smalle voorvelg, breed achter -> welke band?

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
8.697
1.014
Boxmeer
FF weer een bandentopic, levert meestal wel lekkere reacties op :)

Ik zit met een motor met gemiddeld vermogen en gewicht (100 pk, 235 kg rijklaar) met gewone 17" velgen. Maar omdat het een wat ouder model is het voorvelgje relatief smal met maar 3.00", terwijl er achter een wat bredere ingezet is (5.50", origineel was wat smalletjes 8-) ). Ben nu op zoek naar nieuwe bandjes. De meest voor de hand liggende band achter is een 180, maar dat past niet, 170 is max (heb nu nog maar 6 mm tussen band & ketting).

De meeste bandenfabrikanten zetten helaas niet op hun site voor welke velgen een band bedoelt is, Bridgestone als een van de weinige gunstige uitzonderingen (http://mc.bridgestone.co.jp/en/products/category/onroad.html). Heb al wel wat motoren met standaard een 170 op 5.50 gevonden, dat moet dus wel lukken. Voor echter hebben die allemaal een 3.50 velg, het lijkt erop dat het meest ideaal op een 3.00 velg een 110 band is. Maar om dat nu te combineren met een 170 terwijl er af fabriek al een 120 op lag???

Zit in 1e instantie te denken aan Dragon GTS (zit er nu achter op) of BT020NT (was 'vroeger' :+ heel blij met BT54, zit er nu voor nog op). Ik ben een relatief rustige tot sportieve rijder, heeel af en toe een circuitdagje. Of het aan de motor ligt of aan mijn rijstijl, meestal gaat een voorband ongeveer net zo lang mee als een achterband.... Om bij Bridgestone en Pirelli te blijven, BT014 en Diablo zijn misschien alternatieven, maar mindere levensduur is niet ideaal en ook eigenschappen bij nat zijn belangrijker. Ik hou er dan wel niet echt van, maar rij vaker op een natte weg dan dat de steps over de grond schuren.

Suggesties / Meningen ??
 
Laatst bewerkt:
Welke motor heeft er nog meer een 3.00 x 17 inch voorvelg in combinatie met een wat bredere achterband?
 
Ik heb zelf een CB900F Bol d'or en heb er een BT45 onder liggen en ben er zeer tevreden over. Heb zelfs gehoord dat deze beter is dan de Pirelli.

Succes :]
 
avon heeft ook superbandjes in die breedte,.. kijk en bel eens met motorbanden.nl

ik heb zelf de avon azzaro st46 (maar das een 180-er, die hebben ze naar mijn idee ook in 170,...)
 
Thanks voor de reacties maar.....
- helaas staat mijn model er bij Metzeler niet (meer) tussen, ik heb nl een FZ van de laatste generatie oftewel met 17" voorwiel met standaard 120/70-17 (diagonaal). Achter had ie een 3.50x18 met een 140/70-18 (uiteraard ook diagonaal). Bij Bridgestone nog wel trouwens (advies: BT020 voor, 54 achter)
- Met de 5.50x17 achtervelg die er nu onder zit moet en wil ik naar radiaalbanden kijken (170/60-17). ME33, BT45 hoewel alle goede banden zijn diagonaal.

Originele Dunlop diagonaals waren redelijk, de vervangende Macadam 90 radiaals (150/70 achter) waren #@! |( . Vooral de voorband, zeker toen het nieuwe eraf was. Maar daarover is in dit forum genoeg geschreven. Daarna BT54 (ook radiaal) eronder gehad en daar heel happy mee. Maar toen kwam die FZR velg voorbij rollen :) :) :)

Vrij gek is trouwens dat de laatste FZ een V250 (of ZR) band nodig heeft terwijl het eerdere model ondanks 7 pk meer aan een V genoeg had. BT45 is er maar tot V, dus ook op de originele velg geen optie (volgens velen wel 1e keus voor de 85-88 FZ).

Cheers en laat maar komen die reacties, Noud
 
Misschien toch Diablo's. Kost wel wat meer, maar lijkt me wel aardig er toch eens een keer een setje echte rubbers eronder te gooien. Rij laatste jaren nauwelijks nog km's ;( dus laatste km levensduur nou ook weer niet superbelangrijk.

Belangrijk vindt ik wel grip bij regen / nat wegdek want bij weekendje weg heb je het weer nu eenmaal niet altijd voor het uitzoeken. En als ik de info die ik via de zoekfunctie heb gevonden mag geloven doet de Diablo het ook goed bij nattigheid.

Hoe zit dat bij andere merken, is een BT020NT in de regen beter dan een BT010 (nu dus BT014)??
 
Als er origineel 120/70-17 op dat voorwiel hoort, en je hebt je voorwiel niet vevangen, dan kun je toch gewoon dezelfde bandenmaat blijven gebruiken, of heb ik ergens overheen gelezen?

Nu in combinatie met een bredere achtervelg zou je 120/60-17 kunnen overwegen. Dat is wat minder stabiel (stuurt sneller), maar wellicht dat dat juist gecompenseerd wordt door de bredere achterband. Als je zelf met velgen en banden gaat klooien blijft het toch een kwestie van proberen.

Als ik jouw fiets had, zou ik zeker voor een "set" gaan, dus voor en achter een band die bijelkaar horen. Voor een 120/70, dat zie je vaker op wat zwaardere fietsen dan een 120/60. Afhankelijk van je rijstijl kom je dan bij meneer Metzeler bijvoorbeeld uit op:

Sportec M1 120/70-17 & 170/60-17 (sportief rijden)
ME Z4 Steel Radial 120/70-17 & 170/60-17 (tour-sportief)
 
120/60 zou ook een idee zijn geweest om de voorkant ook wat lager te krijgen toen de achterkant door het monteren van 17" ipv 18 zakte. Heb al kortere dogbones geprobeerd, maar toen kwam de ketting op de achtervorkbeschermer '( . Nu dus maar de vorkpoten wat doorgestoken :)

Wbt 120/70 origineel: dat was een diagonaalband, die passen als ik het goed begrepen heb over het algemeen wat beter op een smalle velg dan een radiaal in dezelfde maat. Radiaal 120/70 lijkt optimaal op 3.50 velg hoewel in elk geval de BT020 ook op 3.00 past, 110/70 heb ik gevonden op enkele modellen die standaard met een radiaalband op een 3.00 velg komen (b.v. Bandit 600).

Heb WP Benelux maar eens gemaild of de Diablo 120/70 op de 'smalle' velg mag *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan