Smurrie in oliedop

Tjepo

Rookie
9 jan 2020
5
0
Toen ik mijn oliepeil wilde meten, zat er een smurrie in de dop, heb dit nooit gezien bij mijn vorige motoren.
Kan mij iemand vertellen wat dit is en of dit kwaad kan.
Motor is Harley Davidson softail slim van 2017, heb deze in occasie gekocht en heb hem nog maar een maand of 4.

Thx
 

Bijlagen

  • 2020-01-04 17.09.53.jpg
    2020-01-04 17.09.53.jpg
    74,7 KB · Weergaven: 9
  • 2020-01-04 17.10.08.jpg
    2020-01-04 17.10.08.jpg
    75 KB · Weergaven: 12
Dit verschijnsel heet in goed Nederlands: sludge.
Dit is vocht, dat bijvoorbeeld door condensatie, in de olie is gekomen. Zodra je een lange rit maakt, en de olie wordt warm genoeg, zal dit weer verdwijnen. Maak je steeds korte ritjes, dan wordt de olie nooit warm genoeg en zal het erger worden.
 
Dit verschijnsel heet in goed Nederlands: sludge.
Dit is vocht, dat bijvoorbeeld door condensatie, in de olie is gekomen. Zodra je een lange rit maakt, en de olie wordt warm genoeg, zal dit weer verdwijnen. Maak je steeds korte ritjes, dan wordt de olie nooit warm genoeg en zal het erger worden.
OK, bedankt, dus voor het ogenblik enkel uitkuisen als ik het goed begrijp, word voor het ogenblik enkel gebruikt voor woon-werk verkeer, 6 km per ritje
 
OK, bedankt, dus voor het ogenblik enkel uitkuisen als ik het goed begrijp, word voor het ogenblik enkel gebruikt voor woon-werk verkeer, 6 km per ritje
Als je graag je motor in goede staat wil houden heb je 2 keuzes :
De fiets nemen of 10-15 km extra omrijden.
Vocht in de olie zorgt ervoor dat de smerende eigenschappen drastisch afnemen.
 
Nee, minstens 50km aan 1 stuk doorrijden, dan nog eens controleren. De motor komt nu niet op temperatuur waardoor het vocht in de olie niet verdampt.
50 km is waarschijnlijk nog te weinig
na een flinke dagtrip (500km) was het bij mij in ieder geval wel verdwenen
 
Ik zou met zoveel mayo en zulke korte stukken warm rijden en olie vervangen.

6 km is veel te weinig en slecht voor de motor.
Dat word verplicht op zijn minst eenmaal per week een groot rondje.

50km snelweg, desnoods in een lagere versnelling als je maar 100 mag, is wel OK.
 
Het gaat ook meer om tijd icm belasting dan om kilometers in absolute zin. Als je je olie op een graad of 80 krijgt en voldoende lang doorrijdt om het vocht er uit te stoken dan is het genoeg. Ongeacht de afgelegde afstand. ;)
Als je al veel vocht verzamelt hebt duurt het daarmee ook langer om alle vocht kwijt te raken dan wanneer je uitsluitend langere ritten rijdt en dus alleen het vocht uit de blow-by van je huidige rit kwijt moet. En met een luchtgekoeld blok duurt het als het vriest ook aanzienlijk langer dan hartje zomer voor alles op temperatuur is. Sommige motoren krijg je in vorstperioden gewoon niet goed genoeg op temperatuur. (Eigen ervaring hiermee: een Fj1200 had aan 65 kilometer spitsgemuts met files op een snelweg in de winter bij temperaturen rond de nul niet genoeg om warm genoeg te worden. Te weinig belasting, te veel koeling en na een paar dagen gaf dat sludge. Dagje warmer en/of geen file en het was weer weg)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan