Sluitringen Pilot Screw en id carburateur Yamaha FZS600 1998

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Ik heb nieuwe sluitringen (metalen ringetje tussen o-ring en de veer) voor de Pilot Screw van de Mikuni carberateurs van mijn Yamaha FZS600 uit 1998 nodig. Weet iemand of die ergens te koop zijn? Ik heb het in een scooterwinkel bij mij in de buurt gevraagd en die dacht dat ze een speciale (niet metrische) maat hebben en dan met name de dikte. Ik heb ze zo goed als mogelijk opgemeten:

– Buitendiameter: 5mm
– Binnendiameter: 3mm
– (rand is 1mm dik)

Ik weet niet precies wat voor model carb het is en of de originele er nog in zit. Er staan wat nummers op, maar ik kan het niet goed vinden via google. Dat wil zeggen ik vind wel carbs maar weet niet zeker of het dezelfde zijn.
Op de zijkant: 5DM1 (model code van de motor) 00 en daaronder K826
Links van de jets: R1
Aan de zijkant: 2 met daaronder 10

IMG_20190925_144739.jpg
IMG_20190925_144723.jpg
IMG_20190925_144802.jpg



In de gebruikershandleiding die ik van internet gedownload heb staat:
Type/quantity BSR 33/4
Manufacturer: Mikuni
(ik weet niet of het de originele carbs zijn die er nu in zitten)

Verder vroeg ik mij af of het goed is/kwaad kan om de:
– diaphgram
– veren die tussen de carbs zitten
– choke plunger assembly
met wat wd40 in te smeren.
 
Laatst bewerkt:
Ook de gasschuiven DROOG monteren. Ik heb eens een verslag gelezen van een wekenlange zoektocht naar de oorzaak van een stotterende motor. De oorzaak lag in het monteren van de gasschuiven met olie.
 
Ik heb nieuwe sluitringen (metalen ringetje tussen o-ring en de veer) voor de Pilot Screw van de Mikuni carberateurs van mijn Yamaha FZS600 uit 1998 nodig. Weet iemand of die ergens te koop zijn? Ik heb het in een scooterwinkel bij mij in de buurt gevraagd en die dacht dat ze een speciale (niet metrische) maat hebben en dan met name de dikte. Ik heb ze zo goed als mogelijk opgemeten:

– Buitendiameter: 5mm
– Binnendiameter: 3mm
– (rand is 1mm dik)

Ik weet niet precies wat voor model carb het is en of de originele er nog in zit. Er staan wat nummers op, maar ik kan het niet goed vinden via google. Dat wil zeggen ik vind wel carbs maar weet niet zeker of het dezelfde zijn.
Op de zijkant: 5DM1 (model code van de motor) 00 en daaronder K826
Links van de jets: R1
Aan de zijkant: 2 met daaronder 10

Bekijk bijlage 1430589Bekijk bijlage 1430590Bekijk bijlage 1430591


In de gebruikershandleiding die ik van internet gedownload heb staat:
Type/quantity BSR 33/4
Manufacturer: Mikuni
(ik weet niet of het de originele carbs zijn die er nu in zitten)

Verder vroeg ik mij af of het goed is/kwaad kan om de:
– diaphgram
– veren die tussen de carbs zitten
– choke plunger assembly
met wat wd40 in te smeren.

motorcyclespareparts.eu/en/yamaha-parts/1998-fzs600-motorcycles/carburetor

misschien kan je hier wat mee, origineelnummers staan erbij, wellicht kan een Yamaha dealer ze nog krijgen.
 
Ook de gasschuiven DROOG monteren. Ik heb eens een verslag gelezen van een wekenlange zoektocht naar de oorzaak van een stotterende motor. De oorzaak lag in het monteren van de gasschuiven met olie.

Bedankt voor de head ups! Ik ga verder niks doen met dat onderdeel, behalve terugzetten.
 
motorcyclespareparts.eu/en/yamaha-parts/1998-fzs600-motorcycles/carburetor

misschien kan je hier wat mee, origineelnummers staan erbij, wellicht kan een Yamaha dealer ze nog krijgen.

Bedankt voor de link. Het probleem met de sluitring die ik nodig heb, is dat deze niet los verkrijgbaar is via Yamaha voor zover ik weet. De pilot screw heb ik gezien vanaf 40 euro en ik heb alleen dat kleine ringetje nodig. Ik ga zo even bij de ijzerhandel langs en dan bij de dealer.
 
Een goeie ijzerhandel heeft ze vast liggen. 10 cent zal het kosten🤓

Ik ben inmiddels bij Ijzerwaren W Pijper en van rumpt geweest. Hornbach en RB motoren een Yamaha dealer in de Bilt en ik heb ze nog niet gevonden. Ook heb ik gezocht op Aliexpress en Amazon.de. Het probleem is dat het niet een standaard M3 maat is omdat de rand heel dun is. Weet jij misschien een goede ijzerhandel of webshop die dit soort dingen verkoopt?
 
Ik ben inmiddels bij Ijzerwaren W Pijper en van rumpt geweest. Hornbach en RB motoren een Yamaha dealer in de Bilt en ik heb ze nog niet gevonden. Ook heb ik gezocht op Aliexpress en Amazon.de. Het probleem is dat het niet een standaard M3 maat is omdat de rand heel dun is. Weet jij misschien een goede ijzerhandel of webshop die dit soort dingen verkoopt?
Zo iets: Unterlegscheibe M3 Elektronik Versand aus Bonn, schnell und preiswert

Zelf ooit iets besteld bij sybshop.nl, die hadden een hele set met (kleine) sluitingen. Had destijds grotere nodig, maar af en toe komen ze nog van pas. Je kunt er eentje bij me komen ophalen (als je in de buurt woont)
 
Ik ben inmiddels bij Ijzerwaren W Pijper en van rumpt geweest. Hornbach en RB motoren een Yamaha dealer in de Bilt en ik heb ze nog niet gevonden. Ook heb ik gezocht op Aliexpress en Amazon.de. Het probleem is dat het niet een standaard M3 maat is omdat de rand heel dun is. Weet jij misschien een goede ijzerhandel of webshop die dit soort dingen verkoopt?
Technirub
Bestel verschillende maten die in de buurt komen.
Neem gelijk alle O ringen uit je carburateur ook.
Die ringen kosten geen ruk.
 
Zo iets: Unterlegscheibe M3 Elektronik Versand aus Bonn, schnell und preiswert

Zelf ooit iets besteld bij sybshop.nl, die hadden een hele set met (kleine) sluitingen. Had destijds grotere nodig, maar af en toe komen ze nog van pas. Je kunt er eentje bij me komen ophalen (als je in de buurt woont)

Tof dat je aanbied om er eentje te komen ophalen! Ik woon in Utrecht, maar ik heb er nu een gevonden die hopelijk gaat passen (Vlakke sluitring A2 (AISI 304) - M2,5). Binnendiameter 2,7mm dus 0.3 kleiner dan diegene die er in zaten. Buitendiameter is 5mm en dat is precies wat ik nodig heb. Mocht het onverhoopt toch niet passen en je hebt er 3 liggen die ik mag hebben graag! Maar ik denk dus dat het wel goed gaat komen met die M2,5 die ik gevonden heb.

Sybshop heeft ook wel wat handige dingen voor een goede prijs, zoals doos met o-ringen en slangklemmen :)

Die M3 waar je naar linkt is denk ik de standaard maat met een binnendiameter van 3mm en een buitendiameter van 6mm (zie 2e foto: links standaard M3, rechter is welke ik nodig heb).

IMG_20191007_143420.jpg
IMG_20191007_143801.jpg
 
Laatst bewerkt:
Technirub
Bestel verschillende maten die in de buurt komen.
Neem gelijk alle O ringen uit je carburateur ook.
Die ringen kosten geen ruk.

Bedankt voor de reactie! Gister heb ik daar o-ringetjes gekocht voor de benzine buis in mijn carb op aanraden van jou en iemand anders :) Echt een super site met vrijwel alle denkbare maten, geen eindeloze zoektochten naar o-ringen meer :)

Heb jij trouwens olie gebruikt op de o-ringen van de verbindingsbuisjes tussen de carbs? Dat staat in mijn Haynes WPHB. Ik heb 2-takt olie, WD40 of zonnebloemolie liggen. Weet jij of dat geschikt is?

Heb je toevallig ook de pilot screws los gehad? In de service manual staat: Pilot screw: 2 turns out. Die van mij zaten tussen de 3 1/4 en 4. Bijna het dubbele. Ik vroeg mij af of het beter is om ze op 2 turns out vast te zetten.
 
Bedankt voor de reactie! Gister heb ik daar o-ringetjes gekocht voor de benzine buis in mijn carb op aanraden van jou en iemand anders :) Echt een super site met vrijwel alle denkbare maten, geen eindeloze zoektochten naar o-ringen meer :)

Heb jij trouwens olie gebruikt op de o-ringen van de verbindingsbuisjes tussen de carbs? Dat staat in mijn Haynes WPHB. Ik heb 2-takt olie, WD40 of zonnebloemolie liggen. Weet jij of dat geschikt is?

Heb je toevallig ook de pilot screws los gehad? In de service manual staat: Pilot screw: 2 turns out. Die van mij zaten tussen de 3 1/4 en 4. Bijna het dubbele. Ik vroeg mij af of het beter is om ze op 2 turns out vast te zetten.
Maakt helemaal niets uit wat je er doet.
Al tuf je er op.
Als ze maar lekker nat zijn dan glijd het lekker. ( het is net als met seks, als het maar nat is)
 
Maakt helemaal niets uit wat je er doet.
Al tuf je er op.
Als ze maar lekker nat zijn dan glijd het lekker. ( het is net als met seks, als het maar nat is)

Okiedo WD40 wordt t. Ik dacht dat het 1 wellicht beter is voor rubber dan het ander en mogelijk ook het rubber nog beschermd/soepel houd.
 
Bedankt voor de reactie! Gister heb ik daar o-ringetjes gekocht voor de benzine buis in mijn carb op aanraden van jou en iemand anders :) Echt een super site met vrijwel alle denkbare maten, geen eindeloze zoektochten naar o-ringen meer :)

Heb jij trouwens olie gebruikt op de o-ringen van de verbindingsbuisjes tussen de carbs? Dat staat in mijn Haynes WPHB. Ik heb 2-takt olie, WD40 of zonnebloemolie liggen. Weet jij of dat geschikt is?

Heb je toevallig ook de pilot screws los gehad? In de service manual staat: Pilot screw: 2 turns out. Die van mij zaten tussen de 3 1/4 en 4. Bijna het dubbele. Ik vroeg mij af of het beter is om ze op 2 turns out vast te zetten.

Mooi dat je al o-ringen gevonden hebt.
Heb even gezocht, maar voor jouw fiets worden nog geen complete setje viton o-ringen gemaakt.
Als de fietsen uit mijn v4 verzameling carb problemen hebben, gaan ze ook volledig uit elkaar en alle rubbertjes worden vervangen door viton rubber, goed bestand tegen ethtanol. Setjes komen uit Thailand.
Voor veel Honda"s, o.a. NC30 en RC30. Maar ook andere merken.
IMG_20191003_200704.jpg
IMG_20191010_130106[2].jpg
IMG_20191010_130151[1].jpg


Heb net een carb CBR400R voorzien van viton rubber. Nu goed bestand tegen de als maar slechter wordende benzine.

Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10 (pagina 81 en 82).



Zal de plaatjes van Honda even opmeten, denk haast wel dat ze hetzelfde zijn.

@edit: ze zijn 5mm x 3.17mm
 
Laatst bewerkt:
Mocht je bij een winkel langs willen gaan, bij Fabory of brammer kunnen ze je ook gelijk helpen. Via hun website kan je ook op afmetingen zoeken. :t

En net als met de O-ringen, bijna alles is gestandaardiseerd. Zo ook de kleine ringetjes en O-ringen.

Bedankt voor de tip! Ik ga vanmiddag na mijn werk even langs voor die sluitringen. Ik had ook al bedacht dat ik het gat van de sluitringen die ik heb kan uitboren naar 3mm (die ik nu heb heeft een binnen diameter van 2,7mm en is net te klein).
 
Terug
Bovenaan Onderaan