Snel opwarmende olie of een standkachel?

meestal zet ik de mijne al vast aan voordat ik ga omkleden en tegen de tijd dat ik dan de stad uit rij is hij op optimale temperatuur.
 
Bij mij zit er een mooi metertje op.
full

vanaf zo'n 60graden trek ik 'm wel door hoor!

Verder doe ik er altijd een dopje van dit in;
lavit_sportolie_aktiv.jpg

Produktinformatie: Lavit sportolie aktiv 1 liter
Opwarmolie voor gebruik in de voorbereiding en opwarmfase. Houdt de warmte vast en beschermt tegen vocht en koude.
:+
 
Die temperatuur die jij afleest en over schrijft is koelvloeistof temperatuur, dat is wat anders dan de temperatuur van de olie. Olie wordt vaak nog wel wat warmer dan die 103 graden.
Dat weet ik. Ik zeg ook nergens dat het de olie temperatuur betreft.
Overigens, olie koelt nog minder snel af als die eenmaal warm is geweest dan je kvs.
Dus als ik een terrasje heb gepakt en ik start mijn motor die vervolgens nog 55/60 graden aangeeft. En ik na 200/300 meter al 70/75 zie staan, kan je er van uit gaan dat de olie dusdanig warm genoeg is om de motor voldoende te smeren tot 8000 toeren.
 
Ik rij men motor altijd goed warm en tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik precies de enigste ben die dat doet. Ik snap dus perfect wat je bedoelt.
meesten gooien het gas erop na nog geen 2km (of gewoon onmiddellijk)
ik doe het eigenlijk nog te weinig maar ik probeer het toch pas na 10km of 10min te doen

klinkt misschien heel stom maar ik vraag me altijd af waarom ze geen preheater in het carter op motoren van auto's en moto's e.d. installeren vermits de koude km's veruit het meeste slijtage geven.

mijn moto staat in de garage en kan perfect aangesloten worden op een stopcontact, als er nu zo'n preheater opzat (zoals het systeem op een friteuse bijvoorbeeld) kon ik mijn motor een half uurtje voor ik ga rijden even in het stopcontact steken, de olie wordt dan verwarmd tot de bedrijfstemperatuur en ik kan direct knallen met veel minder slijtage dan als ik met een koude motor heel rustig aan doe.


Ja hoor.. Hoeveel stroom denk je dat het wel niet kost om de motorolie ook maar in de BUURT van bedrijfstemperatuur te krijgen? En dat in een half uurtje? En dat elke dag?

En wel de uitstoot en verbruik omlaag willen brengen.. _O-
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor.. Hoeveel stroom denk je dat het wel niet kost om de motorolie ook maar in de BUURT van bedrijfstemperatuur te krijgen? En dat in een half uurtje? En dat elke dag?

En wel de uitstoot en verbruik omlaag willen brengen.. _O-
het zal zeker wel kunnen :Y
Hoeveel zin het heeft... laten we het daar maar niet over hebben :')

Zoals hiervoor al werd aangegeven, 10 minuutjes rijden is wel voldoende om hetzelfde resultaat te bereiken :]
 
Ik rij men motor altijd goed warm en tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik precies de enigste ben die dat doet. Ik snap dus perfect wat je bedoelt.
meesten gooien het gas erop na nog geen 2km (of gewoon onmiddellijk)
ik doe het eigenlijk nog te weinig maar ik probeer het toch pas na 10km of 10min te doen

klinkt misschien heel stom maar ik vraag me altijd af waarom ze geen preheater in het carter op motoren van auto's en moto's e.d. installeren vermits de koude km's veruit het meeste slijtage geven.

mijn moto staat in de garage en kan perfect aangesloten worden op een stopcontact, als er nu zo'n preheater opzat (zoals het systeem op een friteuse bijvoorbeeld) kon ik mijn motor een half uurtje voor ik ga rijden even in het stopcontact steken, de olie wordt dan verwarmd tot de bedrijfstemperatuur en ik kan direct knallen met veel minder slijtage dan als ik met een koude motor heel rustig aan doe.
Dat heeft alleen zin als je dan ook de olie alvast het blok rond laat pompen. Warmrijden is niet alleen voor de olie :N
 
@wouterzxr: wat kan mij die uitstoot en verbruik nu schelen? op een half uur kan je toch de olie toch al stukken warmer maken, een frietpot is toch ook dik 2L olie en die breng je op een korte tijd naar 180°
slijtage van de motor is mij veel belangrijker
 
Laatst bewerkt:
Dat weet ik. Ik zeg ook nergens dat het de olie temperatuur betreft.
Overigens, olie koelt nog minder snel af als die eenmaal warm is geweest dan je kvs.
Dus als ik een terrasje heb gepakt en ik start mijn motor die vervolgens nog 55/60 graden aangeeft. En ik na 200/300 meter al 70/75 zie staan, kan je er van uit gaan dat de olie dusdanig warm genoeg is om de motor voldoende te smeren tot 8000 toeren.

de koelvloeistof warmt veeeel sneller op dan olie..

bij een auto moet je 25 km snelweg rijden voor je blok door en door warm is en je echt tot het rood kan trappen.... en na 30 seconden is je koelvloeistof al op 90 graden...
 
Dat weet ik. Ik zeg ook nergens dat het de olie temperatuur betreft.
Overigens, olie koelt nog minder snel af als die eenmaal warm is geweest dan je kvs.
Dus als ik een terrasje heb gepakt en ik start mijn motor die vervolgens nog 55/60 graden aangeeft. En ik na 200/300 meter al 70/75 zie staan, kan je er van uit gaan dat de olie dusdanig warm genoeg is om de motor voldoende te smeren tot 8000 toeren.

En olie warmt ook minder snel op dan je koelvloeistof. Als die warm is geweest is de olie na een half uurtje nog dun zat om alles te smeren. Enige "gevaar" zit hem dus in de 1ste keer wegrijden van die dag :)
 
aha, dat kan dus de reden zijn, geen oliedruk

maar ik weet wel dat ze preheaten op scheepsmotoren vaak wel doen

F1 ook.... Die blokken krijgen ze niet eens gestart als ze dat niet doen omdat alles met zo'n kleine marges in elkaar steekt qua speling :+
 
Je motor stationair warm laten draaien is ook niet heel best hoor.


Gewoon starten, rustig wegrijden en de eerste km's kalm aan doen. :)
in mijn wbh staat zelfs dat ik niet eerder mag weg rijden dan wanneer het pijltje van de c af is daarom zet ik hem eerst aan kleed me om (ben heel ongeduldig wanneer ik wachten moet :9 )
 
dat is vrij dom, zeker op de zijstandaard
jha. zo doe ik het eerlijk gezegt altijd. of staat hij dan te schuin om de olie goed door het blok te laten lopen waardoor je sneller een vastloper kan krijgen?
mijn rijinstructeurs deden het ook altijd bij de lesmotoren gewoon op zij standaard. en ken de nog wle meer die dat doen.
 
Laatst bewerkt:
En olie warmt ook minder snel op dan je koelvloeistof. Als die warm is geweest is de olie na een half uurtje nog dun zat om alles te smeren. Enige "gevaar" zit hem dus in de 1ste keer wegrijden van die dag :)
Dan zijn wij het eens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan