SM: KTM 640 LC4 vs. Suzuki DRZ400SM

SM contest

  • KTM 640 LC4

    Stemmen: 17 48,6%
  • Suzuki DRZ400SM

    Stemmen: 18 51,4%

  • Totaal aantal stemmers
    35
Maar waarom dan niet gewoon gaan proefrijden op beide/meerdere fietsen?
Uiteindelijk is er toch maar een die jou vraag kan beantwoorden en dat ben je zelf.

Zelf ben ik voor de drz gegaan vanwege het (gebrek aan) onderhoud, bewezen betrouwbaarheid, ze zijn vrij goedkoop in aanschaf, 99% van de tijd brengt hij op straat door (dit seizoen al bijna 3500km and counting) dus hardcore leek mij niet echt nodig en het is mijn eerste sm dus mocht ik behoefte aan meer krijgen gooi ik hem volgend voorjaar in de verkoop (er is vrij veel vraag naar heb ik het idee) en schaf ik mezelf een ktm/husqvarna/husaberg/yamaha o.i.d. aan.

Maar ja, dat ben ik, jij hebt waarschijnlijk weer andere beweegredenen.
:)
 
Nou, Donderbokje , ik denk dat onze beweegredenen behoorlijk overeen komen...
Ik ga ook zeker proefrijden op allebei, moet wel eerst mijn huidige motor nog kwijt (thundercat anyone?)

Goed, dat objectieve werkt niet echt, dus hierbij mijn persoonlijke bijzonderheden:
  • Ik heb zeker geen 2 linkerhanden, maar heb niet veel gereedschap en ook niet veel tijd (werk, andere hobby's), dus olie enzo: prima. Veel sleutelen: minder prima.
  • Ik ben 2 meter lang (dus niet de kleinste), niet heel zwaar voor mijn lengte (95 kilo)
  • Wil voornamelijk op verhard gaan rijden
  • Wil er wel mee kunnen spelen (wheelie's, kleine obstakels enz)
  • Wil hem ook gebruiken voor specifiek woon-werk verkeer (lees: ik werk in dezelfde stad waar ik woon = 5km)
  • Moet wel een kilometertje of 80 over de snelweg kunnen (comfortabel hoeft niet)
  • Het is mijn eerste sm.
 
Omdat de drz een echte straatfiets is, veel minder "hardcore" dan de ktm, en door de grotere onderhouds intervallen makkelijker voor mensen met 2 linker handen(zijn er steeds meer volgens mij), daarom denk ik dat er voor het gemak voor de drz gekozen wordt. Ik zou ze allebei laten staan en iets ruiger kiezen, ktm exc/smr, husqvarna smr, iets meer onderhoud maar meer sm en meer vermogen bij minder gewicht, maar dit wil je niet horen dus mag je direkt weer vergeten
Waarom veel pk's nodig op straat? Je haalt het er toch niet uit? ;)

En ja, ik snap op het circuit dat je dan beter een hardcore SM kan hebben en als je af en toe een zondagsritje doet en rest van het jaar kan je beter ook een hardcore sm hebben. Maar als je net als de topic starter er ook mee naar je werk wil. Volgens mij kan je dan beter wel een DRZ of 625 hebben. Ik zou puur kijken naar onderhoudsintervallen. En daarop je keuze baseren, fun heb je toch wel.
 
jawel hoor, ik hoor heel graag jullie voor- en nadelen qua onderhoud van beide motoren.
Dan kan ik mede daarop baseren wat ik wenselijk vind.

vooralsnog maak ik op: beide fietsen geen harcore sm, maar de ktm komt het meest in de buurt. Dit brengt ook vaker onderhoud met zich mee.

lc4 meer hardcore sm als een dr-z? iemand die dit zegt heeft duidelijk niet met beide motoren gereden :W
 
lc4 meer hardcore sm als een dr-z? iemand die dit zegt heeft duidelijk niet met beide motoren gereden :W

Het zijn beide geen hardcore modellen :N
Ik adviseer de ts een drz omdat ik ergens las dat hij over de snelweg wil. Dan kan hij beter een lichte naked kopen met een sm look zoals de drz. Of een Honda fmx, die hebben helemaal geen onderhoud nodig (blok stamt uit 1930) en zijn net zo snel/langzaam.
 
Het zijn beide geen hardcore modellen :N
Ik adviseer de ts een drz omdat ik ergens las dat hij over de snelweg wil. Dan kan hij beter een lichte naked kopen met een sm look zoals de drz. Of een Honda fmx, die hebben helemaal geen onderhoud nodig (blok stamt uit 1930) en zijn net zo snel/langzaam.


kansloos gelul :W
 
haha, ik denk inderdaad dat je een boel mensen voor de kop stoot als je die drz een "naked-met-sm-look" gaat noemen.

Die honda heb ik al veel over gelezen. dat schijnt echt een nepperd te zijn: te zwaar en weinig vermogen, de mensen die hem recenseerden (?) vonden hem dan ook echt niet als een sm rijden. (ik vind hem trouwens wel mooi, maar dat is persoonlijk).

De DRZ komt in elke recensie of vergelijkingstest als een positieve verrassing naar voren.

Klopt het dat het eigenlijk heel persoonlijk is? De verschillen tussen de KTM en Soes?
 
Wat een gezever.

Zowel de KTM 640 en de DR-Z zijn geen hardcore SM, echter. Beiden hebben genoeg potentie om meer dan genoeg lol te hebben. Beiden wegen ongeveer hetzelfde. De KTM is veel sterker wat motor betreft, maar de DR-Z kan dat echt wel bijhouden. Het gaat hier over een straat motor. Volgens mij is het woord circuit geen een keer genoemd door de topic starter, dus over 450 / 510 en R modellen hoeven we het niet te hebben.

Ik heb op een DR-Z SM gereden en was er heeeeeel positief over. Was buiten mijn budget, anders was het die wel geworden.

En geen "echte" SM.......

http://www.youtube.com/watch?v=X_ZC1qhDxug

Heel simpel, gewoon gas geven en gaan.

Maar er is maar 1 manier om dit te beslechten, de topicstarter moet gewoon op allebei een proefrit maken. Verder is er alleen het argument, eentje wat meer onderhoud en de ander niet. Verder kan je er niet veel over zeggen.

Dus..

Proefritten maken, en dan hier komen vertellen wat het geworden is.

De groeten,
Thanas
 
Als het je niet uitmaakt 640 of 625 zou ik voor een 625 smc gaan is al meer speelfiets als een 640. In het geval je voor een KTM zou kiezen.
 
Laatst bewerkt:
haha, ik denk inderdaad dat je een boel mensen voor de kop stoot als je die drz een "naked-met-sm-look" gaat noemen.

Die honda heb ik al veel over gelezen. dat schijnt echt een nepperd te zijn: te zwaar en weinig vermogen, de mensen die hem recenseerden (?) vonden hem dan ook echt niet als een sm rijden. (ik vind hem trouwens wel mooi, maar dat is persoonlijk).

De DRZ komt in elke recensie of vergelijkingstest als een positieve verrassing naar voren.

Klopt het dat het eigenlijk heel persoonlijk is? De verschillen tussen de KTM en Soes?
Heb ook een LC4 620 gehad, een 'oude' wel te verstaan ('98) model, heb een hardcore sm gehad (CRF450) en heb nu de DRZ400sm.. Overal heb je fun op, maar vanwege het lage onderhoud vind IKZELF een drz ideaal voor hetgeen waarvoor ik hem gebruik.
 
Heb ook een LC4 620 gehad, een 'oude' wel te verstaan ('98) model, heb een hardcore sm gehad (CRF450) en heb nu de DRZ400sm.. Overal heb je fun op, maar vanwege het lage onderhoud vind IKZELF een drz ideaal voor hetgeen waarvoor ik hem gebruik.
die CRF450 heb je alleen gehad ja, rijden deed je niet :+ ding was constant stuk :+
 
groot verschil

KTM heeft koppel Drz niet
KTM is groot, DRZ klein
KTM trilt, DRZ amper
KTM is hard en star, DRZ is soepel en zacht
KTM gaat stuk, DRZ ook, maar duurt langer
 
vind een drz wel fijn rijden, ik ben zelf een sxv gewend. De drz gaat makkelijk plat en voelt wel licht aan. In vergelijking met me sxv rijd ik er super relaxed op, maar een wheely zonder koppeling zit er niet echt in..
 
vind een drz wel fijn rijden, ik ben zelf een sxv gewend. De drz gaat makkelijk plat en voelt wel licht aan. In vergelijking met me sxv rijd ik er super relaxed op, maar een wheely zonder koppeling zit er niet echt in..
De drz rijdt veel makkelijker redelijk hard. Alles is smooth. Leuk voor een half uurtje, maar doe mij maar een secreet dat ik moet temmen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan