Snel opwarmende olie of een standkachel?

klinkt misschien heel stom maar ik vraag me altijd af waarom ze geen preheater in het carter op motoren van auto's en moto's e.d. installeren vermits de koude km's veruit het meeste slijtage geven.
Dat roep ik al jaren, in de jaren 60 was zo'n systeem gewoon verkrijgbaar op diverse auto's. Dan startte je de oude Volvo met -10 en was de olie +40. Resultaat: Een veel, veel langere levensduur.

Ik rij mijn motor ook netjes warm, maar niet als ik een uurtje op een terras heb gezeten. Gezien ik met oude Honda's rij is de olietemperatuur na een uurtje terras gezakt naar rond de 80 graden, dat is een prima temperatuur om gas te kunnen/mogen geven.

Weet wel wat TS bedoelt hoor, dat doet de lokale SS club hier heel goed.. zodra de starterkrans los is naar de 12.000 toeren op nullast, kneusten.
 
gvd, dat ze dat systeem dan maar snel terug installeren :(

Heleboel auto's hebben dat al, bij audi is het sowieso een optie. 5min voor vertrek gaat de auto aan om het interieur en de motor op te warmen (of te verkoelen).

Op een motor zit dit niet ivm gewicht en accu capiciteit.
 
\
Dat roep ik al jaren, in de jaren 60 was zo'n systeem gewoon verkrijgbaar op diverse auto's. Dan startte je de oude Volvo met -10 en was de olie +40. Resultaat: Een veel, veel langere levensduur.


Ik denk niet dat dit een optie is voor de eerder genoemde groep supersportrijders waar elk grammetje extra gewicht te veel is (op de motor ten minste)

Bovendien was dit systeem niet bedacht om de smering te verbeteren maar om het uberhaupt starten van een motor mogelijk te maken bij -40! Tegenwoordig zijn we allemaal wat verder in de techniek en starten motorblokken ook zonder deze "extra frietpan in het carter"
 
netjes opwarmen van een motor, geen wheelies/stoppies maken, met gepast beleid het voertuig gebruiken, is voor mietjes/neurts/beterweters.
gewoon lekker direct na de koud start vol in de toerenbegrenser het bandje oproken.
dat is gewoon veel beter voor andermans portemonnee, anders raakt de economie in het slop. immers geld moet rollen.
 
Een warmbloedige motor.

Serieus: motoren koelen niet supersnel af en als je 200 m gereden hebt, is die vaak alweer op bedrijfstempeatuur.
Motoren zie je ook maar zeldzaam met hoge km standen. Slijt gewoon allemaal wat sneller door de hoge toerentallen en ook mede doordat de optimale motortemperatuur nog niet is bereikt eer men goed gas geeft.
Met een buitentemperatuur van onder de 20 graden, komt mijn motor niet boven de 63 graden uit. Optimaal is +- 80.
Bij boven de 25 graden in de straat, komt die op 103.
Zo kan een motorblok van een motor best tegen een stootje.

Dat klopt niet hoor die 103 bij mij wordt ie 105. :Y
 
Je motor stationair warm laten draaien is ook niet heel best hoor.


Gewoon starten, rustig wegrijden en de eerste km's kalm aan doen. :)

Hmm, i disagree.

Stationair belast je de motor het minst, en zonder enige vorm van rijwindkoeling warmt ie ook het snelste op. Ik weet niet wie dat fabeltje ooit in de wereld heeft geholpen.

Ik laat hem altijd minstens een minuut draaien voor ik heel rustig wegrij.
 
Hmm, i disagree.

Stationair belast je de motor het minst, en zonder enige vorm van rijwindkoeling warmt ie ook het snelste op. Ik weet niet wie dat fabeltje ooit in de wereld heeft geholpen.

Ik laat hem altijd minstens een minuut draaien voor ik heel rustig wegrij.
Ik kan je vertellen dat in een minuut de olie nog geen 5 graden stijgt bij stationair toerental. :) Dus laat hem maar lekker stationair draaien, je kan net zo goed gaan rijden.

Hoe ik dit weet.....

Ik heb in mijn vorige motor een digitale olie temp meter geplaatst (gemeten bij tap punt voor oliedruk bij oliepomp). Was toen nogal 'anal' over bedrijfstemp van blok/olie.
Bij stationair draaien gaat de temp dus na 1 minuut van zeg 20-25 graden naar 25-30 graden. Zelfs na 3-5 minuten kwam de olie niet boven de 40-50 graden.
Bij rijden 5-10min (5-10km) in hartje zomer kwam de olie al boven de 80 graden. In hartje winter kwam hij er nooit boven (max 75 graden).
 
Als de motor toch in een garage staat wordt hij niet echt koud en kan je rustig wegrijden. Wil je toch iets extra neem dan een infraroodstraler ( b.v die een kapper gebruikt bij de dames) die is driezijdig in te stellen b.v op de vloer leggen onder de motor en aan beide zijde de oren van stralen. Zo wordt de motor aan drie kanten opgewarmd. Temperatuur kan je zelf instellen, tijdloze er tussen en hij wordt warm wanneer je wilt. Maar zelf hou ik niet van dit soort gedoe, rustig rijden en dan is het gehele blok na 5 minuten op temparatuur en zijn mijn banden ook opgewarmd en die leveren dan ook grip. Ook al warm je het blok op danszalen je nog rustig je banden warm moeten rijden dus zie zelf het voordeel niet maar wel veel nadelen. Maar als je wilt het kan dus wel! Mogelijk dan gelijkbanden warmers aanschaffen! :)
 
Die olie hoeft helemaal niet warm te zijn.
We hebben tegenwoordig multigrade.

Als tijdens een korte rit de olie de 60 graden niet bereikt, KAN er condensatie van waterdamp optreden.
Dit is niet altijd te voorkomen, aangezien waterdamp een hoofdbestanddeel is van de uitlaatgassen, en die lekken ook langs de zuigerveren en komen zo in de olie terecht.
 
Oliedruk vind ik belangrijker dan olietemperatuur.....
Vanaf 0 seconde volgas wegblazen is vooral vervelend omdat er nog geen film is.

Voor de rest een overduidelijk "kijk mij eens onzeker zijn en geef me even een compliment hoeveel beter ik het doe dan heel veel anderen" topic.

Saai dus.
 
Oliedruk vind ik belangrijker dan olietemperatuur.....
Vanaf 0 seconde volgas wegblazen is vooral vervelend omdat er nog geen film is.

Voor de rest een overduidelijk "kijk mij eens onzeker zijn en geef me even een compliment hoeveel beter ik het doe dan heel veel anderen" topic.

Saai dus.
Tja, dat andere topic is nu dicht. :P
 
wat ik me dan afvraag,

Als ik in een hete dag een minuutje of 5 bezig ben de stad uit te geraken en veel moet wachten voor het stoplicht is mijn temp al snel rond de 80/90 graden. Maar als ik dan een stuk snelweg heb, is mijn temp weer gezakt tot 60.

Volgens mijn metertje zou ik dus beter na 4 min stad rijden het gas flink open gooien tov van een half uur snelweg. Maar dat gaat toch wel tegen je gevoel in.
 
wat ik me dan afvraag,

Als ik in een hete dag een minuutje of 5 bezig ben de stad uit te geraken en veel moet wachten voor het stoplicht is mijn temp al snel rond de 80/90 graden. Maar als ik dan een stuk snelweg heb, is mijn temp weer gezakt tot 60.

Volgens mijn metertje zou ik dus beter na 4 min stad rijden het gas flink open gooien tov van een half uur snelweg. Maar dat gaat toch wel tegen je gevoel in.

Das koelvloeistoftemperatuur, niet olietemperatuur vermoed ik?
 
wat ik me dan afvraag,

Als ik in een hete dag een minuutje of 5 bezig ben de stad uit te geraken en veel moet wachten voor het stoplicht is mijn temp al snel rond de 80/90 graden. Maar als ik dan een stuk snelweg heb, is mijn temp weer gezakt tot 60.

Volgens mijn metertje zou ik dus beter na 4 min stad rijden het gas flink open gooien tov van een half uur snelweg. Maar dat gaat toch wel tegen je gevoel in.
Dat is de temperatuur van je kvs. De olietemp zal daardoor ook wel iets dalen, maar zoals ik al eerder zei, een motorblok van een motor kan best tegen een stootje. De optimale bedrijfstemperatuur ligt rond de 80 graden (van de olie). Mocht dat er 15 onder of boven liggen, merk jij daar niks van qua slijtage of prestaties in de tijd dat jij die motor onder je kont hebt.
 
Koelwater op temperatuur betekend niet dat de olie al op temperatuur is en zeker niet dat het blok helemaal op temperatuur is.
 
Weet wel wat TS bedoelt hoor, dat doet de lokale SS club hier heel goed.. zodra de starterkrans los is naar de 12.000 toeren op nullast, kneusten.
Dat doen ze om even te laten zien dat ze ook werkelijk geen greintje gevoel voor techniek hebben.

Zijn in mijn ogen dan ook geen motor waard, dat soort figuren. :N

Soort dierenmishandeling, maar dan anders ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan