sneldheidsmeter Yamaha xj600s

mario38

MF'er
26 nov 2009
50
0
Rotterdam
Hoi allemaal,

Sinds het indrukken van mijn dagteller op 0, doet de snelheidsmeter niets meer.

Heb de kabel er bij het wiel losgedraaid en weer erop, kan niets ontdekken.

Iemand tips? het is mijn 1e motor (yamaha xj600s uit 1995) en heb weinig sleutelervaring.

Groetjes uit rotterdam
 
Laatst bewerkt:
Kan je bij de wartel waar de snelheidsmeterkabel vast zit aan je meter eens los. Draai dan aan het voorwiel. De binnenkabel moet dan draaien, ook als je hem tegen wil houden.

Doet je kilometerteller/dagteller het nog wel?

Een tweede optie is je dagteller nog eens een paar keer fors indrukken.
 
Kan je bij de wartel waar de snelheidsmeterkabel vast zit aan je meter eens los. Draai dan aan het voorwiel. De binnenkabel moet dan draaien, ook als je hem tegen wil houden.

Doet je kilometerteller/dagteller het nog wel?

Een tweede optie is je dagteller nog eens een paar keer fors indrukken.

Hoi Jaap,

Dagteller en kilometerteller doen niets meer.
Kabel al eens losgehad, wiel gedraaid hoor niets, zie niets.

Moet ik de oorzaak bij het wiel zoeken of kan het ook bij de teller? teller is ingewikkeld ik heb zo,n windscherm ervoor zitten die geen functie heeft.
 
Laatst bewerkt:
een windscherm die geen functie heeft? demonteren die hap en de snelweg op...


Het is zo,n klein windscherm waar ik persoonlijk de functie niet van ziet. Maarja om hem nu op de snelweg te gooien geeft ook weer zo,n zooitje en ben nu eenmaal een nette jongen.

Maar goed imeand in rotterdam die mij behulpzaam wil zijn om dit euvel te verhelpen en het boetegehalte op een leuk niveau te houden.
 
Zo moeilijk is het niet. Ik ga er van uit dat je een mechanische overbrenging hebt naar de tellerunit. In je voorwiel zit een "meenemertje", een tandwieltje dat een metalen kabeltje aandrijft. Dat kabeltje loopt naar je tellerunit.
Draai het kabeltje los bij de teller, draai het voorwiel en kijk of het puntje dat je aan het einde van de kabel bij de tellerunit ziet meedraait. Tien tegen één dat dit niet het geval is. Dan kan het probleem zitten in een kabelbreuk of in het tandwieltje dat vervangen moet worden.
Dat is vrijwel altijd het probleem.

Andere optie: kapotte tellerunit, maar dat is veel minder waarschijnlijk.
 
Behalve de kabel of tellerunit kan het ook aan het mechanisme in het voorwiel liggen. Heb ik ook gehad met mijn FZR. Er zit een stalen ring in met nokjes (omgebogen lipjes) welke in de naaf van je wiel vallen, Beetje lastig om uit te leggen zo, maar bij mij was er zo'n nokje afgebroken waardoor ook niets het meer deed.

Wanneer je je kabel bij het voorwiel loshaalt en het uitstekende deel met de hand ronddraait zou je je teller naald moeten zien bewegen. Indien dit het geval is weet je:

a) tellerkabel is goed

en

b)tellerunit is goed

Wel de binnenkabel aanduwen tijdens het draaien om er zeker van te zjn dat deze "pakt"in de teller.
 
Laatst bewerkt:
Probeer toch de wartel, waarmee de tellerkabel vastzit aan je teller, los te halen.

De binnenkabel heeft een vierkant uiteinde dat ongeveer 1 tot 2 cm uit de buitenkabel steekt. Als je aan het voorwiel draait moet, als alles goed is, dat stuk draaien. Draait het niet, probeer dan met een draaiende beweging aan dat uiteinde of de kabel in de meenemer aan je voorwiel wil schieten.

Een tweede controle is de kabel bij je voorwiel losmaken en dan in de meenemer een lucifer steken. Bij draaien aan het voorwiel moet de lucifer meedraaien.

Doet hij dat niet dan is je opnemer stuk. Wat al eerder genoemd is kan dat de opstaande tandjes daar verbogen zijn en niet meer in de uitsparingen vallen.

Als de meenemer en de kabel in orde zijn blijft als laatste mogelijkheid over een fout in je tellerunit.

Wat nog niet ter sprake is gekomen, doet je snelheidsmeter (de wijzer) het nog wel?
 
Zoals Jaap het beschrijft kun je naar mijn idee inderdaad het best de diagnose stellen. Mijn eerste idee zou zijn dat de metalen ring in je voorwiel die de overbrenging vormt tussen je voorwiel en de opnemer stuk is. Is ook één van de goedkoopste onderdelen van het systeem die stuk kunnen gaan. Heb dat in ieder geval op mijn motor een keer gehad nadat ik mijn dagteller op 0 gedrukt had.
 
Welke kant je op draait maakt niet uit, wat je moet doen is bij het voorwiel de kabel van de snelheidsmeter loshalen.
Als je die kabel tussen duim en wijsvinger vastpakt en er iets aan trekt ong 2-3 cm en je duwt die kabel weer terug richting tellerhuis, dan moet je op het moment dat de kabel niet meer verder geduwd kan worden, ook linksom en rechtsom draaien. (of terwijl je linksome en rechtsom draait de kabel tegelijkertijd terugduwen richting tellerhuis).

Op een gegeven moment voel je de kabel iets naarbinnen "schieten". Dan weet je zeker dat het uiteinde van de kabel bij het tellerhuis goed in het "nokje" zit (ik weet niet hoe je dat noemt).
Houd deze positie van de kabel vast en monteer het andere uiteinde weer goed aan de as van het voorwiel.

Hopelijk kun je hier wat mee.
Groeten,
Erik
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan