Smurrie in oliedop

Tjepo

Rookie
9 jan 2020
5
0
Toen ik mijn oliepeil wilde meten, zat er een smurrie in de dop, heb dit nooit gezien bij mijn vorige motoren.
Kan mij iemand vertellen wat dit is en of dit kwaad kan.
Motor is Harley Davidson softail slim van 2017, heb deze in occasie gekocht en heb hem nog maar een maand of 4.

Thx
 

Bijlagen

  • 2020-01-04 17.09.53.jpg
    2020-01-04 17.09.53.jpg
    74,7 KB · Weergaven: 9
  • 2020-01-04 17.10.08.jpg
    2020-01-04 17.10.08.jpg
    75 KB · Weergaven: 12
En wat heeft E10 nou weer met sludge te maken?
Als 't goed is komt 't niet bij je olie, toch? ;)
Idd.

6 km is te kort voor goed heet worden.
Dus vocht in blok. Gaat mixen met de olie, wordt smurrie. Dat ziet er uit zoals op t plaatje.


Als t ook nog naar benzine ruikt, dan tjekken of de carb niet overloopt, door spruitstuk, in cilinder, langs zuiger... Dit blok heeft geen carter, en ik heb t eigenlijk nog niet eerder bij een harley gezien. Maar goed, t zou kunnen in theorie. Liever controleren en zeker zijn.
 
Bron via Kassa.
Vocht aantrekken
Paul Tap is docent autotechniek aan de Aventus Hogeschool. Hij vertelt dat één van de grootste nadelen van bio-ethanol is dat het vocht aantrekt. Als de auto niet regelmatig warmdraait dan blijft dat vocht in de motorolie zitten. 'Water smeert heel erg slecht en olie juist goed en de combinatie van die twee is niet wenselijk. Dan kun je het verschijnsel krijgen dat heet white sludge of mayonaise. En als je dan de een keer de olievuldop van je motor afhaalt als ie niet warm genoeg is geweest dan zou je aan de binnenkant een witte substantie kunnen zien zitten. En dat is de reactie van water en olie.'
 
Bron via Kassa.
Vocht aantrekken
Paul Tap is docent autotechniek aan de Aventus Hogeschool. Hij vertelt dat één van de grootste nadelen van bio-ethanol is dat het vocht aantrekt. Als de auto niet regelmatig warmdraait dan blijft dat vocht in de motorolie zitten. 'Water smeert heel erg slecht en olie juist goed en de combinatie van die twee is niet wenselijk. Dan kun je het verschijnsel krijgen dat heet white sludge of mayonaise. En als je dan de een keer de olievuldop van je motor afhaalt als ie niet warm genoeg is geweest dan zou je aan de binnenkant een witte substantie kunnen zien zitten. En dat is de reactie van water en olie.'
Ik vrees dat die docent zelf eens naar school moet. Waterdamp is verbrande waterstof uit de brandstof.
 
Ik had dit geintje een jaar of 10 / 15 terug ook met een auto, in de winter. Woon-werk ritje van net geen 15km bleek net te kort.
Keertje flink doorrijden en alles was weer schoon.

Dus dat je dit bij 6km heb verbaasd me helemaal niks.
 
Vroeger reed ik heel het jaar met mijn monster
Die had ook last van dit kwaaltje
Een k&n filtertje op de carterontluchting en afplakken van de olie koeler loste het op
Reed trouwens geen korte stukjes maar in de winter werd de olie niet warm genoeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan