kico
MF'er
dag allemaal, even een oproep, vraag aan de ervaren doorrijders. Met deze sneeuwval(weet het niet in Nederland, maar hier in België toch zeker), wat doen jullie als je toch met de motor buiten moet. Openbaar vervoer is geen optie en vierwieler ook niet. je MOET gewoon met de motor.
Hoe pas je je rijstijl aan?
Doe je iets aan de motor? zoals banden spanning verhogen, verlagen,..
groeten
edit 15/2 Bevindingen tot nu toe
nog een editje 16/2
Jezelf;
* Jezelf warm inpakken. Dit om de concentratie hoog te houden.
* Verstand even bijnemen. Verminderde grip! dus rekening mee houden.
Motorfiets;
* Motorfiets in orde hebben! kabels gesmeerd, lichten werkend,...
* Nopjes of grover profiel beter dan wegbanden of "slicks".
* Winterbanden (M+S) (Zoals van Heidenau of Pirelli)
* Bandenspanning verlagen met 0.5 tot 1 bar.
* Valtoppen en/of crashbars om je fiets te beschermen
* Handkappen, handvatverwarming, zadelverwarming (warm houden om concentratie hoog te houden)
* Sneeuwkettingen om de banden leggen.
verwijzing => | De MotorSite
(@moderator als dergelijke verwijzing niet mag laten jullie iets weten?)
Indien je sneeuwkettingen legt enkel als er voldoende sneeuw ligt en ook aan gematigde snelheid rijden, bochten met zo weinig mogelijk hellingshoek aangezien de ketting enkel vanonder gript en niet zo veel op zijkant.
Rijstijl;
* Ontspannen zithouding. Tank klemmen met de knieën.
* Geen brute handelingen. Dit wil zeggen : Niet plots remmen
Niet plots gas open draaien
Geen bruske stuurbewegingen
* Vloeiend rijden
* Gas soepel bedienen
* Laag in toeren blijven
* Uit laten rollen en bijremmen. Motorrem kan achterwiel doen blokkeren.
* Rekening houden met langere remwegen.
* In sneeuwspoor rijden indien er gestrooid is. Dan zijn de sporen wel nat maar niet griploos. Is er niet gestrooid dan beter in sneeuw rijden want spoor zal tot ijs aangereden zijn door wagens.
* Indien het echt heel glad is; stapvoets rijden met de voetjes aan de grond.
* Tip voor de allroad rijders uit een ander topic, kvond ze wel goed, is dat als de baan er echt te glad bij ligt je desnoods offroad gaat. (quote: Auto's bleven glibberen maar ik kon rustig verder aan 60 per uur in de berm)
En tenslotte, heb je maar 1 motorfiets als enige vervoermiddel en wil je bij motorrijden blijven, overweeg een pekelfiets zodat je zonder veel financieël zeer de "magische grens" van hellingshoek 90° kan bereiken.
safe groeten
Hoe pas je je rijstijl aan?
Doe je iets aan de motor? zoals banden spanning verhogen, verlagen,..
groeten
edit 15/2 Bevindingen tot nu toe
nog een editje 16/2
Jezelf;
* Jezelf warm inpakken. Dit om de concentratie hoog te houden.
* Verstand even bijnemen. Verminderde grip! dus rekening mee houden.
Motorfiets;
* Motorfiets in orde hebben! kabels gesmeerd, lichten werkend,...
* Nopjes of grover profiel beter dan wegbanden of "slicks".
* Winterbanden (M+S) (Zoals van Heidenau of Pirelli)
* Bandenspanning verlagen met 0.5 tot 1 bar.
* Valtoppen en/of crashbars om je fiets te beschermen
* Handkappen, handvatverwarming, zadelverwarming (warm houden om concentratie hoog te houden)
* Sneeuwkettingen om de banden leggen.
verwijzing => | De MotorSite
(@moderator als dergelijke verwijzing niet mag laten jullie iets weten?)
Indien je sneeuwkettingen legt enkel als er voldoende sneeuw ligt en ook aan gematigde snelheid rijden, bochten met zo weinig mogelijk hellingshoek aangezien de ketting enkel vanonder gript en niet zo veel op zijkant.
Rijstijl;
* Ontspannen zithouding. Tank klemmen met de knieën.
* Geen brute handelingen. Dit wil zeggen : Niet plots remmen
Niet plots gas open draaien
Geen bruske stuurbewegingen
* Vloeiend rijden
* Gas soepel bedienen
* Laag in toeren blijven
* Uit laten rollen en bijremmen. Motorrem kan achterwiel doen blokkeren.
* Rekening houden met langere remwegen.
* In sneeuwspoor rijden indien er gestrooid is. Dan zijn de sporen wel nat maar niet griploos. Is er niet gestrooid dan beter in sneeuw rijden want spoor zal tot ijs aangereden zijn door wagens.
* Indien het echt heel glad is; stapvoets rijden met de voetjes aan de grond.
* Tip voor de allroad rijders uit een ander topic, kvond ze wel goed, is dat als de baan er echt te glad bij ligt je desnoods offroad gaat. (quote: Auto's bleven glibberen maar ik kon rustig verder aan 60 per uur in de berm)
En tenslotte, heb je maar 1 motorfiets als enige vervoermiddel en wil je bij motorrijden blijven, overweeg een pekelfiets zodat je zonder veel financieël zeer de "magische grens" van hellingshoek 90° kan bereiken.
safe groeten
Laatst bewerkt: