Sluiting knipperlichten na vervanging voor LED

Bloop

MF'er
24 sep 2019
180
50
Goedmiddag all!

Voor de gebruikelijke vragen komen; Ik heb de andere draadjes gelezen en ik heb vaker halogeen vervangen voor LED ;)

Ik heb de knipperlichten van mijn Intruder vervangen voor LED.
Op zich niet spannend want zoals gezegd, ik heb dit de afgelopen jaren vaker gedaan. Ander relais er in en gaan.

Echter, deze keer doen ze iets wat ik niet gewend ben en ik kan het niet vinden.

Ik heb eerst de voorkant links en rechts gedaan. Toen deed alles het zoals het moet doen. Weliswaar achter dan nog op halogeen en de snelheid was nog niet oké maar die kan ik afstellen met het nieuwe relais die ik erbij heb,

Het probleem komt zodra ik de achterkant aan ga sluiten. Zodra ik dat doe gaan alle 4 de knipperlichten tegelijk knipperen zodra ik de schakelaar op de linker- als de rechterstand zet.

Als ik die LED er dan weer afhaal en de halogeen weer even aansluit doet alles het weer normaal.

Ik heb meerdere kruiscombinaties (kleuren draadjes) gemaakt om te kijken of een vorige eigenaar met de kleuren heeft lopen rommelen maar geen succes.
Ik kom er even niet meer uit. Het zal ongetwijfeld iets heel stom zijn wat ik over het hoofd zie waarvan ik als redelijk ervaren knutselaar straks denk "oh ja, stom" ;).

Heeft iemand een suggestie wat ik verkeerd doe? Nogmaals... ik heb dit al 4 a 5 keer eerder gedaan zonder problemen.

Alvast bedankt voor de input!

Ben
 
Motor al laten draaien en dan nog een keer kijken, heb weekend iets raars gehad met het relais toen de motor niet draaide en de accuspanning laag was.

En kan je nog terug naar het punt naar toen ze alle 4 knipperden?

In de huidige setting geen verschil met draaiende motor (wat ook niet zou moeten gelukkig).

Terug kan, dan moet ik de pulsedraad weer omwisselen. Maar dan brand het indicatorlampje weer heel zwak. En ik heb toen ook die draad omgewisseld zoals in de handleiding staat maar zonder succes. Toen gingen alle RAW constant branden.
 
Ik heb exact hetzelfde geval met het Kellermann R2 relais. Constant branden van de knipperlichten, maar wel individueel links of rechts aan te zetten.
Ondertussen gewoon weer het originele relais er in zitten, ik volg het topic dus!
 
Ik heb exact hetzelfde geval met het Kellermann R2 relais. Constant branden van de knipperlichten, maar wel individueel links of rechts aan te zetten.
Ondertussen gewoon weer het originele relais er in zitten, ik volg het topic dus!
dus ik ben gelukkig niet de enige😉

Nu rijd je weer met die nerveus snel knipperende lichtjes dus?
 
Hoi all,

Even op vakantie geweest. Moet kunnen ;)

Ik heb de kellermann 2 geïnstalleerd. Super simpel inderdaad.
Echter, het doet niet helemaal wat het moet doen. Ik heb de installatie tig keer nagelezen en ook online kom ik mijn probleem niet tegen.

1. Als het indicatorlampje in de fitting zit dan gaan alle 4 de RAW tegelijk knipperen in het juiste tempo en het indicatorlampje knippert heel zachtjes. Te zacht om goed zichtbaar te zijn. Zodra ik het indicatorlampje verwijder werken de RAW zoals ze moeten werken (links en rechts apart) en ze knipperen in een "normaal" tempo.

2. Als ik de motor aan zet dan gaan de RAW sneller knipperen (?) met het indicatorlampje er nog uit. Als ik het indicatorlampje er weer in doe dan gaan alle 4 de RAW weer tegelijk k knipperen (te snel tempo).

Wie kan mij de goede richting op helpen?
Indicatorlampje vervangen voor LED?
En wat maakt het dat de lampjes sneller gaan knipperen met een draaiende motor?

Alvast bedankt!
Heb je het kellerman relais ook geprobeerd met de originele knipperlichten?
 
Nee dat niet. Wat kan ik daar uit opmaken als ik dat probeer?🤔
Hiermee kan je in feite testen of je relais defect is, of verkeerd aangesloten.
Ik heb zelf geen andere set RAW liggen, dus ik kan dit zelf niet kijken.
Ik kreeg vandaag een mailtje van de leverancier dat ik kosteloos een nieuwe opgestuurd krijg. Ik ben benieuwd of dat het probleem verhelpt, anders ligt het toch echt aan de manier van aansluiten en gaat de nieuwe natuurlijk weer netjes retour.

Hoe heb je het relais precies aangesloten?
 
Nee dat niet. Wat kan ik daar uit opmaken als ik dat probeer?🤔
Ondanks dat dit vermeende last onafhankelijke relais zijn ziet het qua symptomen er zo uit dat je toch niet binnen de gespecificeerde waardes lijkt te zitten. Wanneer met het wisselen van de led naar gloeilampen de frequentie wel ineens goed is kun je bijna stellen dat de last toch te laag is voor jouw last onafhankelijk relais.
 
Ondanks dat dit vermeende last onafhankelijke relais zijn ziet het qua symptomen er zo uit dat je toch niet binnen de gespecificeerde waardes lijkt te zitten. Wanneer met het wisselen van de led naar gloeilampen de frequentie wel ineens goed is kun je bijna stellen dat de last toch te laag is voor jouw last onafhankelijk relais.
Dat zou goed kunnen idd.
 
Dan ben ik benieuwd wie van @Mr. R. @Bloop dan wel @Moto_Flex het het eerst gaat proberen met de gloeilampjes?
En dan natuurlijk ook met het antwoord komt.

Dat op “aan” blijven hangen bij alleen contact aan zonder dat de motor draait is ook typisch voor het ontbreken van genoeg last op het relais.

Het knipperen van vier led’s is dan weer iets van terug gevoed worden en dat los je op met een diode in sperrichting naar de massa.

Wat zijn het toch eigenlijk rot dingen die ledknippers. En dan ook nog niet eens fatsoenlijk te krijgen met een veel te duur relais. (Uit eigen ervaring).
 
Dan ben ik benieuwd wie van @Mr. R. @Bloop dan wel @Moto_Flex het het eerst gaat proberen met de gloeilampjes?
En dan natuurlijk ook met het antwoord komt.

Dat op “aan” blijven hangen bij alleen contact aan zonder dat de motor draait is ook typisch voor het ontbreken van genoeg last op het relais.

Het knipperen van vier led’s is dan weer iets van terug gevoed worden en dat los je op met een diode in sperrichting naar de massa.

Wat zijn het toch eigenlijk rot dingen die ledknippers. En dan ook nog niet eens fatsoenlijk te krijgen met een veel te duur relais. (Uit eigen ervaring).
Bij mij doet hij het uitstekend al een paar jaar, ouder type, maar ik had ook die problemen.
 
Dan ben ik benieuwd wie van @Mr. R. @Bloop dan wel @Moto_Flex het het eerst gaat proberen met de gloeilampjes?
En dan natuurlijk ook met het antwoord komt.

Dat op “aan” blijven hangen bij alleen contact aan zonder dat de motor draait is ook typisch voor het ontbreken van genoeg last op het relais.

Het knipperen van vier led’s is dan weer iets van terug gevoed worden en dat los je op met een diode in sperrichting naar de massa.

Wat zijn het toch eigenlijk rot dingen die ledknippers. En dan ook nog niet eens fatsoenlijk te krijgen met een veel te duur relais. (Uit eigen ervaring).
Helemaal eens. Gekke dingen. Ik ga het dit weekend weer testen als ik even tijd heb. Kleine moeite. Uiteraard kom ik met de antwoorden!
Gekke is dat ik op alle ander motoren die ik omgebouwd heb er gewoon een weerstandje tussen gesoldeerd had en werkte alles prima.
Ik kom er op terug! Thanks
 
Helemaal eens. Gekke dingen. Ik ga het dit weekend weer testen als ik even tijd heb. Kleine moeite. Uiteraard kom ik met de antwoorden!
Gekke is dat ik op alle ander motoren die ik omgebouwd heb er gewoon een weerstandje tussen gesoldeerd had en werkte alles prima.
Ik kom er op terug! Thanks
Mocht het niet lukken met het relais heb ik nog weerstanden liggen voor je.
 
Ondanks dat dit vermeende last onafhankelijke relais zijn ziet het qua symptomen er zo uit dat je toch niet binnen de gespecificeerde waardes lijkt te zitten. Wanneer met het wisselen van de led naar gloeilampen de frequentie wel ineens goed is kun je bijna stellen dat de last toch te laag is voor jouw last onafhankelijk relais.
Morning!
Gisteren even de led losgekoppeld en vervangen voor de gloeilampen (op de Kellermann relais uiteraard). De RAW doen dan alles wat ze moeten doen. Schakelen van links naar recht en de indicator brand keurig mee. Echter, alleen knipperen ze te langzaam maar dat is logisch denk ik zo gezien de Kellermann ertussen zit. Ik raak het spoor bijster XD.
 
Morning!
Gisteren even de led losgekoppeld en vervangen voor de gloeilampen (op de Kellermann relais uiteraard). De RAW doen dan alles wat ze moeten doen. Schakelen van links naar recht en de indicator brand keurig mee. Echter, alleen knipperen ze te langzaam maar dat is logisch denk ik zo gezien de Kellermann ertussen zit. Ik raak het spoor bijster XD.
Wat is te langzaam? Bij draaiende motor?
 
Wat is te langzaam? Bij draaiende motor?
Met motor uit langzaam en met motor aan (te) snel.
Zie video.

De conclusie is dus dat de kellermann het doet anders geen knipper.
Vraag wordt dan weer. Waarom gaat t sneller knipperen als de motor aan staat en waarom knipperen de Led wel maar de indicatie niet, óf de indicator wel maar de Led niet🤔
 

Bijlagen

  • IMG_8340.mov
    7,3 MB
  • IMG_8339.mov
    8,1 MB
Morning!
Gisteren even de led losgekoppeld en vervangen voor de gloeilampen (op de Kellermann relais uiteraard). De RAW doen dan alles wat ze moeten doen. Schakelen van links naar recht en de indicator brand keurig mee. Echter, alleen knipperen ze te langzaam maar dat is logisch denk ik zo gezien de Kellermann ertussen zit. Ik raak het spoor bijster XD.
Bij draaien van de motor is de spanning ook omhoog gegaan en dan veranderd de rest ook mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan