli (dit jaar) gekocht en heb 6 maanden garantie, dus tot half januari 2008. Dit zal toch ook wel onder de garantie vallen?
 
Dit is mijn verhaal:

Dat ik mijn motor kocht had hij last van witte aanslag bij de olie (het glaasje) na het rijden. De verkoper had gezegd dat het kwam omdat de vorige eigenaar er niet zoveel mee had gereden en hij de laatste tijd erg veel/lang stil had gestaan. Maar ze zouden er nieuwe olie in gooien en dan zou hij het niet meer hebben.
1 maand na aankoop, kreeg ik het weer...toen gaven ze als tip, na het rijden even een half uurtje het dopje eraf draaien zodat hij kon 'ademen' (het hoort niet zo, maar het helpt wel zeiden ze)...
Ik moest toch nog even langs komen omdat er nog andere dingen aan de motor gedaan moest worden. Ik heb toen weer vermeld dat hij nog steeds wit werd na het rijden...ik ging later kijken in de werkplaats en op dat moment waren ze verse olie erin aan het gieten (ik denk erbij...).
Maar hij heeft het nu nog steeds...Is dit normaal?
Ze zeggen de olie ververst te hebben (staat ook op de onderhoudslijst die ik meekreeg), maar ik ga me nu afvragen of dit daadwerkelijk ook echt gebeurd is of dat ze er alleen maar wat verse olie erbij hebben gegoten...

Ik heb de motor in juli (dit jaar) gekocht en heb 6 maanden garantie, dus tot half januari 2008. Dit zal toch ook wel onder de garantie vallen?

Dat kom omdat een Ducati Monster enkel glas heeft... Ja echt... Het glas van het peilglaasje is erg dun waardoor de koude omgevingstemperatuur de olie beinvloed. Doordat aluminium extreem goed geleid blijft de rest van het blok mooi op een egale temperatuur. Echter geldt dit dus niet voor het glas. Dus bij het minste of geringste zal je damp of witte aanslag op het glaasje zien zitten. De oplossing is eenvoudig. Maak er "dubbel glas" van... Neem stevige tape zoals Gaffa/Duck tape en plak dit over het kijkglaasje heen. Zorg ervoor dat het dus aangehecht is op het aluminium zodat er lucht tussen de tape en het kijkglaasje zit. Lucht isoleert goed waardoor het probleem opgelost is.

De dop eraf draaien is inderdaad gebruikelijk. Dan kan de condens snel verdampen. Verder heeft het niets met onderhoud of garantie te maken. Des te meer met het gebruik van de motorfiets. Het treed op bij slechte kwaliteit olie (wat vrijwel niet meer voorkomt) en door korte stukken rijden. Hierdoor kan het vocht niet verdampen en wordt hiermee in de olie opgehoopt. Dus vermijd korte ritten bij kouder/vochtiger weer. In de zomer zal je er dus ook niet snel last van hebben.

De condens achter het kijkglaasje is in ieder geval niet iets om ongerust over te zijn.

P.s. Als de olie weer mooi licht van kleur is, is het ververst. Als er olie bij gegooid is blijft het zwart/donker van kleur.
 
Laatst bewerkt:
Hoe ontstaat Sludge?
In de meeste gevallen onstaat Sludgevorming doordat er té korte ritten met een 4-T motor worden gemaakt. (20 à 30 Min. rijden wordt als een korte rit gezien. Hoewel het ook pas na langere duur kan verdwijnen.) Door de volumeverandering in de motor doordat de zuiger beweegt wordt lucht in het carter gezogen en weer eruit geblazen. Doordat er vocht in de lucht zit ontstaat er condensvorming in de motor. Dit water vermengt zich met de olie waardoor (white) Sludge ontstaat. (Het schijnt ook voor te kunnen komen bij een lekke koppakking, zo kan er ook water in het smeersysteem komen.) Er is gebleken dat in de zomer Sludgevorming veel minder snel optreed dat in de winter. (Dus waarschijnlijk is de luchttemperatuur meer van belang dan de luchtvochtigheid.) .

Het spijt me, maar dit klopt niet.
De waterdamp in het carter is afkomstig van de langs de zuigerveren gelekte verbrandingsgassen.
Die verbrandingsgassen bestaan voornamelijk uit waterdamp en kooldioxide.
Als de temperatuur in het carter onder het dauwpunt ligt, slaat de waterdamp in de vorm van kleine waterdruppeltjes neer.
De olie kan een bepaalde hoeveelheid water opnemen. Als het te veel wordt, ontstaat een emulsie die ook wel witte sludge of mayonaise genoemd wordt.
Door die gassen heerst er in het carter een overdruk. Er wordt er geen lucht van buitenaf aangezogen. Een goede carterontluchting zorgt ervoor dat de carterdruk laag blijft.
 
Ik heb erg veel ervaring met Forte Motorflush, dat gebruikten we bij mijn oude werkgever om Black Sludge 'op te lossen' in de Saab turbomotoren. Helaas krijg je het met alleen flushen NIET weg.

Zoals ook o.a. autotechniek leraren adviseren, flushen en verkopen die hap.
 
Dat kom omdat een Ducati Monster enkel glas heeft... Ja echt... Het glas van het peilglaasje is erg dun waardoor de koude omgevingstemperatuur de olie beinvloed. Doordat aluminium extreem goed geleid blijft de rest van het blok mooi op een egale temperatuur. Echter geldt dit dus niet voor het glas. Dus bij het minste of geringste zal je damp of witte aanslag op het glaasje zien zitten. De oplossing is eenvoudig. Maak er "dubbel glas" van... Neem stevige tape zoals Gaffa/Duck tape en plak dit over het kijkglaasje heen. Zorg ervoor dat het dus aangehecht is op het aluminium zodat er lucht tussen de tape en het kijkglaasje zit. Lucht isoleert goed waardoor het probleem opgelost is.

De dop eraf draaien is inderdaad gebruikelijk. Dan kan de condens snel verdampen. Verder heeft het niets met onderhoud of garantie te maken. Des te meer met het gebruik van de motorfiets. Het treed op bij slechte kwaliteit olie (wat vrijwel niet meer voorkomt) en door korte stukken rijden. Hierdoor kan het vocht niet verdampen en wordt hiermee in de olie opgehoopt. Dus vermijd korte ritten bij kouder/vochtiger weer. In de zomer zal je er dus ook niet snel last van hebben.

De condens achter het kijkglaasje is in ieder geval niet iets om ongerust over te zijn.

P.s. Als de olie weer mooi licht van kleur is, is het ververst. Als er olie bij gegooid is blijft het zwart/donker van kleur.

Dank je...ik zal het eens proberen, en er op letten...
Tis iig een hele opluchting.
 
Ik heb een doorzichtig koppelingsdeksel en ben er daardoor achter gekomen hoelang het duurt voor de condens uit je olie is ( ik rij 's ochtends 30 km naar m'n werk en dat is niet genoeg, is nog steeds wat aangeslage dan !! )
:^
Dit heb ik al eens (tevergeefs) proberen aan te duiden bij de FJR club.

Mensen zien dat hun olietemperatuurmeter 2 streepjes aangeeft: oh? de motor is warm...gas!!! :N

Wat je zegt, het vocht zit er nog in.

Meestal duurt het minstens 3 kwartier wil echt alles goed warm (dus vochtvrij) zijn.
In de winter (en dan doel ik op de maanden Januari Februari) kan het nog wel eens veel langer zijn.

Gelukkig kunnen de olieën van vandaag al heel wat meer hebben.
En ja bij mijn oude XT600E-sm uit '93 flikker ik voor elke winter zo'n busje forte erin.
Dan heeft ie het hardst nodig want de meeste ritjes zijn korter dan 30 minuten die ik er mee rijdt.

Goed topic!
 
Dank je...ik zal het eens proberen, en er op letten...
Tis iig een hele opluchting.

Een hele opluchting he.
Ik heb ook een duc monster 900 en ik heb hetzelfde als jij.
Gelige dikke aanslag op t glaasje of watercondens.
Ook ik maak me altijd zorgen om mijn motortje. Heb 'm bij biggelaar een grote beurt gegeven en daar zeiden ze dat hij in prima staat is. (particulier gekocht)
Voordat hij daarheen ging had de motor last van sludge en erna ook. De monteur zei dat ze het wel even weg zouden halen maar dat het niks was om me zorgen over te maken. (en ze hadden het ook weggehaald, toen ik m terug kreeg was t glaasje weer helemaal schoon met mooie gouden honing erachter)
Het komt zoals eerder vermeld door te korte ritten. Je kunt een lange rit maken (liefst met veel stoplichten) of je kunt hem een tijdje laten draaien met een stuk karton tegen de radiator. Gister heb ik het eerste gedaan en de sludge is nagenoeg weg. Het enige dat mij nog een beetje bezorgd maakt is dat de olie zwart is. Een angstig gevoel bekruipt me dat die zwarte olie niet genoeg smeert, echter als ik er nieuwe in doe is ie zo weer zwart. Dus vervangen doe ik wel gewoon netjes na de eerste 5000 km.

Als er mensen zijn die wat meer kunnen vertellen over dunne honing die in droplikeur veranderd. graag :)
 
Een hele opluchting he.
Ik heb ook een duc monster 900 en ik heb hetzelfde als jij.
Gelige dikke aanslag op t glaasje of watercondens.
Ook ik maak me altijd zorgen om mijn motortje. Heb 'm bij biggelaar een grote beurt gegeven en daar zeiden ze dat hij in prima staat is. (particulier gekocht)
Voordat hij daarheen ging had de motor last van sludge en erna ook. De monteur zei dat ze het wel even weg zouden halen maar dat het niks was om me zorgen over te maken. (en ze hadden het ook weggehaald, toen ik m terug kreeg was t glaasje weer helemaal schoon met mooie gouden honing erachter)
Het komt zoals eerder vermeld door te korte ritten. Je kunt een lange rit maken (liefst met veel stoplichten) of je kunt hem een tijdje laten draaien met een stuk karton tegen de radiator. Gister heb ik het eerste gedaan en de sludge is nagenoeg weg. Het enige dat mij nog een beetje bezorgd maakt is dat de olie zwart is. Een angstig gevoel bekruipt me dat die zwarte olie niet genoeg smeert, echter als ik er nieuwe in doe is ie zo weer zwart. Dus vervangen doe ik wel gewoon netjes na de eerste 5000 km.

Als er mensen zijn die wat meer kunnen vertellen over dunne honing die in droplikeur veranderd. graag :)

Gewoon lekker de onderhoudsintervallen aanhouden. Bij nieuwe motoren is het zelfs schadelijk wanneer olie te vaak wordt verwisseld. De eerste olie in in een motorblok gaat is (doorgaans) van extreem goede kwaliteit. Dus de eerste slijtage delen polijsten het loopwerk terwijl er zeker voldoende smering is. Zou je de olie eerder verversen is het geheel niet optimaal ingelopen. Maar dat als kanttekening. Eerder de olie verversen dan de interval is vrijwel niet nodig tenzij de motor gemarteld wordt door extreme omstandigheden..

Om nog even te reageren op een eerdere post... Sterk punt. Condens van verbrandingsgassen komen uiteraard ook in de caterruimte terecht...
 
Terug
Bovenaan Onderaan