Snel opwarmende olie of een standkachel?

bigscale62

MF veteraan
30 mrt 2011
3.366
2
Ede
Zittend op een teras kwam bij mij ineens de gedachte op of ik de laatste technische vooruitgang heb gemist. Heb het idee dat veel collega motorrijders tegenwoordig "snelopwarmende olie" of een "standkachel" hebben.

Het gemak waarmee collega motorrijders meteen na het starten het toerental opjagen naar extreme hoogte die moeten hiervoor iets speciaals hebben, anders doe je dat je trouwe motor toch niet aan?

Wie geeft mij duidelijkheid?

Ps. ik heb even getwijfeld of ik tot vrijdag moest wachten?
 
Zittend op een teras kwam bij mij ineens de gedachte op of ik de laatste technische vooruitgang heb gemist. Heb het idee dat veel collega motorrijders tegenwoordig "snelopwarmende olie" of een "standkachel" hebben.

Het gemak waarmee collega motorrijders meteen na het starten het toerental opjagen naar extreme hoogte die moeten hiervoor iets speciaals hebben, anders doe je dat je trouwe motor toch niet aan?

Wie geeft mij duidelijkheid?

Ps. ik heb even getwijfeld of ik tot vrijdag moest wachten?
Hoe Eerder je hoge toerentallen maakt, des te sneller is je olie warm :W
 
gewoon zorgen dat de olie niet koud wordt?

man-sleeps-motorcycle-500x359.jpg
 
Ik denk dat Bigscale het heeft over de verhouding snel op toeren jagen tov 'mechanical sympathy' en dat hij niet zozeer bezorgt is over het milieu.

Hoe meer rijders er de ballen verstand van techniek hebben (en dat worden er steeds meer), hoe minder mechanisch medeleven je gaat tegenkomen.

Kijk, dat was een serieus antwoord.
 
Ik denk dat Bigscale het heeft over de verhouding snel op toeren jagen tov 'mechanical sympathy' en dat hij niet zozeer bezorgt is over het milieu.

Hoe meer rijders er de ballen verstand van techniek hebben (en dat worden er steeds meer), hoe minder mechanisch medeleven je gaat tegenkomen.

Kijk, dat was een serieus antwoord.

Epic hoe je in het sarcasme trapt..
 
Zittend op een teras kwam bij mij ineens de gedachte op of ik de laatste technische vooruitgang heb gemist. Heb het idee dat veel collega motorrijders tegenwoordig "snelopwarmende olie" of een "standkachel" hebben.

Het gemak waarmee collega motorrijders meteen na het starten het toerental opjagen naar extreme hoogte die moeten hiervoor iets speciaals hebben, anders doe je dat je trouwe motor toch niet aan?

Wie geeft mij duidelijkheid?

Ps. ik heb even getwijfeld of ik tot vrijdag moest wachten?

Als ik een half uurtje op een terrasje heb gezeten is het blok warm genoeg om je handen aan te branden op sommige delen. Met de smeerende werking zal het dan ook wel snor zitten. Ik trek hem dan niet direct tot aan het rood natuurlijk maar 7-8000rpm is echt niet "slecht" ofzo.
 
Ik denk dat Bigscale het heeft over de verhouding snel op toeren jagen tov 'mechanical sympathy' en dat hij niet zozeer bezorgt is over het milieu.

Hoe meer rijders er de ballen verstand van techniek hebben (en dat worden er steeds meer), hoe minder mechanisch medeleven je gaat tegenkomen.

Kijk, dat was een serieus antwoord.
Ach, goed voor de economie. Anders vallen die motorzaken met bosjes om.
 
Ik zie het probleem niet zo, voordat de motor versleten is, koop ik weer een nieuwe.
De oude, mishandelde motor verkoop ik aan bigscale62. ;)
 
Een warmbloedige motor.

Serieus: motoren koelen niet supersnel af en als je 200 m gereden hebt, is die vaak alweer op bedrijfstempeatuur.
Motoren zie je ook maar zeldzaam met hoge km standen. Slijt gewoon allemaal wat sneller door de hoge toerentallen en ook mede doordat de optimale motortemperatuur nog niet is bereikt eer men goed gas geeft.
Met een buitentemperatuur van onder de 20 graden, komt mijn motor niet boven de 63 graden uit. Optimaal is +- 80.
Bij boven de 25 graden in de straat, komt die op 103.
Zo kan een motorblok van een motor best tegen een stootje.
 
Een warmbloedige motor.

Serieus: motoren koelen niet supersnel af en als je 200 m gereden hebt, is die vaak alweer op bedrijfstempeatuur.
Motoren zie je ook maar zeldzaam met hoge km standen. Slijt gewoon allemaal wat sneller door de hoge toerentallen en ook mede doordat de optimale motortemperatuur nog niet is bereikt eer men goed gas geeft.
Met een buitentemperatuur van onder de 20 graden, komt mijn motor niet boven de 63 graden uit. Optimaal is +- 80.
Bij boven de 25 graden in de straat, komt die op 103.
Zo kan een motorblok van een motor best tegen een stootje.

Die temperatuur die jij afleest en over schrijft is koelvloeistof temperatuur, dat is wat anders dan de temperatuur van de olie. Olie wordt vaak nog wel wat warmer dan die 103 graden.
 
Laatst bewerkt:
Een warmbloedige motor.

Serieus: motoren koelen niet supersnel af en als je 200 m gereden hebt, is die vaak alweer op bedrijfstempeatuur.
Motoren zie je ook maar zeldzaam met hoge km standen. Slijt gewoon allemaal wat sneller door de hoge toerentallen en ook mede doordat de optimale motortemperatuur nog niet is bereikt eer men goed gas geeft.
Met een buitentemperatuur van onder de 20 graden, komt mijn motor niet boven de 63 graden uit. Optimaal is +- 80.
Bij boven de 25 graden in de straat, komt die op 103.
Zo kan een motorblok van een motor best tegen een stootje.

|( jij bent dus de soort persoon waarop TS doelt
 
Ik rij men motor altijd goed warm en tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik precies de enigste ben die dat doet. Ik snap dus perfect wat je bedoelt.
meesten gooien het gas erop na nog geen 2km (of gewoon onmiddellijk)
ik doe het eigenlijk nog te weinig maar ik probeer het toch pas na 10km of 10min te doen

klinkt misschien heel stom maar ik vraag me altijd af waarom ze geen preheater in het carter op motoren van auto's en moto's e.d. installeren vermits de koude km's veruit het meeste slijtage geven.

mijn moto staat in de garage en kan perfect aangesloten worden op een stopcontact, als er nu zo'n preheater opzat (zoals het systeem op een friteuse bijvoorbeeld) kon ik mijn motor een half uurtje voor ik ga rijden even in het stopcontact steken, de olie wordt dan verwarmd tot de bedrijfstemperatuur en ik kan direct knallen met veel minder slijtage dan als ik met een koude motor heel rustig aan doe.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan