sneeuwrijden

kico

MF'er
4 dec 2006
101
0
't stad, Antwerpen, België
dag allemaal, even een oproep, vraag aan de ervaren doorrijders. Met deze sneeuwval(weet het niet in Nederland, maar hier in België toch zeker), wat doen jullie als je toch met de motor buiten moet. Openbaar vervoer is geen optie en vierwieler ook niet. je MOET gewoon met de motor.
Hoe pas je je rijstijl aan?
Doe je iets aan de motor? zoals banden spanning verhogen, verlagen,..

groeten :]

edit 15/2 Bevindingen tot nu toe
nog een editje 16/2

Jezelf;
* Jezelf warm inpakken. Dit om de concentratie hoog te houden.
* Verstand even bijnemen. Verminderde grip! dus rekening mee houden.

Motorfiets;
* Motorfiets in orde hebben! kabels gesmeerd, lichten werkend,...
* Nopjes of grover profiel beter dan wegbanden of "slicks".
* Winterbanden (M+S) (Zoals van Heidenau of Pirelli)
* Bandenspanning verlagen met 0.5 tot 1 bar.
* Valtoppen en/of crashbars om je fiets te beschermen
* Handkappen, handvatverwarming, zadelverwarming (warm houden om concentratie hoog te houden)
* Sneeuwkettingen om de banden leggen.
verwijzing => | De MotorSite
(@moderator als dergelijke verwijzing niet mag laten jullie iets weten?)
Indien je sneeuwkettingen legt enkel als er voldoende sneeuw ligt en ook aan gematigde snelheid rijden, bochten met zo weinig mogelijk hellingshoek aangezien de ketting enkel vanonder gript en niet zo veel op zijkant.

Rijstijl;
* Ontspannen zithouding. Tank klemmen met de knieën.
* Geen brute handelingen. Dit wil zeggen : Niet plots remmen
Niet plots gas open draaien
Geen bruske stuurbewegingen
* Vloeiend rijden
* Gas soepel bedienen
* Laag in toeren blijven
* Uit laten rollen en bijremmen. Motorrem kan achterwiel doen blokkeren.
* Rekening houden met langere remwegen.
* In sneeuwspoor rijden indien er gestrooid is. Dan zijn de sporen wel nat maar niet griploos. Is er niet gestrooid dan beter in sneeuw rijden want spoor zal tot ijs aangereden zijn door wagens.
* Indien het echt heel glad is; stapvoets rijden met de voetjes aan de grond.
* Tip voor de allroad rijders uit een ander topic, kvond ze wel goed, is dat als de baan er echt te glad bij ligt je desnoods offroad gaat. (quote: Auto's bleven glibberen maar ik kon rustig verder aan 60 per uur in de berm)


En tenslotte, heb je maar 1 motorfiets als enige vervoermiddel en wil je bij motorrijden blijven, overweeg een pekelfiets zodat je zonder veel financieël zeer de "magische grens" van hellingshoek 90° kan bereiken.

:] safe groeten
 
Laatst bewerkt:
Gewoon rijden...
Niet teveel gas geven en zo min mogelijk remmen...

Vandaag gewoon gereden en het viel alles mee... :)
 
Als het echt niet anders kan, dan langzaam rijden. Want vallen ga ik toch, dus dan maar zo weinig mogelijk schade rijden.


en anders door dromen:


polis_bmw2.jpg


Sideburn+crazy+3-wheel+1.jpg


Sideburn+crazy+3-wheel+2.jpg


full
 
in de autosporen blijven.
en laag in toeren .
zolang als je rechtdoor gaat is sneeuw prima te doen.
bochten en rotondes is linker .
 
Laag in de toeren houden en zoveel mogelijk uit laten rollen bij afremmen.
Vooral niet op de motor afremmen want dan heb je een grote kans op een blokkerend achterwiel (ook met een slipperkoppeling).
Met m'n vorige bikes wel in de sneeuw gereden maar met de VFR vindt het te riskant omdat hier wel dure schade aan kan komen, de ZXR hiervoor kon maximaal €600,- schade hebben en was dan totall loss.
Al met al toch maar 1 keer gevallen in de sneeuw en dat was ook vooral door een domme beslissing om rechtsaf te slaan een drempel op terwijl rechtdoor en bij de volgende straat rechtsaf zonder drempels maar 20 sec. om was :X
 
ik ben net met de auto weg geweest(vakenswaard) en ik gleed op een gegeven moment door een rood licht. Stoppen was gewoon geen optie en gelukkig kwam er niets aan.
Dus ik denk dat als je hier met een motor zou rijden dat het haast onmogelijk is.
 
ik ben net met de auto weg geweest(vakenswaard) en ik gleed op een gegeven moment door een rood licht. Stoppen was gewoon geen optie en gelukkig kwam er niets aan.
Dus ik denk dat als je hier met een motor zou rijden dat het haast onmogelijk is.
:^

Iets naar het noorden, net buiten Eindhoven is het net zo erg :/

Het is nu gewoon niet verstandig met wélk voertuig dan ook de weg op te gaan, maar een motor is zeker link nu -O-

Als het moet, dan moet het... doorrijders veel sterkte gewenst :W
 
Ik rij voor mn plezier in de sneeuw. :P Dan wel met een offroad met noppen.

Wat ik vooral aan wil raden is, je bandenspanning een end omlaag! Dat scheelt zó enorm veel. Denk dat je tot 1,5 bar wel redelijk veilig kunt gaan, maar daar moet iemand met verstand er van maar even op antwoorden.
Verder, gewoon heel rustig aan!
 
Laatst bewerkt:
Bij mij wordt het hele gebied rond de stalling niet gestrooid. :(
Aangezien de wegen er omheen nogal bol staan is er niet te rijden
als er een paar centimeter sneeuw ligt.
Want dan niet mag, maar wel werkt is: Stapvoets rijden op het trottoir
met de voetjes aan de grond, en héél goed opletten of er niet naast
je een voordeur open zwaait.
 
het is nu rete glad buiten, bevroren sneeuw met ijs eronder..
 
Wat is nou "moeten"?
"Moet" je dan op je plaat gaan? "Moet" je dan schade rijden?

Het leven bestaat uit keuzes. Er is áltijd een alternatief.
 
Wat is nou "moeten"?
"Moet" je dan op je plaat gaan? "Moet" je dan schade rijden?

Het leven bestaat uit keuzes. Er is áltijd een alternatief.

Ik denk dat de ts een oproep doet voor tips om met deze omstandigheden te rijden en daarmee reacties uitsluit, zoals het koekblik pakken of het ov.

Gewoon kalm aan doen en waar het echt glad is, stapvoets en beide beentjes aan de grond. Als je dan omvalt, blijft de schade voor je zelf en voertuig beperkt.
 
Gewoon rustig rijden met verstand, dan is het geen probleem.

Of je nou met de auto of motor gaat, in beide gevallen moet je extreem opletten.
 
in de autosporen blijven.

Dat wil ik nuanceren, zeker nu er gebrek is aan strooizout:

Als er gestrooid is in de autosporen rijden (de sneeuw wordt daar dan gemengd met het zout en smelt.

Als er niet gestrooid is, wordt de sneeuw in de sporen vastgereden. Dan wordt het ijs. Dus in dat geval kan je beter in de losse sneeuw rijden en dus niet in de sporen.

Ik reed een keer in de sneeuw ook netjes in het spoor, zo'n 50 km lang. 2km voor m'n werk was er niet gestrooid en was het spoor dus 1 ijsbaan :-( Uiteindelijk de motor nog net boven het asfalt opgevangen, maar wel meer schade dan toen ik eerder wel helemaal gevallen was. De eerste keer had ik wat kuipschade die met lak en een polijstsetje weg te werken was, de keer in de sneeuw bleek mn accu leeggelopen via het overloopje...
 
Laatst bewerkt:
1rustig rijden..automobilisten verwachten geen motoren nu.
2bochten vloeiend nemen: knieen goed tegen de tank.
3proberen zo min mogelijk te remmen en de rem goed aanleggen.
4: niet krampachtig rijden..dan ga je zeker vallen.
5: banden iets minder druk..ik doe er zelf 2 bar in nu..normaal 2,5.
6: belangrijkste: zorg dat je goed warm blijft..regelmatig stoppen..dan blijf je geconcentreerd rijden.
7. je zou advies kunnen vragen aan mensen die aan wintertreffens mee doen..die rijden continue over sneeuw heen en kunnen je vaak goede tips geven. (elefantentreffen)
 
Wat is nou "moeten"?
"Moet" je dan op je plaat gaan? "Moet" je dan schade rijden?

Het leven bestaat uit keuzes. Er is áltijd een alternatief.
Soms niet.
Ik heb het geluk dat m'n vriendin een auto heeft en 2 afslagen voor mij van de A2 moet naar het werk, ze begint dan een half uur eerder zodat ik met de auto verder kan.
Was dit niet het geval dan had ik met de motor gemoeten omdat het OV geen optie is vanwege een reistijd van ongeveer 2 uur want er is geen directe verbinding.
Met de auto of motor doe ik er een kwartiertje over.
Daarbij rijdt de eerste bus pas om een tijdstip dat ik niet op tijd op m'n werk kan komen en dan was zonder en auto de motor geen keuze maar moeten... je kan moeilijk alle sneeuwdagen vrij gaan nemen, ook al laat het werk het toe.
 
Voor je je pak aantrekt, eerst een...

depend-superplus.jpg


:+

Wat de rest al zei, rustig en beheerst rijden, opletten in de bochten. Opletten hoe hard het verkeer op de doorgaande wegen rijdt. Als iedereen langzaam rijdt is het echt opletten. :)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
3
Weergaven
754
Terug
Bovenaan Onderaan