smorgens bij eerste start soms startmotor vast

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.191
435
omg. den bosch
peugeot elesyo 125 cc bouwjaar 2002 (motorscooter)

het wil af en toe wel eens voorkomen dat smorgens bij de eerste start de startmotor vast lijkt te slaan. hij lijkt dan mechanisch vast te zitten, en geeft een soort "kloink" geluid. na een keer of 10 proberen komt hij los en gaat dan wel goed rond. gedurende de rest van de dag kom dit probleem niet meer voor.
wellicht weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn.

alvast bedankt voor de reacties.
 
Als een startmotor op een motor volgens hetzelfde principe werkt als bij een wagen, dan denk ik (uit eigen ervaring) dat er slecht contact is (door corrosie/oxidatie... hoe heet het??)

een paar tikken tegen de startmotor om het vuil dat zich op die borstels binnenin bevindt los te trillen..
en als dat uiteindelijk niet meer helpt, dan is de startmotor rijp voor de vuilbak

(maar dit is louter een gevalletje eigen ervaring)

edit: nu ik de OP nog eens lees... bij mij deed de startmotor helemaal niets..
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me dat het hetzelfde werkt als bij de bromscoots... en als m'n geheugen me niet in de steek laat ;)

Vaak gaat de startmotor vol zitten met zooi/roest en komt het tantwiel er niet meer goed uit. Even schoon maken in het beste geval zal helpen.

Hier een foto, weet dus niet geheel zeker als de jouwe ook dit type blok heeft maarvolgens mij lijken ze allemaal op elkaar... linksonderin zie je dus de startmotor.

full
 
Laatst bewerkt:
ik zal inderdaad de zaak eens demonteren en de boel goed schoonmaken, bij mij zit de startmotor trouwens bovenop maar dat maakt verder natuurlijk niks uit.

dat is trouwens een mooie breuk in dat gietstuk, is dat tevens ook achterbrug ? je zal je wel wezenloos zijn geschrokken als dit onder het rijden is gebeurd :Y
ik hoop voor je dat dit geen lichamelijk letsel heeftg opgeleverd.
 
foto ff van internet geplukt hoor! Maar heb wel eens gehoord dat ze scheuren als je zonder carterdekser gaat rijden. carter=blok=achterbrug...

Ben nu wel benieuwd wat voor blok je er onder heb hangen...

Heb je "elesyo" wel goed gespeld? Ik kan er via google niets over vinden namelijk.
 
dit is een automaat, dus niet aan te lopen.

wat bedoel je trouwens met een startkoppeling ?

Om te voorkomen dat de startmotor tijdens het rijden constant mee draait zit er een koppeling tussen. Deze koppeld de start motor aan de krukas als de startmotor gebruikt wordt. Meestal is dit bij motor fietsen door een aantal segementen die door veren naar binnen getrokken worden. Draait de startmotor rond dan slaan de segmenten door middelpunt vliedende kracht naar buiten en drukken tegen een trommel aan.

Maar zo te lezen werkt het bij scooters via een tandwiel.
 
Ik denk dat het blok gewoon het reguliere oude peugeot blok is.

http://www.es.easyparts.nl/choosedrawings/3/164/-/0-968-1-m419-m2850-m431-s164/ (EasyParts-Recambios.es - Dibujos de despiece Peugeot Elyseo 50 EU)

Daar heb je een overzicht van alle onderdelen... als je eentje aanklikt zie je dat veel onderdelen ook op oudere types en bromscooters passen. Denk dus dat het plaatje wat ik hiervoor poste wel klopt. Het tandwiel van de startmotor komt naar buiten en grijpt dan aan op de getande halfpoelie. Maar als de de kap er af hebt zie je snel genoeg wat er mis is.

// oops, dat overzicht is natuurlijk de 50cc... de 125 hebben ze nog niet op hun site zie ik nu... kan dus zijn dat het totaal niet klopt wat ik hier boven verkondig... ;)
 
Laatst bewerkt:
inderdaad het is niet het jongste topic meer, maar ik wou hem toch netjes afsluiten, mischien heeft er later een ander wat aan. ik vind het altijd onbeleefd wanneer iemand is bijgestaan met tips en raad en vervolgens niks meer van zich laat horen wanneer het is opgelost.

de startmotor uit elkaar gehaald, deze was nog maagdelijk nieuw van binnen, als je met je nagel over de collector ging (dat ronde ding met al die messing stripjes) dan was er geen slijtage te voelen.
vervolgens kap over de poelies eraf en kwam een mechaniek tegen zoals volgens mij ook bij auto's zit. als de startmotor draait schiet er door de massatraagheid over een soort worm een tandwiel naar buiten wat vervolgens aangrijpt in de starterkrans, ook zit daar nog een extra mechaniek dat er voor zorgt dat het tandwiel niet te snel & eenvoudig terug schiet, dat zijn 3 segmenten in een cirkel vorm bijeen gehouden door een veer zoals je die ook een oliekeringen ziet (een elastiek zou ook tijdelijk functioneren) die segmenten blijfen in de "" uit" positie achter een rand hangen. wanneer de motor loopt komt het tandwiel als het ware "vrij" van de starterkrans (de tanden worden niet meer tegen elkaar gedrukt) en het tandwiel schiet d.m.v. een lichte veer terug in de begin positie.
toen ik de storing had en de kap eraf draaide stond het tandwiel "ín" de starterkrans. dat is alvast niet goed. waarschijnlijk kan de startmotor vanuit stilstand niet de krukas rond gooien.
alles goed schoongemaakt en probleem heeft zich al een week niet meer voor gedaan.

vrijwel zeker bleven de 3 segmenten een beetje plakken in de vettigheid.

op de foto zit het tandwiel in de starterkrans, dit kan eigenlijk alleen maar tijdens het starten.

131-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan