Smallere achterband geen probleem?

Biggest four

MF veteraan
19 feb 2003
1.184
116
Ik heb een Suzuki GSX1400 met een achterband in de maat 190/50 ZR17 op een 6 inch velg. Staat mooi en ik heb geen problemen tijdens het rijden. In verschillende testen van de GSX1400 wordt die achterband echter als te breed aangemerkt. Zou een negatieve invloed op het weggedrag hebben. Wie heeft ervaring met een smallere achterband van 180 breed in plaats van 190 standaard (op een 6 inch velg)? Is het raadzaam om toch voor een 180-band te kiezen? Graag jullie reacties.
 
Je maakt er volgens mij de band een stuk platter mee.
De bolling van de band wordt eruit gehaald, js zou dus ook voor een vrij "spitse" band moeten kiezen (D208 ofzo).
Het voordeel van een smallere band is dat je achterwiel minder ver uit het lood staat tov het voorwiel. Hij zal hierdoor lichter moeten sturen en sneller van links naar rechts te gooien zijn.

vraag het eens na bij een bandenspeciaalzaakje (www.motorbanden.nl), zij hebben daar ervaringsdata over. (verwacht ik)
 
Met een 180-er zal het stuurgedrag wat makkelijker zijn. Hoef je minder kracht te zetten.

Ik zou alleen wel de 180/55 nemen omdat anders je afrolmaat meer af gaat wijken, en dus je overbrenging korter wordt en je snelheidsmeter gaat overdrijven... Alhoewel de afwijkingen ook weer niet echt gigantisch zullen zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan