snel lasvraagje ivm staal

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Ik wou gister een balkje 4x20 staal van de gamma buigen om een beugel te maken.

Ik probeerde deze te verhitten met een brandertje, maar om te beginnen kreeg ik deze dus niet gloeiend. Een probleem die ik met ander (wel dunnere) stukjes staal niet had.

Toch maar gebogen, en dat ging nog goed ook. Vervolgens buig ik hem even later een heel klein beetje terug, en hij breekt zo af zonder al te veel kracht.

Nu heb ik die beugel maar van alu gemaakt, maar ik wou nog ergens anders dit staal gebruiken. Dat moet alleen gelast worden op ander staal dat ik wel gewoon kan buitgen (12x1mm buis)

Is dit een speciaal gehard staal omdat ik hem niet kon buigen? En daarmee dus ook direct de vraag, kan ik dit staal dan wel op die buis lassen, of gaat dat mis?
 
Ik wou gister een balkje 4x20 staal van de gamma buigen om een beugel te maken.

Ik probeerde deze te verhitten met een brandertje, maar om te beginnen kreeg ik deze dus niet gloeiend. Een probleem die ik met ander (wel dunnere) stukjes staal niet had.

Toch maar gebogen, en dat ging nog goed ook. Vervolgens buig ik hem even later een heel klein beetje terug, en hij breekt zo af zonder al te veel kracht.

Nu heb ik die beugel maar van alu gemaakt, maar ik wou nog ergens anders dit staal gebruiken. Dat moet alleen gelast worden op ander staal dat ik wel gewoon kan buitgen (12x1mm buis)

Is dit een speciaal gehard staal omdat ik hem niet kon buigen? En daarmee dus ook direct de vraag, kan ik dit staal dan wel op die buis lassen, of gaat dat mis?
Waarom nooit een sleutel terugbuigen wanneer deze krom is? juist, dan scheurt/breekt hij, dit heb jij ook gehad, niks speciaals lijkt me.
 
Dat staal van de gamma komt uit het oosten van oosteuropa.
Dat wil ik nog niet in mijn vuilnisbak hebben. En het is nog heel erg duur ook.

Het staal van de gamma is pisbakkenijzer voor de thuisdoehetzelver en verwacht wordt dat er hoogstens een gaatje in geboord wordt.

Gewoon staal bevat minder dan 0,2 % koolstof als ik mij niet vergis en is niet hardbaar.
Je zou het een aantal malen moeten kunnen buigen alvorens het door vermoeing gaat scheuren.

Om staal hardbaar te maken moet je er dus eerst kooolstof in brengen.

Om staal te buigen kan je het heet stoken maar dan moet het toch echt roodgloeiend zijn anders heeft het totaal geen zin.
 
Dat staal van de gamma komt uit het oosten van oosteuropa.
Dat wil ik nog niet in mijn vuilnisbak hebben. En het is nog heel erg duur ook.

Het staal van de gamma is pisbakkenijzer voor de thuisdoehetzelver en verwacht wordt dat er hoogstens een gaatje in geboord wordt.

Gewoon staal bevat minder dan 0,2 % koolstof als ik mij niet vergis en is niet hardbaar.
Je zou het een aantal malen moeten kunnen buigen alvorens het door vermoeing gaat scheuren.

Om staal hardbaar te maken moet je er dus eerst kooolstof in brengen.

Om staal te buigen kan je het heet stoken maar dan moet het toch echt roodgloeiend zijn anders heeft het totaal geen zin.

Kilowat heeft in verre lijnen gelijk en ook gehard staal kun je beslist niet lassen zonder voor en nagloeien. Dat is een proces welke niet gedaan kan worden zonder enige kennis of opleiding daar voor. Een las bij gehard staal breekt bij belasting meteen af, ook is staal met een koolstof gehalte onder een bepaalde persentage (2%?) niet hardbaar
Las ervaring 30 jaar.
 
Kilowat heeft in verre lijnen gelijk en ook gehard staal kun je beslist niet lassen zonder voor en nagloeien. Dat is een proces welke niet gedaan kan worden zonder enige kennis of opleiding daar voor. Een las bij gehard staal breekt bij belasting meteen af, ook is staal met een koolstof gehalte onder een bepaalde persentage (2%?) niet hardbaar
Las ervaring 30 jaar.

dat wou ik dus weten.... ik kan het dus niet lassen.


thanks, ik ga naar wat ander staal op zoek :)
 
Het is wel te lassen, maar het is gewoon belabberde kwaliteit. Als je iets anders kunt vinden zeker doen.
Maar ik heb er zelf een paar jaar geleden een prima kuipframe van gelast.
Eén keer buigen, meteen goed doen dus, en geen krappe bochten maken (rond 30 mm ofzo).
Dan is er best mee te werken.
 
Het is wel te lassen, maar het is gewoon belabberde kwaliteit. Als je iets anders kunt vinden zeker doen.
Maar ik heb er zelf een paar jaar geleden een prima kuipframe van gelast.
Eén keer buigen, meteen goed doen dus, en geen krappe bochten maken (rond 30 mm ofzo).
Dan is er best mee te werken.

De 12x1mm buis die ik bij de praxis heb gehaald lijkt wel degenlijk staal te zijn. Zie er goed uit, en doet gewoon wat het moet doen. Die was ook gewoon staalkleurig, de 4x20 strip is zwartig en lijkt gewoon ook veel harder. die gaat iig dus lekker de prullenbak in :)
 
Die strip kan ook wel een warm gewalst stripje zijn, die zijn anders van kleur en hebben een beetje andere structuur (komt door de walshuid). Deze valt dus gewoon te lassen.

Warmgewalste strippen hebben meestal een beetje afgeronde randen en koudgewalst is mooi blank en heeft scherpe hoeken.

Lijkt mij heel sterk dat die gehard is. (je kunt even een simpel vijl testje doen)
 
Die strip kan ook wel een warm gewalst stripje zijn, die zijn anders van kleur en hebben een beetje andere structuur (komt door de walshuid). Deze valt dus gewoon te lassen.

Warmgewalste strippen hebben meestal een beetje afgeronde randen en koudgewalst is mooi blank en heeft scherpe hoeken.

Lijkt mij heel sterk dat die gehard is. (je kunt even een simpel vijl testje doen)

Al het materiaal wordt warm gewalst. De koud gewalste worden in zuur gebeitst en koud gewalst nabewerkt en zijn glad,. dat is inderdaad mooier materiaal maar ook stugger door de koude vervorming. Het materiaal is verstevigd.

Bij kokers komt het voor dat er een kwaliteit beschreven wordt als zijnde "warm gewalst"dat zijn naadloze kokers/buizen die nagegloeid zijn om de lasspanningen te vermnderen. Eventueel kunnen deze kokers ook uit ronde naadloze buis worden gedrukt.
Of het kunnen eventueel ook mannesman buizen zijn, dat is een verhaal apart hoe die gefabriceert worden. Het blijft verbazingwekkend.
 
ik sluit mij geheel bij Justmyself aan beterft het verhaal op staal gebied,
deze staalen strip is vast wel te lassen ( ik las ook bijna elkedag ivbm werk).
aleen hoe sterk dit wordt? ik vraag he me af.
dat die strip brak komt door metaalmoeheid, in dit geval erg snel door de slechte kwallietijd.
die strip heeft denk ik nog niet eens de kwalietijd van "pisbakkenstaal" dit is staal 37 en dat kun je best goed koudvervormen hoor ;)

maar goed ff een tip wat er al eerder werdt gezegt, ga ff langs een constructie bedrijf en vraag daar ff om een "afalstukje" en als er motoren buiten staan en je legt uit dat het voor je motor is (wat ik ff aan neem) krijg je het vast wel mee!


GR NEMO!
 
maar goed ff een tip wat er al eerder werdt gezegt, ga ff langs een constructie bedrijf en vraag daar ff om een "afalstukje" en als er motoren buiten staan en je legt uit dat het voor je motor is (wat ik ff aan neem) krijg je het vast wel mee!
En al moet je wat betalen, goedkoper dan de gammel ;) zal het al gauw zijn. Gewoon constructiestaal, dat moet je hebben :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan