sneeuwrijden

Bij mij wordt het hele gebied rond de stalling niet gestrooid. :(
Aangezien de wegen er omheen nogal bol staan is er niet te rijden
als er een paar centimeter sneeuw ligt.
Want dan niet mag, maar wel werkt is: Stapvoets rijden op het trottoir
met de voetjes aan de grond, en héél goed opletten of er niet naast
je een voordeur open zwaait
.


Voordeuren zwaaien naar binnen open dus waar wil je op letten ?
 
Trouwens als je je motor wilt beschermen tegen schade, misschien is het een idee om wat kartonen dozen op de zijkant te ducttapen, als kreukelzone.
 
Ik heb het 1x geprobeerd, toen ik het ook 'moest'. 200 meter van huis ben ik weer omgedraaid en zelfs dat lukte bijna niet. Er komt geen tweede keer, volledig gekkewerk en echt helemaal niet te doen. Het risico op vallen valt nog wel mee als je stapvoets rijdt met je voeten aan de grond. Maar ook als je rustig rijdt gaat je kont alle kanten op en kom je bijna niet van de plaats.
 
Met de kerst ben ik op m'n plaat gegaan stapvoets in een bochtje. Er was gestrooid maar in die bocht lag er nog een heel klein restantje van sneeuw. Je kon amper zien dat er nog wat lag. Het waren klinkers in plaats van asfalt, en ik vermoed dat mijn supersport banden niet echt meegeholpen hebben. Ook de oprit, waar 2 cm sneeuw op lag kwam ik niet meer op. M'n achterwiel had gewoon niet genoeg grip om de helling van 1% op te komen.
Zodra ik een stukje weg zie dat niet schoon is ga ik er stapvoets overheen met beide benen aan de grond.
Maar ik vermoed dat de banden die je onder je motor hebt doorslaggevend zijn. Ik heb genoeg filmpjes gezien van motoren die met een rustig gangetje prima over de sneeuw kunnen rijden.
 
Hier in het Zuid-Limburgse ligt op sommige plaatsen 8 tot 10 centimeter sneeuw. Op de in dit deel van het land rijkelijk voorziene hoger gelegen punten mogen hier nog enkele centimeters gekristaliseerde waterdruppels bijgeteld worden. 's Lands hoogst gelegen punt, de Vaalserberg, is nu niet meer 321,5 meter hoog, maar tijdelijk minimaal 322. Na een nachtdienst die ik genoten heb door carnavalesk verkleedde mensen door de sneeuw te mogen zien ploeteren, mocht ik vanmorgen mijn auto ook weer uitgraven. De snelweg wordt amper van pekel voorzien, waarschijnlijk door de landelijke tekorten aan strooizout. Overige wegen moeten het hebben van de minimale hoeveelheid pekel die onder passerende auto's uitdruppelt. Dit is in tegenstelling tot de gebruiken tijdens carnaval, met vanmiddag een te verwachten overvloed aan uitgeworpen strooigoed. Hellingen, hoe minimaal ook, worden obstakels waar je als een berg tegenop ziet. Rij je toevallig één van die hellingen af is het raadzaam dit stationair in de eerste versnelling te doen, want de minste of geringste aanraking van het rempedaal zorgt voor een ongewilde pirouette van het kostbare koekblik.

Ik durf in dit weer nog niet naar mijn motor te kijken, laat staan erop te gaan rijden en toch kwam ik vanmorgen een motorrijder tegen! Zijn zwart/rode motorpak was van voren geheel wit. Waarschijnlijk zat de persoon in kwestie zich nu te bedenken hoe hij een ruitenwisser op het visier van zijn helm kon bevestigen, want de man durfde het niet aan een hand los te laten teneinde zijn blikveld te kunnen verruimen.

Ik heb het genoegen gehad enkele kilometers in volle bewondering achter hem te mogen rijden. Ik ken de persoon niet, maar hij is nu al mijn held!
 
100_0836.jpg

100_0895.jpg

P1010021.jpg

100_0897.jpg

0204091443.jpg

IP1.jpg

IP4.jpg


:} :] :W
 
Wat is nou "moeten"?
"Moet" je dan op je plaat gaan? "Moet" je dan schade rijden?

Het leven bestaat uit keuzes. Er is áltijd een alternatief.

:^

Het begint met de beslissing: "ik rij NIET met de motor. Liever geen dure schade en/of gebroken botten", de rest volgt daar wel uit. OV, auto lenen van oma, carpoolen (kwestie van afspreken met collega's), fietsen, of gewoon de werkgever voor een voldongen feit stellen: "sorry baas, maar liever veel te laat dan gebroken benen".
 
Ik rij zelf het hele jaar door met een 250 kg zware CBF 1000: heb zelfs geen ander rijbewijs en woon niet dicht bij een verbinding voor OV. Temperaturen mogen gerust tot -10 gaan voor ik overweeg niet te vertrekken. Regen schrikt me helemaal niet af en zelfs als het begint te sneeuwen onderweg rij ik met plezier nog door.
Deze winter is het echter een regelrechte ramp. Al veel vaker dan me lief ik krijg ik mijn motor amper de straat opgeduwd of deftig op een weg die gestrooid is. Heb al bevroren vingers gehad, onderweg damp van mijn helm moeten ontdooien, vastgevroren sleutels in contact na de rit, enz.. (en toen waren we woensdag in die week)

Het enige wat helpt (in elke rare omstandigheid) is voorzichtig maar met vertrouwen rijden. Doen wat je altijd doet, alleen iets trager. Begin geen plots andere gewoontes aan te nemen omdat het glad is, want dan denk je daar ook nog eens extra aan. Lig je er zeker omdat je begint te twijfelen. En raar maar waar: hoe trager, hoe zwaarder de motor, hoe minder beheersbaar.

Trouwens: heel zeker het overwegen waard is de aanschaf van een kleine 'wintermoto'. Voor dit jaar is het te laat natuurlijk, maar op de slechtste dagen ben ik vertrokken met een oudere CBF 250 en dat ging moeiteloos: plots rij je bijna 100 kilo lichter, je rijdt zonder angst om je 'mooie' motor te beschadigen (en dus met meer vertrouwen), je vermogen is minder bij het vertrekken dus slip je minder snel weg, je snelheid is zowieso ruim genoeg en de prijs weegt zeker op tegen de kosten van een crash op de goeie motor. De kans op vastlopen en schade of niet starten is veel minder met amper 1 cillindertje en anders hoef je niet ver te zoeken... Bovendien zet zo'n kleinere cillinderinhoud je weer eens met beide voetjes op de grond.
 
Laatst bewerkt:
Voordeuren zwaaien naar binnen open dus waar wil je op letten ?
staan vaak ook auto's langs een stoep geparkeerd :?

[me=MacReal]rijdt gewoon door :][/me]
24012010837.jpg


wat me wel opviel vorige week, is dat ik met echt glad weer net zoveel grip naast de weg als erop
(als het niet meer is)
100220101624.jpg
 
Laatst bewerkt:
@MacReal: met zo'n machine MOET je blijven rijden natuurlijk. Bij voorkeur zelfs naast de weg. Waarschijnlijk plezantste tijd van het jaar voor jou nu?

Heb je daar staan gas geven en zo de sneeuw weggeblazen?
 
Laatst bewerkt:
@MacReal: met zo'n machine MOET je blijven rijden natuurlijk. Bij voorkeur zelfs naast de weg. Waarschijnlijk plezantste tijd van het jaar voor jou nu?
het is wel lekker rustig met andere motorrijders, dat kan je als positief zien :Y

zou het liever iets warmer zien, met woon-werk is bijna 30km snelweg toch wel koud na 20km ;)
met een motor als deze heb je alles wel veel beter onder controle heb ik het idee, heb zaterdag ook een stukje op de hornet van mijn vriendin gereden, maar dat vond ik dan wel een beetje eng :+
 
Kan ik helemaal beamen: mijn CBF 1000 is echt niet gemaakt voor dit weer. Het gaat, maar met veel moeite soms.
En koud heeft iedereen het wel natuurlijk.... In België schijnt het dat je 'daar een beer van wordt' zeggen de Flandriens hier.
 
heb het een beetje in de gaten gehouden, met -2 is het nog goed te doen, alles daarboven heb ik het eigenlijk niet echt koud (alleen m'n voeten een beetje)
Maar dat zal ook wel te maken hebben met mijn handkappen en handvatverwarming ;)
zodra ik de berm inga, krijg ik het heel snel warmer :+
 
hum...als eerste zorg dat je fiets technice in goede staat is.
je (ik) doe winterbanden er op van pirelli,scheelt de helft
ook met remmen.
firma heidenau levert voor scooter en motor div winter banden.
kijk daar eens.
goede banden spanning .
smeer alles van te voren goed in kabels hendels en vergeet
niet je startslot te beschermen met iets.
als je deze dingen volgende winter doet kom je een heel eind.
groet tom
 
@MacReal:Soortgelijke ervaring hier: ik vertrek op een rotstuk van een weg, vaak met zijwind, 11 kilometer rechtdoor en zit na een kilometer te klapperen van de kou. Daarna moet ik een stad door, met lichten, rotondes, kruispunten en slapende autobestuurders en krijg ik het heel snel terug warm. daarna kan ik het best een tijd uithouden.
Bovendien: als je twee dagen bij -8 vertrekt en de dag erop is het nog -2 is dat best te doen: alles is relatief dus. Laatste dagen hier (belgië) wel snoeiharde en ijskoude wind en die doet verdomd veel pijn. Maar dan is thuiskomen weer zo leuk...
 
Laatst bewerkt:
Zag laatst een artikel over een soort sneeuwketting achtige oplossing.

Dit waren per wiel 5 metalen plaatsje met tandjes die ne met spanbandjes aan je wie on bevestigen.
 
moet wel zeggen dat ik indd met de KLE veel meer grip heb als met de GSX...
GSX staat op echte wegbandjes en de KLE op Metzeler Tourances (80 weg/20 offroad)
 
@janb en pet2r

sja moeten is relatief, niets moet alles mag, maar aangezien de motor mijn enigste vervoermiddel is zit er niet veel op...

een echte piraat gaat toch ook door de rode zee? :p :+

ik dacht zo net, misschien heb je er ook iets aan als je je bijvoorbeeld ergens in het binnenland of buitenland op reis bevindt en wordt verrast door sneeuwval die maar niet wil stoppen. En nog vele andere redenen waarom je door de sneeuw moet...

voor mij persoonlijk is dit ook even een zelfvertrouwen boost, zou niet de enigste gek zijn die met dit weer even gaat balanceren op 2 wielen...

zow, maak straks een lijstje van bevindingen verzameling van tips en zet ze in m'n begin post... alvast bedankt :]
 
Laatst bewerkt:
las net dat je de motor laag in z'n toeren moeten houden, maar dat is natuurlijk relatief. Ik rij liever met een 600cc 2000toeren dan met bv. mijn gsx1400. Ik rij ook al jaren in de winter, maar dit jaar spant de kroon. Heb al 5 dagen meegereden met een collega in een koekblik (waarvoor dank natuurlijk)

Mijn advies is, rij altijd zo hard dat je zeker weet dat je de bocht/ rood licht haalt zonder te glijden.
 
ik rij sinds begin winter supermotard.kwestie van gas open, af en toe dwars remmen. dan komt het wel goed, behalve vorige week woensdag... toen draaide ik rondjes om mijn as om vervolgens een heel koude kont te krijgen. nul schade, gelukkig.

ondanks dat ik het best naar mijn zin heb in dit weer, mag de lente van mij wel komen. ik ben die koude vingers meer dan zat.
 
begin het nu onderhand ook wel zat te worden... gisteren waren de wegen prachtig mooi schoon, nu vanmorgen ligt er weer sneeuw (Gouda) :/
 

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
3
Weergaven
754
Terug
Bovenaan Onderaan