SM - tubeles or not tubeless - that is the question

BelgianTriple

MF veteraan
9 jan 2003
1.564
30
België
Hi,

ik heb een Husqvarna 701 Enduro waarvoor ik een setje supermotard velgen ga aanschaffen. nu heb ik de keuze tussen 2 setjs, vergelijkbaar in prijs. De ene is tubeless, de andere niet.

Wat zijn de voordelen van het ene tov het andere?
 
Voordeel van een binneband is dat je bij lek rijden alleen maar je binnenband hoeft te vervangen. Nadeel is dat volgensmij niet elke band geschikt is om een binnenband in te monteren. Ander nadeel is dat ze niet overal binnenbanden meer hebben. Ik had er altijd een reserve bij als de motor meeging op een meerdaagse tocht.
 
Ik heb zelf zowel tubeless als niet-tubeless wielen en ik zweer bij tubeless. En wel hierom:

1) Een binnenband weegt al gauw zo'n 400-500 gram (ik kan ze vanavond nog even wegen) en dat merk je bizar goed in stuurgedrag (ik heb identieke velgen met én zonder binnenband dus kan het vergelijk makkelijk maken). Bij een 701 zal het misschien wat minder relevant zijn dan bij het spul waar ik mee rijd, maar dat terzijde.

2) Het banden wisselen... Aangezien ik circuit rijd verslijt ik nogal wat banden en ik wissel ze uiteraard zelf. Bij tubeless wielen is dit een fluitje van een cent, bij wielen met binnenbanden is het altijd een hels gepiel...

Het enige voordeel van binnenbanden is dat wanneer je lek rijdt, je de band kan plakken alsof het een fietsband is... Maar dit doe je meestal ook niet even langs de weg.

-edit-

De verkrijgbaarheid van binnenbanden is overigens geen enkel probleem.
 
Laatst bewerkt:
Bij een tubeless band prop je er toch een prop of een plu in? volgens mij veel makkelijker dan een binnenband plakken.

Helemaal als het onderweg gebeurt en je een reparatiekitje met proppen bij je hebt (vakantie enzo)
 
Bij een tubeless band prop je er toch een prop of een plu in? volgens mij veel makkelijker dan een binnenband plakken.

Helemaal als het onderweg gebeurt en je een reparatiekitje met proppen bij je hebt (vakantie enzo)

Er zijn hele discussies over of dit wel verantwoord is of niet bij een motorband. Ik ga me verder niet in die discussie mengen, dat is ieder voor zich.

Maar... Wanneer je met soort-van-slicks of anderszins lekker zachte banden gaat off-roaden (want supermoto, hè), zijn de gaten die je daarna terug vindt in je band wel eens wat te groot of te onhandig gevormd om netjes te repareren. Dan biedt een binnenband zeker uitkomst. De buitenband mag dan immers zo lek zijn als een mandje...
 
Disclaimer; ik heb alleen maar gereden met binnenbanden. Het stoort me niet. Als je de kans hebt om voor tubeless te gaan zou ik dat doen, denk ik. Minder massa.

Als een gat in de buitenband te groot is voor een prop weet ik niet of je daar mee door moet willen rijden, ook als je een binnenband hebt...? Prop in een buitenband drukken lijkt me in ieder geval al beter dan een gaatje in de binnenband moeten zoeken en dat moeten plakken.

Alleen zie ik niet zo goed voor me hoe banden wisselen werkt met tubeless. Ja, het lijkt me lekker geen binnenband er tussen te hoeven proppen, maar hoe krijg ik voldoende druk met m'n fietspompje om de band te laten zetten, als er geen binnenband is die de lucht binnen houdt?
 
Ik heb zojuist een setje binnenbanden gewogen, Maxxis Heavy Duty.

1195 gram voor de achterband (~160/60/17).
1010 gram voor de voorband (~170/70/17).

Schrikbarend veel zwaarder dan dat ik dacht... Geen wonder dat het zo goed te voelen is...

Alleen zie ik niet zo goed voor me hoe banden wisselen werkt met tubeless. Ja, het lijkt me lekker geen binnenband er tussen te hoeven proppen, maar hoe krijg ik voldoende druk met m'n fietspompje om de band te laten zetten, als er geen binnenband is die de lucht binnen houdt?

Dat is wat lastiger, maar het kan wel als de band goed op de velg past of je met 2 man bent. Een compressor heeft echter de voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
all,

Onlangs mij band (met binnenband) lek gereden aan een dikke spijker. Is het veilig wanneer ik uitsluitend de binnenband vervang? Dit omdat de achterband er net 500 km op ligt....

Greetz,

Mr Unique

Tiger 800XC
 
Terug
Bovenaan Onderaan