Sluipstroom

Klopt, dat gaat ook niet goed. Op een motor met CANbus is zowel ergens van aftappen als een accessoire-aansluiting gebruiken, vragen om problemen. Rechtstreeks op de accu is de meest probleemloze optie en ook nog eens het meest eenvoudig om te realiseren.
Zijn er nog andere merken buiten BMW die CANbus hebben?

Ik ben in elk geval blij dat mijn Yamaha dat niet heeft.
En ik sluit in elk geval NOOIT een toestel rechtstreeks op de accu aan,maar altijd via een relais op een geschakelde draad,of op een reeds voorziene accessoire draad.
Zo kan je GPS,handvatverwarming enz. nooit je accu leeg trekken als je deze eens vergeet uit te schakelen.
 
Hmm, dip hoort niet voor te komen, behalve als de bedrading of de aarde niet goed is. 🤔 Hoe kom je daar achter? Zou het ook kunnen dat de dynamo niet goed meer laad?

Ik heb een BMW R850R uit 1995. Die zal geen CANbus hebben.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er nog andere merken buiten BMW die CANbus hebben?

Ik ben in elk geval blij dat mijn Yamaha dat niet heeft.
En ik sluit in elk geval NOOIT een toestel rechtstreeks op de accu aan,maar altijd via een relais op een geschakelde draad,of op een reeds voorziene accessoire draad.
Zo kan je GPS,handvatverwarming enz. nooit je accu leeg trekken als je deze eens vergeet uit te schakelen.
Volgens mij gebruikt Yamaha inmiddels ook CANbus, net als veel andere merken. Geen nieuwe motor meer kopen dus...
Een GPS op een relais aansluiten is onzin, die kan prima direct op een geschakelde draad of accessoire-aansluiting. Een GPS zal nauwelijks meer trekken dan een relais op zijn schakeldraad. Als je dezelfde aansluiting ook gaat gebruiken voor handvatverwarming wordt 't uiteraard een ander verhaal.

Hmm, dip hoort niet voor te komen, behalve als de bedrading of de aarde niet goed is. 🤔 Hoe kom je daar achter? Zou het ook kunnen dat de dynamo niet goed meer laad?

Ik heb een BMW R850R uit 1995. Die zal geen CANbus hebben.
Gaat het achterlicht flauwer branden als je remt? Nu is dat weliswaar lastig te zien als er vlak erboven een andere, veel krachtigere lamp gaat branden... Je kan het beter zien als je het knipperlicht aanzet. Je achterlicht hoort dan niet mee (of liever gezegd tegen) te knipperen.
Het kan ook zijn dat de accu een beetje op zijn einde is. Heb je getest met lopende motor, of alleen bij stilstand?
Zie ook how to - accu en laadsysteem controleren
 
Volgens mij gebruikt Yamaha inmiddels ook CANbus, net als veel andere merken. Geen nieuwe motor meer kopen dus...
Een GPS op een relais aansluiten is onzin, die kan prima direct op een geschakelde draad of accessoire-aansluiting. Een GPS zal nauwelijks meer trekken dan een relais op zijn schakeldraad. Als je dezelfde aansluiting ook gaat gebruiken voor handvatverwarming wordt 't uiteraard een ander verhaal.


Gaat het achterlicht flauwer branden als je remt? Nu is dat weliswaar lastig te zien als er vlak erboven een andere, veel krachtigere lamp gaat branden... Je kan het beter zien als je het knipperlicht aanzet. Je achterlicht hoort dan niet mee (of liever gezegd tegen) te knipperen.
Het kan ook zijn dat de accu een beetje op zijn einde is. Heb je getest met lopende motor, of alleen bij stilstand?
Zie ook how to - accu en laadsysteem controleren
Morgen zal ik het onderzoeken. De accu is een half jaartje oud.
 
Gaat het achterlicht flauwer branden als je remt? Nu is dat weliswaar lastig te zien als er vlak erboven een andere, veel krachtigere lamp gaat branden... Je kan het beter zien als je het knipperlicht aanzet. Je achterlicht hoort dan niet mee (of liever gezegd tegen) te knipperen.

Het kan ook zijn dat de accu een beetje op zijn einde is. Heb je getest met lopende motor, of alleen bij stilstand?
Zie ook how to - accu en laadsysteem controleren
Oeps, verkeerde bericht geciteerd. Dit is het juiste.
Morgen zal ik het onderzoeken. De accu is een half jaartje oud. Goede howto trouwens. Die zet ik in mijn favorieten. 🙂
 
Gaat het achterlicht flauwer branden als je remt? Nu is dat weliswaar lastig te zien als er vlak erboven een andere, veel krachtigere lamp gaat branden... Je kan het beter zien als je het knipperlicht aanzet. Je achterlicht hoort dan niet mee (of liever gezegd tegen) te knipperen.
Het kan ook zijn dat de accu een beetje op zijn einde is. Heb je getest met lopende motor, of alleen bij stilstand?
Zie ook how to - accu en laadsysteem controleren
Zojuist de knipperlichttest gedaan. Het achterlicht blijft netjes stabiel branden, gaat niet tegen knipperen. Morgen doe ik wat testjes met een multimeter.
 
Bij duolampjes zou het best eens kunnen zijn dat tijdens het remmen het achterlicht even uitgaat voor stroombesparing, ook even met de multimeter testen, het zou de dip verklaren.
 
Net even advies aan de motorzaak gevraagd. Zij zetten de plus op de remlichtschakelaar en massa op het frame. Dan moet het volgens hen goed gaan. Ik had zowel plus als massa op het achterlicht gezet.
 
Bij duolampjes zou het best eens kunnen zijn dat tijdens het remmen het achterlicht even uitgaat voor stroombesparing, ook even met de multimeter testen, het zou de dip verklaren.
Dit lijkt me niet logisch. Zo’n duolampje bestaat gewoon uit twee gloeidraden. Die doen niet aan stroombesparing.
 
Laatst bewerkt:
Transformator gaat niet werken je accu…..maar tis een kleine schakelende voeding, geen probleem.

Ik heb mijn tt550 steun met bekabeling ook rechtstreeks op de accu aangesloten, en na een paar dagen geen startproblemen. Overigens heb ik de motorfiets in de dal maanden aan de optimate.
Dalmaanden .:)
 
Net even advies aan de motorzaak gevraagd. Zij zetten de plus op de remlichtschakelaar en massa op het frame. Dan moet het volgens hen goed gaan. Ik had zowel plus als massa op het achterlicht gezet.
Zolang het maar geschakeld is :). Massa kun je evt. wel rechtstreeks op de accu zetten (-) pool. Misschien toch goed om de massa van je achterlicht even na te kijken. Misschien wat vuil/corrosie dat deze even dipt.
 
Zolang het maar geschakeld is :). Massa kun je evt. wel rechtstreeks op de accu zetten (-) pool. Misschien toch goed om de massa van je achterlicht even na te kijken. Misschien wat vuil/corrosie dat deze even dipt.
Probleem opgelost! Plus zit aan het achterlicht, de massa heb ik aan het frame vastgemaakt. Er zitten een paar schroefgaten in het frame waar ik mooi een boutje in heb kunnen draaien. Eerst even de verf weggeschuurd natuurlijk. Het was dus inderdaad een slechte massaverbinding. Ikke blij! 😀

Nog één vraagje. Ik heb de trafo met twee tie wraps strak en koud op het frame zitten. Is dit goed of raden jullie aan om er iets onder te doen of los laten hangen of op een andere manier te monteren? Dit ivm mogelijk trilstuk gaan.
 
Laatst bewerkt:
Probleem opgelost! Plus zit aan het achterlicht, de massa heb ik aan het frame vastgemaakt. Er zitten een paar getapte gaten in het frame waar ik mooi een boutje in heb kunnen draaien. Eerst even de verf weggeschuurd natuurlijk. Het was dus inderdaad een slechte massaverbinding. Ikke blij! 😀

Nog één vraagje. Ik heb de trafo met twee tie wraps strak en koud op het frame zitten. Is dit goed of raden jullie aan om er iets onder te doen of los laten hangen of op een andere manier te monteren? Dit ivm mogelijk trilstuk gaan.
Gefeliciteerd! Wb je tiewrap vraag: voor je lakbehoud even iets er tussen. Als het een gelakt deel is natuurlijk. Bv een bandenplakker uit je fietssetje. Voor trillingen maakt t niet uit.
 
Transformator gaat niet werken je accu…..maar tis een kleine schakelende voeding, geen probleem.

Ik heb mijn tt550 steun met bekabeling ook rechtstreeks op de accu aangesloten, en na een paar dagen geen startproblemen. Overigens heb ik de motorfiets in de dal maanden aan de optimate.
De lader doet 3mA aan lekstroom.
In theorie kan het dan geloof ik 150 dagen mee zonder problemen met een lege accu, volgens VdV.

Maar ik heb er wel iets andere ideeën over...
 
De lader doet 3mA aan lekstroom.
In theorie kan het dan geloof ik 150 dagen mee zonder problemen met een lege accu, volgens VdV.

Maar ik heb er wel iets andere ideeën over...
Een paar mA is toch niks….en die 150 dagen kun je de winterstop overbruggen….:o

Ik zal de ruststroom vd TT voor gein even meten, maar verder maak ik me niet druk om. Als mijn motor niet wil starten ligt eerder aan het feit dat de accu gewoon stuk is, komt ook voor nl…:+
 
Een paar mA is toch niks….en die 150 dagen kun je de winterstop overbruggen….:o

Ik zal de ruststroom vd TT voor gein even meten, maar verder maak ik me niet druk om. Als mijn motor niet wil starten ligt eerder aan het feit dat de accu gewoon stuk is, komt ook voor nl…:+
In totaal was het 7 of 8 mA.
Zonder TomTom is het standaard 3 of 4 mA van de startonderbreker, en ik denk nog wat.
In principe moet dat kunnen 150 dagen maar dat word het hem niet.
Ook niet met af en toe de druppellader Ctek erop.

Volgens mijn heb ik al zeker 6 accu's versleten in 12 jaar tijd.
 
In totaal was het 7 of 8 mA.
Zonder TomTom is het standaard 3 of 4 mA van de startonderbreker, en ik denk nog wat.
In principe moet dat kunnen 150 dagen maar dat word het hem niet.
Ook niet met af en toe de druppellader Ctek erop.

Volgens mijn heb ik al zeker 6 accu's versleten in 12 jaar tijd.
Dat er veel….

Mijn motobatt gaat al 7 jaar mee, doet het steeds goed…alhoewel ik sinds 11 juli niet met de 888 gereden heb…:X

VFR heeft sinds het voor jaar een nieuwe dus daar kan ik nog niets over zeggen….
 
Dat er veel….

Mijn motobatt gaat al 7 jaar mee, doet het steeds goed…alhoewel ik sinds 11 juli niet met de 888 gereden heb…:X

VFR heeft sinds het voor jaar een nieuwe dus daar kan ik nog niets over zeggen….
Hij ligt er wel scheef in, zo'n onderhoudsvrije.
En is natuurlijk wat kleiner dan die loodaccu's van jouw.
 
Jammer dat Garmin geen andere kabels levert. Heb zelf de omvormer eraf geknipt een een USB kabel aan het andere eind dat uit de houder komt gesoldeerd. Voordeel is dat de houder afneembaar blijft.
 
Ik heb op het moment dat ik een Zumo 220 kocht de stroom gemeten als de Zumo niet aangesloten was. Je meet dan de stroom van de schakelende voeding. Die was ongeveer 1 mA. Dus een volle accu zou het heel lang vol moeten houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan