Smeren van de ketting

ElGeoffio

Die hard MF'er
2 okt 2003
313
0
Lierde
Toen een maat van mij langskwam om eens naar mijn motor te kijken,
zei die dat ik mijn ketting vaker moest smeren.
Ik dacht 1 keer op de maand ofzo, maar blijkbaar moet je dit vaker doen.
Gelukkig dat hij het gezegd heeft, want ik heb er geen verstand van.
Hij ging een busje halen waar dry chain oil of zoiets opstond,
daarmee hebben we de ketting gesmeerd.
Daarna had ik mijn vader opgestuurd om zo'n busje te kopen in de winkel.
Nu heeft die verkoper hem wel smeerolie meegeven, speciaal voor de motor.
Maar het is dezelfde niet, het is geen droge smeerolie.
Ik spoot ermee op mijn ketting, en mijn wiel en andere omliggende stukken
kwamen vol met troep.
Lost dit spul goed op, want ik had mijn cat juist gekuist, en ging er niet
mee rijden.
Dan staat mijn poes daar te blinken met die smurrie op het achterwiel :r
 
Op zondag 09 november 2003 09:38 schreef ElGeoffio het volgende:
...Daarna had ik mijn vader opgestuurd om zo'n busje te kopen in de winkel.
altijd zelf om gaan, niet iemand anders sturen. Delegeren is goed maar je moet je prioriteiten stellen. Of een fiets met cardan kopen :+
 
Lost dit spul goed op, want ik had mijn cat juist gekuist, en ging er niet
mee rijden.
Dan staat mijn poes daar te blinken met die smurrie op het achterwiel :r

Die troep krijg je er met een poetslap slecht af.
ik spuit eerst altijd een beetje WD-40 er op, dan poets je het er zo af.

succes
 
In motoren & toerisme van deze maand staat een heel artikel over smeren van de ketting. Een test van smeermiddelen en een uitleg hoe je moet smeren.

o.a. een stuk karton tussen ketting en het achterwiel te plaatsen om zo te voorkomen dat je achterband onder de smeersmurrie komt... Je kan natuurlijk ook een oiler monteren... die smeert tijdens het rijden met kleine hoeveelheden.

Smeer je ketting in ieder geval na het rijden en niet voor. Na een rit is de ketting warm en dringt het smeermiddel beter de ketting in...

Te veel werk? Dan volgende keer een BMW kopen (of iets anders met cardan) ;) (hmm.. galloper was me reeds voor :+ )
 
Laatst bewerkt:
Niet alleen smeren, ook af en toe ketting eens goed proper maken met petrolium oid.
Hoe dikwijls dat moet hangt af van hoeveel je in slecht weer of stof rijdt.
Vuil slijt nl. de ketting sneller.

Heb ik gevonden ergens op "techniek" :)
 
Volgens mij werkplaatshandboek moet je om de maand of 800 km smeren.

Na het rijden in de regen o.i.d smeer ik hem altijd meteen bij thuiskomst, nadat ik hem met een doek een beetje schoon heb gemaakt.
 
Ok, bedankt voor de info iedereen.
Maar waarom zou iemand die vette olie kopen, als je "droge" olie kan kopen,
die geen smurrie achterlaat.
Dat begrijp ik niet goed.
 
Elke zondag krijgt mijn ketting een smeer beurt... eerst met wasbenzine de aangekoekte oude troep eraf (schijnen ook speciale ketting reinigers voor te zijn) en dat met de Extra strong chain lube for road use erover heen... doek over het achter wiel om ongewenste witte vlekken te voorkomen ;)

idd het beste bij een warme ketting en dan even laten inwerken (na je zondagse ritje is dus het beste)
 
Ok, bedankt voor de info iedereen.
Maar waarom zou iemand die vette olie kopen, als je "droge" olie kan kopen,
die geen smurrie achterlaat.
Dat begrijp ik niet goed.
Omdat die vette olie toch beter smeert dan die Dry Lube middelen.
Het blijft wel mooi schoon, maar het smeert gewoon minder.
S100 kettingvet komt er altijd goed uit, is wat duurder maar blijft ook redelijk plakken. Na het smeren niet gelijk gaan rijden want het oplosmiddel moet eerst nog verdampen. Beter dus na een rit smeren en er altijd voor zorgen dat je schakels niet gaan glimmen want dan ben je al te laat met smeren.
Na glimmen komt roesten.. '(
 
Scottoilertje....... Nooit omkijken naar, altijd gesmeerd, ketting blijft keurig schoon.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan