Sluipstroom

zzoeff

MF'er
10 nov 2006
205
62
Na alle FUD (fear, uncertainty, doubt) over navigeren met je smartphone op de motor heb ik een Zumo XT gekocht. Deze wordt geleverd met een lange kabel waar een transformatortje aan zit. Garmin adviseert om deze direct op de accu aan te sluiten, een zekering is zelfs niet nodig. Nu vraag ik me af, trekt dat transformatortje niet langzaam je accu leeg als je je motor een aantal dagen niet gebruikt?
 
Na alle FUD (fear, uncertainty, doubt) over navigeren met je smartphone op de motor heb ik een Zumo XT gekocht. Deze wordt geleverd met een lange kabel waar een transformatortje aan zit. Garmin adviseert om deze direct op de accu aan te sluiten, een zekering is zelfs niet nodig. Nu vraag ik me af, trekt dat transformatortje niet langzaam je accu leeg als je je motor een aantal dagen niet gebruikt?
Je zou de stroom kunnen meten, maar ik zou het niet vertrouwen.
 
Het lijkt mij ook niet dat de trafo zichzelf uitschakelt.

Hoe hebben anderen hun Zumo aangesloten?
Ik heb een aansluiting voor een optimate acculader onder het zadel. Als ik rijd, dan gebruik ik die om de Zumo aan te sluiten. Mijn Zumo krijgt dus ook stroom als mijn motor niet op contact staat.
En ik hoefde niet te kutten aan de kabelboom van de motor.
Wel even na afloop het stekkertje onder het zadel lostrekken.
 
Transformator gaat niet werken je accu…..maar tis een kleine schakelende voeding, geen probleem.

Ik heb mijn tt550 steun met bekabeling ook rechtstreeks op de accu aangesloten, en na een paar dagen geen startproblemen. Overigens heb ik de motorfiets in de dal maanden aan de optimate.
 
Je sluit de Garmin aan zoals in de beschrijving staat. Zelf heb ik hem ergens op aangesloten dat zodra de motor uit staat de Garmin ook uit gaat. Heb dit met 3 motoren zo gedaan. Trouwens tomdom heeft ook geen extra zekering in de kabel 2 draden
 
Trafo trekt altijd een beetje. Beter geschakelde plus of via een stekker/schakelaar. Zekeren is altijd verstandig. Met een geschakelde plus is dat al het geval.
 
Je sluit de Garmin aan zoals in de beschrijving staat. Zelf heb ik hem ergens op aangesloten dat zodra de motor uit staat de Garmin ook uit gaat. Heb dit met 3 motoren zo gedaan. Trouwens tomdom heeft ook geen extra zekering in de kabel 2 draden
Motor uit, Garmin uit. Dat lijkt mij ook het beste. Ik denk er aan om hem aan het achterlicht te knopen.
 
Dat is vaak het meest gemakkelijk. In de stekkerverbinding of een splitkabeltje er tussen
Aan de stekkertjes knopen, da’s een goede tip.

Ik heb een USB-poort op mijn fiets laten maken en hoopte de Garmin daarmee van stroom te kunnen voorzien, maar waarschijnlijk geeft die te weinig stroom. Na een half uurtje dimde het scherm naar bijna zwart.

Bedankt voor de tips! Ik ga aan het werk.🙂
 
Motor uit, Garmin uit. Dat lijkt mij ook het beste. Ik denk er aan om hem aan het achterlicht te knopen.
Lijkt mij ook een goed idee. Maar motor uit, navigatie uit (TomTom/Garmin*) betekend wel navigatie opnieuw opstarten na bv. een tankbeurt of pauze?



* doorhalen wat niet van toepassing is
 
Dat gaat heel snel, de moderne gaan niet uit na stroomuitval, maar in stand-by (en als je op tijd op een knopje drukt blijven ze aan).
 
De aansluiting rechtstreeks op je accu is de meest simpele aansluiting, en zoals al gezegd, het is een schakelende voeding dus hij vraagt weinig vermogen als de Garmin niet is aangesloten. Op mijn Transalp heeft die aansluiting jarenlang zo gezeten zonder enig probleem.

Op mijn vorige BMW had ik de aansluiting wel schakelende gemaakt via de CANbus en juist dat leidde tot problemen met het leegtrekken van de accu. Haalde je namelijk de Zumo van de houder vóórdat de Zumo was uitgeschakeld gingen CANbus controller en Zumovoeding elkaar als het ware wakker houden. Dat zorgde ervoor dat de op de CANbus aangesloten systemen van de motor ook niet uitschakelden en na een paar dagen de stilstand de accu leeg stond. Wachtte je tot de Zumo was uitgeschakeld voordat je hem van de houder haalde was er niks aan de hand.

Het probleem is uiteindelijk opgelost door er een CANbus relais tussen te zetten, maar dan maak je het jezelf eigenlijk wel nodeloos ingewikkeld. Dus tenzij je echt weet wat je doet, is rechtstreeks aansluitein op de accu de beste oplossing die in de praktijk voor de minste problemen zorgt.
 
Als je motor geen CANbus heeft kun je hem ergens aan vastknopen dat uitgaat als je de motor uitzet, dat is bij voorkeur een accessoireaansluiting (als die aanwezig is), maar de verlichting kan ook (niet het knipperlicht ;) )

Heeft je motor wel CANbus: zie bovenstaande reactie. Nooit zomaar op je verlichting aansluiten!
 
Heeft je motor wel CANbus: zie bovenstaande reactie. Nooit zomaar op je verlichting aansluiten!

Het gaat niet om aansluiten op de verlichting maar juist bij een specifieke accessoire-aansluiting. Die wordt op veel motoren door de CANbus niet uitgeschakeld als er nog een stroomverbruiker er is aangesloten.
 
Het gaat niet om aansluiten op de verlichting maar juist bij een specifieke accessoire-aansluiting. Die wordt op veel motoren door de CANbus niet uitgeschakeld als er nog een stroomverbruiker er is aangesloten.
Exact, daar ben ik ook al achter gekomen. Een usb-stekker voor de telefoon in de accessoire stekker laten zitten en binnen een paar dagen accu leeg.
 
Na alle FUD (fear, uncertainty, doubt) over navigeren met je smartphone op de motor heb ik een Zumo XT gekocht. Deze wordt geleverd met een lange kabel waar een transformatortje aan zit. Garmin adviseert om deze direct op de accu aan te sluiten, een zekering is zelfs niet nodig. Nu vraag ik me af, trekt dat transformatortje niet langzaam je accu leeg als je je motor een aantal dagen niet gebruikt?
Ik heb al jaren een 340 aangesloten met het meegeleverde materiaal, rechtstreeks op de accu. Nooit een probleem mee gehad, zelfs niet met een Ducati die 3 maanden stil stond.
 
CANbus wordt ook vaak gebruikt voor foutdetectie van de verlichting. Als er nog iets anders op wordt gezet verstoort dat de resultaten.
Klopt, dat gaat ook niet goed. Op een motor met CANbus is zowel ergens van aftappen als een accessoire-aansluiting gebruiken, vragen om problemen. Rechtstreeks op de accu is de meest probleemloze optie en ook nog eens het meest eenvoudig om te realiseren.
 
Dat is vaak het meest gemakkelijk. In de stekkerverbinding of een splitkabeltje er tussen
Vandaag de hele dag geklust om de bedrading aan het achterlicht te knopen. Nu blijkt dat iedere keer als ik rem, en daarmee dus het remlicht laat branden, de Garmin uit wil schakelen. Hij zegt dat de stroomtoevoer is onderbroken. Door het remlicht ontstaat er natuurlijk een kleine dip in de stroomtoevoer, maar blijkbaar genoeg om Garmin te laten mopperen.

Iemand een idee hoe dat op te lossen?
 
Heeft jouw BMW R850R CANbus of niet?

Uitgaande van de situatie zonder CANbus:
Die dip hoort niet voor te komen, behalve als de bedrading of de aarding niet in orde is.

Heeft ie wel CANbus:
Het was beter geweest als je eerst de andere berichten in dit topic had gelezen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan