stefan1990
MF veteraan
- 17 mrt 2012
- 25.421
- 9.767
meestal zet ik de mijne al vast aan voordat ik ga omkleden en tegen de tijd dat ik dan de stad uit rij is hij op optimale temperatuur.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
meestal zet ik de mijne al vast aan voordat ik ga omkleden en tegen de tijd dat ik dan de stad uit rij is hij op optimale temperatuur.
meestal zet ik de mijne al vast aan voordat ik ga omkleden en tegen de tijd dat ik dan de stad uit rij is hij op optimale temperatuur.
meestal zet ik de mijne al vast aan voordat ik ga omkleden en tegen de tijd dat ik dan de stad uit rij is hij op optimale temperatuur.
Dat weet ik. Ik zeg ook nergens dat het de olie temperatuur betreft.Die temperatuur die jij afleest en over schrijft is koelvloeistof temperatuur, dat is wat anders dan de temperatuur van de olie. Olie wordt vaak nog wel wat warmer dan die 103 graden.
Ik rij men motor altijd goed warm en tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik precies de enigste ben die dat doet. Ik snap dus perfect wat je bedoelt.
meesten gooien het gas erop na nog geen 2km (of gewoon onmiddellijk)
ik doe het eigenlijk nog te weinig maar ik probeer het toch pas na 10km of 10min te doen
klinkt misschien heel stom maar ik vraag me altijd af waarom ze geen preheater in het carter op motoren van auto's en moto's e.d. installeren vermits de koude km's veruit het meeste slijtage geven.
mijn moto staat in de garage en kan perfect aangesloten worden op een stopcontact, als er nu zo'n preheater opzat (zoals het systeem op een friteuse bijvoorbeeld) kon ik mijn motor een half uurtje voor ik ga rijden even in het stopcontact steken, de olie wordt dan verwarmd tot de bedrijfstemperatuur en ik kan direct knallen met veel minder slijtage dan als ik met een koude motor heel rustig aan doe.
het zal zeker wel kunnenJa hoor.. Hoeveel stroom denk je dat het wel niet kost om de motorolie ook maar in de BUURT van bedrijfstemperatuur te krijgen? En dat in een half uurtje? En dat elke dag?
En wel de uitstoot en verbruik omlaag willen brengen..
Ik rij men motor altijd goed warm en tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik precies deenigsteenige ben die dat doet.
Dat heeft alleen zin als je dan ook de olie alvast het blok rond laat pompen. Warmrijden is niet alleen voor de olieIk rij men motor altijd goed warm en tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik precies de enigste ben die dat doet. Ik snap dus perfect wat je bedoelt.
meesten gooien het gas erop na nog geen 2km (of gewoon onmiddellijk)
ik doe het eigenlijk nog te weinig maar ik probeer het toch pas na 10km of 10min te doen
klinkt misschien heel stom maar ik vraag me altijd af waarom ze geen preheater in het carter op motoren van auto's en moto's e.d. installeren vermits de koude km's veruit het meeste slijtage geven.
mijn moto staat in de garage en kan perfect aangesloten worden op een stopcontact, als er nu zo'n preheater opzat (zoals het systeem op een friteuse bijvoorbeeld) kon ik mijn motor een half uurtje voor ik ga rijden even in het stopcontact steken, de olie wordt dan verwarmd tot de bedrijfstemperatuur en ik kan direct knallen met veel minder slijtage dan als ik met een koude motor heel rustig aan doe.
Dat weet ik. Ik zeg ook nergens dat het de olie temperatuur betreft.
Overigens, olie koelt nog minder snel af als die eenmaal warm is geweest dan je kvs.
Dus als ik een terrasje heb gepakt en ik start mijn motor die vervolgens nog 55/60 graden aangeeft. En ik na 200/300 meter al 70/75 zie staan, kan je er van uit gaan dat de olie dusdanig warm genoeg is om de motor voldoende te smeren tot 8000 toeren.
Dat weet ik. Ik zeg ook nergens dat het de olie temperatuur betreft.
Overigens, olie koelt nog minder snel af als die eenmaal warm is geweest dan je kvs.
Dus als ik een terrasje heb gepakt en ik start mijn motor die vervolgens nog 55/60 graden aangeeft. En ik na 200/300 meter al 70/75 zie staan, kan je er van uit gaan dat de olie dusdanig warm genoeg is om de motor voldoende te smeren tot 8000 toeren.
Dat heeft alleen zin als je dan ook de olie alvast het blok rond laat pompen. Warmrijden is niet alleen voor de olie
Maar dat is dan weer een heel ander verhaal / motor / brandstof / smeersysteem.aha, dat kan dus de reden zijn, geen oliedruk
maar ik weet wel dat ze preheaten op scheepsmotoren vaak wel doen
aha, dat kan dus de reden zijn, geen oliedruk
maar ik weet wel dat ze preheaten op scheepsmotoren vaak wel doen
in mijn wbh staat zelfs dat ik niet eerder mag weg rijden dan wanneer het pijltje van de c af is daarom zet ik hem eerst aan kleed me om (ben heel ongeduldig wanneer ik wachten moet )Je motor stationair warm laten draaien is ook niet heel best hoor.
Gewoon starten, rustig wegrijden en de eerste km's kalm aan doen.
jha. zo doe ik het eerlijk gezegt altijd. of staat hij dan te schuin om de olie goed door het blok te laten lopen waardoor je sneller een vastloper kan krijgen?dat is vrij dom, zeker op de zijstandaard
ik heb altijd gehoord dat de olie niet goed verdeeld wordt over alle stukken die gesmeerd moeten worden als je motor schuin staat
Dan zijn wij het eens.En olie warmt ook minder snel op dan je koelvloeistof. Als die warm is geweest is de olie na een half uurtje nog dun zat om alles te smeren. Enige "gevaar" zit hem dus in de 1ste keer wegrijden van die dag