Smelly good - Cagiva ala verde SST 359

Victorie !

Ik heb geen service manual van deze generatie maar wel van de generatie hiervoor. Dat manual heb ik eens goed bestudeerd. De motoren / motorblokken van beide generaties hebben (zoals verwacht) veel overeenkomsten.
Bij de krukas van de vorige generatie staat beschreven dat het tandwiel op een conische passing zit en gewoon met een poelietrekker verwijderd kan worden.
Aangezien ik het zeer onwaarschijnlijk achtte dat ze op mijn generatie nu ineens iets geks gedaan zouden hebben, heb ik ipv. een steeksleutel een groot wringijzer op de aandrijving van de poelietrekker gezet en toen maar eens wat meer kracht gezet.

En voilà, het tandwiel sprong er vrijwel meteen met een ferme knal af !

Je zou kunnen zeggen 'vaak ben je te bang' maar omdat je voor dit blok niet zomaar even een nieuw onderdeel koopt heb ik toch maar wat voorzichtig gedaan.

Anyway, klus geslaagd, door naar het demonteren van kop en cilinder en het splitsen van het blok !
20221022_180815.jpg
 
Had even een half uur tijd en wilde toch graag de zuiger en cilinder zien.
Heb dus nog niks gemeten.
So far so good volgens mij.
Geen heel schokkende zaken.

Wel zit de onderste zuigerveer vast in z'n groef !

20221023_133234.jpg


20221023_135238.jpg
 
Km stand weet ik niet echt.
Vorige eigenaar had er een andere teller op gemonteerd. Ik heb de originele er ook nog bij, maar daar heb ik nog niet op gekeken. En dan nog, de motor is uit 1985, wie weet wat er allemaal mee gebeurd is in die tijd.

Een andere zuiger is trouwens niet zomaar te vinden.

Hoe dan ook, ik ga eerst maar eens schoonmaken en meten.
 
Volgens de vorige vorige eigenaar moet de km stand (van de teller die er nu los bij zit) redelijk kloppen. Hij heeft de Cavia in 86?87? gekocht en de km's er zelf/zijn vrouw op gereden. Incl op en neer naar Italë. :t
 
Als er geen schade aan de zuiger is ( diepe krassen ) of er geen stukken uit zijn dan is vaak een hoon door de cilinders en verse veren genoeg voor het dagelijks gebruik .
KAn best zijn dat de veren zwaar lopen in de groeven door kool afzetting zou dan ook de slot speling controleren van deze veren om te zien hoever ze zijn versleten
 
@guzzigek dat is zo'n beetje wat ik ook denk / van plan ben.

@Dutchy748 thanks, had ze inmiddels ook gevonden. Het lijkt erop dat die inderdaad een nieuwe zuiger zouden kunnen leveren.

Maar zoals gezegd: eerst maar eens schoonmaken en meten. Ik maak me op dit moment nog geen zorgen.
 
Vanavond even kort in de garage kunnen rommelen. Zuiger losgemaakt. Bovenste zuigerveer erafgehaald. Erachter zal flink wat koolstof. Daarna de zuiger kort in de ultrasoonreiniger gelegd, nog geen 10 minuten, meer tijd had ik niet. De onderste zuigerveer leek hierdoor al iets losser te komen. Wordt vervolgd.
 
Mooie motoren !

Met de mijne gaat het helaas iets minder goed dan gehoopt: ik ben bang dat ik een nieuwe zuiger nodig heb.
De onderste zuigerveer zit muurvast, het lijkt erop dat de zuiger een één zijde iets gecomprimeerd is waardoor de zuigerveer daar nu vastgeklemd zit.

Ik heb hier professionele hulp bij nodig.

Weet iemand nog een goede revisiespecialist niet al te ver van Amersfoort ?
 
Mooie motoren !

Met de mijne gaat het helaas iets minder goed dan gehoopt: ik ben bang dat ik een nieuwe zuiger nodig heb.
De onderste zuigerveer zit muurvast, het lijkt erop dat de zuiger een één zijde iets gecomprimeerd is waardoor de zuigerveer daar nu vastgeklemd zit.

Ik heb hier professionele hulp bij nodig.

Weet iemand nog een goede revisiespecialist niet al te ver van Amersfoort ?
Jazeker! :Y Van Dam in Leersum,klein zaakje, bestaat al eeuwen.

 
Nou dat moet wel een goeie zijn, ik kreeg in mijn vriendenkring op ongeveer hetzelfde moment via Whatsapp dezelfde naam getipt !
 
Je moet geen haast hebben, maar dat is dan ook zelden goed....
 
Zo, weer even een kleine update.

Ik ben vanochtend even bij Van Dam geweest en hij heeft even naar de zuiger en cilinder gekeken en eea. gemeten.
De passing van zuiger en cilinder is eigenlijk nog heel goed.
De zuiger heeft het ooit wel te warm gehad waardoor de onderste zuigerveer nu muurvast zit.
Maar ook de oppervlakken van zuiger en cilinder zijn nog in redelijk goede staat.
Met een set nieuwe zuigerveren en even een klein beetje honen van de cilinder zou alles alweer behoorlijk aardig in orde moeten komen.
Dus dat valt best mee.

De moeilijkheid is nu wel om goede zuigerveren te pakken te krijgen. Ze zijn wat bijzonder van vorm waardoor Van Dam zelf ze niet 'op maat' kan bestellen.

Dus ... op jacht naar goede zuigerveren ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan