smeren motor

jessss

MF'er
19 mrt 2002
76
0
alkmaar
ik heb mijn motor net een kleine beurt gegeven alleen ik kreeg te horen dat ie erg droog was. Ze vroegen aan me wat ik tankte dat is euro 95. Ze zeiden dat er ook af en toe euro '98 in moest gooien zodat het vetter word. Kan iemand mij er iets meer van vertellen? Want ik geloof het eigenlijk niet, of kan het wel???
 
ok om maar met de deur in huis te vallen wat voor fiets heb je en jaar je kan er van uit gaan dat zo rond de jaaren negentig zijn ze gestopt met lood in de benzine te doen er zijn lood vervangers voor gemaakt maar je kan ook je kleppen en zuiger aan laten passen maar dat is soms een kostbaare aangelegenheid het hangt van het type motor en jaar af maar je kan ook 1/4 gaan tanken dwz 4keer euro 95 en een keer euro 98 anders kan het gebeuren dat er kleppen verbranden of je zuiger het lood in de benzine had een smeerende werking ik hoop dat je er wat aan hebt
 
ok om maar met de deur in huis te vallen wat voor fiets heb je en jaar je kan er van uit gaan dat zo rond de jaaren negentig zijn ze gestopt met lood in de benzine te doen er zijn lood vervangers voor gemaakt maar je kan ook je kleppen en zuiger aan laten passen maar dat is soms een kostbaare aangelegenheid het hangt van het type motor en jaar af maar je kan ook 1/4 gaan tanken dwz 4keer euro 95 en een keer euro 98 anders kan het gebeuren dat er kleppen verbranden of je zuiger het lood in de benzine had een smeerende werking ik hoop dat je er wat aan hebt

Euro 95 en euro 98 zijn beiden loodvrij. 95 en 98 staan voor het octaangetal.
 
voor een motor uit '96 is het absoluut niet nodig, op sommige buitensporige exemplaren na.

En wat moet er vetter worden, het enige wat anders is aan '98 is een hoger octaangehalte, wat klopppen moet voorkomen, en heeft niets met vetter te maken.

Vreemd verhaal
 
als die motor van jou van 96 is hoef je zeker geen euro 98 te tanken de mijne is van 92 en er kan ook gewoon euro 95 in zonder probleemen het kan dan ook zo weezen dat ze bedoelen dat je afstelling wat aan de krappe kant is
 
Welke garage was dat in vredesnaam ?

Zoals hierboven reeds verteld, octaangehalte heeft te maken met de klopvastheid van de benzine, en zorgt er b.v. voor dat de motor niet gaat pingelen ( te vroeg ontbranden van het mengsel ). Lood ( of nu loodvervanger ) is voor oudere auto`s en motoren, omdat lood een smerende werking heeft. Vooral de klepzittingen van oudere motoren hebben dit nodig.

Ikzelf heb een oude ( lees bejaarde FZ 750 )motor waarmee ik altijd Super met loodvervanger tank, dat is bij jouw motor absoluut niet nodig !
 
Jullie moeten niet zo negatief doen over verkopers.
Hij heeft zich waarschijnlijk versproken en bedoelde "brommerpeut" in plaats van "super".
Daar word je blok vast wel vet van :P

By the way, hoe kun je zien dat een motor 'droog' is? Kijken in de uitlaat en dan (met een heel moeilijk gezicht) zeggen: "deze is droog er moet 98 van shell in" ?

Verkopers :r
 
Bij oudere motoren kan het merk benzine wel degelijk verschil maken.
Ik had ooit een Alfa 33 1.3s zo een met 2 dubbele webers :} (nog steeds spijt dat ik die niet meer heb). Die luisterde heel nauw naar het merk benzine. Was verslaafd aan Shell. Esso deed het ook wel, maar bijvoorbeeld BP of ARAL was een ramp. Onregelmatig lopen Nzo.
 
M'n FZR komt uit 91 en volgens het boekje moet ik 95 tanken. Tank toch af en toe 98, waarom zul je zeggen.....
Op de een of andere manier loopt de motor niet helemaal lekker na te lang alleen 95 te hebben gezopen en als er dan een paar keer 98 in is gegaan loopt alles weer wat soepeler.

Er is me ooit eens verteld dat 98 een hogere verbrandingswaarde heeft dan 95 en dat dat de reden is dat de motor wat rauw gaat lopen als er te lang (vooral bij oudere motoren) 95 is getankt.
 
ok om maar met de deur in huis te vallen wat voor fiets heb je en jaar je kan er van uit gaan dat zo rond de jaaren negentig zijn ze gestopt met lood in de benzine te doen er zijn lood vervangers voor gemaakt maar je kan ook je kleppen en zuiger aan laten passen maar dat is soms een kostbaare aangelegenheid het hangt van het type motor en jaar af maar je kan ook 1/4 gaan tanken dwz 4keer euro 95 en een keer euro 98 anders kan het gebeuren dat er kleppen verbranden of je zuiger het lood in de benzine had een smeerende werking ik hoop dat je er wat aan hebt

Man! wat ben jij moeilijk te lezen zeg! ;)
 
Ik heb een oude Yamaha Fz 750 uit 1985. Hij is eerst van een collega van mij geweest. Hij heeft hem 7 jaar gehad en heeft altijd Euro 95 getankt.
Zelf tank ik ook altijd Euro 95 en er mankeert nog helemaal niets aan de motor.
 
Dat van verhaal van te droog is natuurlijk onzin.
Wat wel verschil maakt is het octaangehalte.
Bij hoge-toeren machines is natuurlijk het tijdstip van ontbranding van cruciaal belang voor de prestaties.
Doordat euro 98 klopvaster is dan euro 95, zijn de prestaties met euro 98 beduidend beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan