Smelly good - Cagiva ala verde SST 359

Zo, weer even een kleine update.

Ik ben vanochtend even bij Van Dam geweest en hij heeft even naar de zuiger en cilinder gekeken en eea. gemeten.
De passing van zuiger en cilinder is eigenlijk nog heel goed.
De zuiger heeft het ooit wel te warm gehad waardoor de onderste zuigerveer nu muurvast zit.
Maar ook de oppervlakken van zuiger en cilinder zijn nog in redelijk goede staat.
Met een set nieuwe zuigerveren en even een klein beetje honen van de cilinder zou alles alweer behoorlijk aardig in orde moeten komen.
Dus dat valt best mee.

De moeilijkheid is nu wel om goede zuigerveren te pakken te krijgen. Ze zijn wat bijzonder van vorm waardoor Van Dam zelf ze niet 'op maat' kan bestellen.

Dus ... op jacht naar goede zuigerveren ...
Maar krijg hij die ouwe veren er wel uit dan,ik heb dat ooit ook eens geprobeerd ,nou vergeet het maar zonder geweld
niet er uit te krijgen zonder de zuiger te beschadigen.
Hier zou je het ook eens kunnen proberen,
 
Laatst bewerkt:
Van Dam zei iets over de oude ring er even uitbreken oid, ik kreeg niet de indruk dat hij zich zorgen maakte ...
 
Van Dam zei iets over de oude ring er even uitbreken oid, ik kreeg niet de indruk dat hij zich zorgen maakte ...
Nou ik wens hem veel succes. ;)waar ik mee bezig ben geweest was niet eens warmgelopen maar door
de racebenzine vast gaan zitten,ik heb maar een nieuwe zuiger gemonteerd het leek wel 1 geheel geworden 😬
 
Laatst bewerkt:
Tijd voor een korte update.
Ik heb contact gezocht met diverse leveranciers in NL en daarbuiten (incl. EMOT zoals getipt door @TeamHeronSuzuki ) maar dat heeft (nog) geen resultaat opgeleverd.
EMOT legde mij uit dat het lastige aan deze zuigerveren is dat ze taps zijn en dan zijn ze dus kennelijk niet makkelijk te vinden.

Ondertussen bood een handelaar (motorsloop) uit Oostenrijk een gebruikte cilinder + zuiger + toebehoren aan op eBay.
Na enig onderhandelen heb ik zojuist met hem een overeenkomst bereikt dus binnenkort komen deze spullen mijn kant op.

Wordt vervolgd ...
 
Snap niet dat het zo lastig is om aan onderdelen te komen,ze zijn toch een flink aantal jaren gemaakt,zowel als HD en Cagiva.vreemd genoeg
is er makkelijker aan onderdelen voor de lichtere modellen te komen dan aan 350 delen.
 
Ja dat dus. Voor de lichtere versies, vooral de 125, zijn genoeg dingen te krijgen, inclusief gloednieuwe zuigers etc.
Voor de 350 is dat echt een stuk lastiger.
 
Zomaar een idee; De zuiger op 250 graden in de oven en dan de veren los proberen te frutten?
Alu zet meer uit dan ijzer..
 
Hmm, interessant idee, dank, houd ik even in beraad.

Als de in Oostenrijk gekochte zuiger en cilinder binnen zijn neem ik alle zuigers en cilinders weer even mee naar Van Dam en op basis van zijn bevindingen maak ik dan een plan.
Als de 'nieuwe' set goed bruikbaar is durf ik ook iets meer risico te nemen met de huidige zuiger en zuigerveren.

Wordt vervolgd ...
 
Vanmiddag de 'nieuwe' zuiger en cilinder uit Oostenrijk binnengekregen. Op het eerste gezicht ziet het er prima uit. (En de zuigerveren zitten netjes los)
20221201_194719.jpg
 
Aan de roest op de krukwangen is wel te zien dat de motor langere tijd heeft stilgestaan in zijn verleden.
 
Eens mbt. de roest.
Het roken zou verklaard kunnen worden door een niet goed meer werkende krukaskeerring aan de rechter ('natte') kant van het blok maar ik heb dat nog niet kunnen vaststellen.
Wellicht weet ik meer als de keerringen eruit zijn.

Hoe dan ook, ik ga, zoals ik al van plan was, al die keerringen simpelweg vervangen. Dan weet ik tenminste zeker dat dat dan wel goed is.

En gezien de roest ga ik de krukaslagers ook maar vervangen, kost niet veel geld en is ook niet al teveel werk. En dan weet ik tenminste dat die lagers goed zijn. Roest is keihard en sloopt lagers dus dit laat ik zo niet zitten.
 
Controleer ook goed het big end lager, als daar roest op zit is dat ook niet goed voor een lange levensduur.
 
Grote blij.

Kom net terug van Van Dam Motorenrevisie in Leersum en hij heeft voor mij beide cilinders, zuigers, krukaslagers en big-end lager bekeken.

Van de erbij gekochte cilinder en zuiger was de cilinder niet goed genoeg vanwege een kras maar de zuiger was in prima staat. Hij heeft vervolgens de originele cilinder en de 'nieuwe' zuiger gemeten en die hebben tov. elkaar een prima passing dus dat is in orde.

Vervolgens heeft hij het big-end en de krukas geïnspecteerd. Het big-end lager was niet meer in topconditie maar zeker nog goed bruikbaar. Het lager vervangen zou een enorme klus worden met hoge kosten, onzekere uitkomst en vrijwel zeker niet genoeg meerwaarde. Met dit big-end lager zou de motor nog jaren vooruit kunnen.

Toen heeft hij nog naar de krukaslagers gekeken en ook die waren gewoon nog prima. Ze waren ook erg robuust zei hij en nauwelijks kapot te krijgen. Vervangen was niet nodig.

ZIjn conclusie: alle keerringen vervangen, blok weer in elkaar zetten en lekker gaan genieten.

Dus ik ben weer blij !
 
Woepie, goodies ontvangen *O*

20230302_164404.jpg


(Voor diegenen die zich afvragen hoeveel keerringen er in zo'n simpel blokje zitten: precies de helft van wat je op de foto ziet :+)

De krukaslagers liggen inmiddels al lekker te chillen in de diepvries.
 
je kan beter je krukas in de vriezer leggen en eerst de lagers op de krukas zetten, en dan het geheel in de vriezer en dan in het carter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan