snelheid afhankelijk van schuin gaan??

Als je in het hart van de as een denkbeeldige punt zet, precies op de hartlijn van de velg, en je bepaalt de afstand tot de buitenkant van je band, neem deze afstand (straal) en maak een cirkel rondom dit middenpunt van de as.
Als de band exact dezelfde ronding heeft als de cirkel, dan wijkt de snelheidsmeter hierdoor niet af, is de ronding groter, dan daalt de snelheidsaanduiding, is de ronding kleiner, dan stijgt de snelheidsaanduiding.
Dit geldt ook voor het toerental (als het een gedreven wiel betreft natuurlijk) ronding groter: toerental daalt, ronding kleiner: toerental stijgt., en dit alles bij een gelijkblijvende snelheid!

Ik hoop dat ik het enigszinds duidelijk uit heb kunnen leggen.
Groeten Paul.

Ja dat bedoel ik!!! Ik kon het alleen niet verwoorden.

Maar het is inderdaad als, ik weet niet wat de realistische situatie is...
 
Wow....ik ben wat begonnen zeg! :P

Voor velen van jullie --> :}

Het lijkt erop dat het in theorie dus waar is, en kijkend naar filmpjes lijkt het ook te kloppen.

De precieze invloed bepalen wordt waarschijnlijk een vrij ingewikkeld vraagstuk. Dan moet je de exacte ronding van de band bij rechtdoor rijden en bij bocht nemen weten. Dan berekenen hoeveel 'rechtdoor'omwentelingen een band maakt bij bijvoorbeeld 100 km/h. Het verschil in omwentelingen tussen rechtdoor en schuin is dan ook te bepalen.

Verder ben ik er te dom voor.... :?

Waarschijnlijk weet je dan dus, dat de band (en dus ook de snelheidsmeter) bij 100km/u rechtdoor een bepaald aantal omwentelingen maakt. Dan moet je berekenen wat de snelheidsmeter aangeeft bij het aantal omwentelingen dat je dan schuin rijdt, stellende dat dat rechtdoor zou zijn. Zoiets?????



Grtzz & thanx,

Rudie
 
Ik heb een DVD van de TT isle of Man en daar zie je een onboard lap vanaf een fireblade. De coureur geeft ook aan dat het toerental oploopt. En inderdaad je ziet het en je hoort het op de TV.
Dus waar.

Waar kun je deze DVD bestellen? Een kopie mag natuurlijk ook ;)
 
jep, maar je moet het wel vanaf de as zien en niet het middenpunt
je as is 1 geheel en dus overal gelijk
je afstand word dus wel korter nu ineens
je opnemer zit ook aan de buitenkant en niet in het midden

voila... :}

sorry Martin het gaat nogaltijd om de kortste, loodrecht op de as staande lijn naar het asvalt.
 
Wow....ik ben wat begonnen zeg! :P

Voor velen van jullie --> :}

Het lijkt erop dat het in theorie dus waar is, en kijkend naar filmpjes lijkt het ook te kloppen.

De precieze invloed bepalen wordt waarschijnlijk een vrij ingewikkeld vraagstuk. Dan moet je de exacte ronding van de band bij rechtdoor rijden en bij bocht nemen weten. Dan berekenen hoeveel 'rechtdoor'omwentelingen een band maakt bij bijvoorbeeld 100 km/h. Het verschil in omwentelingen tussen rechtdoor en schuin is dan ook te bepalen.

Verder ben ik er te dom voor.... :?

Waarschijnlijk weet je dan dus, dat de band (en dus ook de snelheidsmeter) bij 100km/u rechtdoor een bepaald aantal omwentelingen maakt. Dan moet je berekenen wat de snelheidsmeter aangeeft bij het aantal omwentelingen dat je dan schuin rijdt, stellende dat dat rechtdoor zou zijn. Zoiets?????



Grtzz & thanx,

Rudie


Als dat het enige was geweest dan valt het wel mee, maar we hebben nog met vervorming van de band te maken. En dan hoeveel vervorming? Wat is de bandenspanning? etc.

Beetje olie op het vuur gooien:

Weet je dat naar maten je harder rijdt (rechtdoor) de snelheidsmeter relatief minder snelheid aangeeft?
Gevolg van de vervorming van de band (centrifugaalkrachten), de totale diameter van het
wiel wordt groter.

;)
 
Als dat het enige was geweest dan valt het wel mee, maar we hebben nog met vervorming van de band te maken. En dan hoeveel vervorming? Wat is de bandenspanning? etc.

Beetje olie op het vuur gooien:

Weet je dat naar maten je harder rijdt (rechtdoor) de snelheidsmeter relatief minder snelheid aangeeft?
Gevolg van de vervorming van de band (centrifugaalkrachten), de totale diameter van het wiel wordt groter.

ROFLMAO!!




ik geef het maar op denk ik...
 
Beetje olie op het vuur gooien:

Weet je dat naar maten je harder rijdt (rechtdoor) de snelheidsmeter relatief minder snelheid aangeeft?
Gevolg van de vervorming van de band (centrifugaalkrachten), de totale diameter van het
wiel wordt groter.

;)

Dus eigenlijk rij ik altijd 125 ipv 120 :? :P :)
 
Beetje olie op het vuur gooien:

Weet je dat naar maten je harder rijdt (rechtdoor) de snelheidsmeter relatief minder snelheid aangeeft?
Gevolg van de vervorming van de band (centrifugaalkrachten), de totale diameter van het
wiel wordt groter.
;)

zullen we dan ook ff rekening gaan houden met de steeds groter wordende afwijking van je km teller naarmate je harder rijdt :)
 
zullen we dan ook ff rekening gaan houden met de steeds groter wordende afwijking van je km teller naarmate je harder rijdt :)
nee, de afwijking is een vast gegeven. als je een teller zou hebben die 100% is dan geeft ie naar mate je sneller rijdt te veel aan.
(1 km/h bij een snelheid van 200 km/h ?!?)
 
Tering. Als je hier allemaal over moet nadenken als je rijd. Ik hoop dat ik dan nog tijd heb om aan alle andere handelingen en overig verkeer te denken.
 
voila... :}

sorry Martin het gaat nogaltijd om de kortste, loodrecht op de as staande lijn naar het asvalt.

100% :^

Het gaat idd over de kortste afstand loodrecht op de as.

Die middelpunt-theorie geldt alleen maar als de as ten alle tijden horizontaal blijft ... en dat gaat dus niet. :)
 
omtreksnelheid = 2 * pi * toerental * straal

Omtreksnelheid is dus rechtevenredig aan de straal van het loopvlak. Die straal moet dus altijd loodrecht op de draaiingsas gemeten worden. Als de straal afneemt (verder richting de wang van de band) neemt dus ook de omtreksnelheid af (bij gelijkblijvend toerental). Dus om met constante snelheid de bocht te kunnen nemen moet het toerental omhoog.

Vergelijk het maar met een stepwiel en een wiel van een herenfiets: om dezelfde snelheid (=omtreksnelheid) te kunnen rijden moet het stepwieltje heel wat vaker rond.

Groene lijn is de straal
full


[me]Joris moet iets doen om de tijd te doden.[/me]
 
nee, de afwijking is een vast gegeven. als je een teller zou hebben die 100% is dan geeft ie naar mate je sneller rijdt te veel aan.
(1 km/h bij een snelheid van 200 km/h ?!?)

de procentuele afwijking is vast ja, de afwijking in km wordt hoger naarmate je snelheid toeneemt.
 
Om nog even over het wiel van Martinweb door te emmeren... Als je van het 'centrum' van de as zou uitgaan ipv. de hartlijn, zou dit 'zijspanwiel' aan de buitenkant veel langzamer draaien dat in het midden:

full
 
Om nog even over het wiel van Martinweb door te emmeren... Als je van het 'centrum' van de as zou uitgaan ipv. de hartlijn, zou dit 'zijspanwiel' aan de buitenkant veel langzamer draaien dat in het midden:

full
Nope, is en blijft 1 heel wiel en dus niet meerdere stukken, alles draait even snel dus.
zou wat zijn zeg, mn linkerkant sneller dan de rechterkant van een wiel
Aantal omwentelingen is even hoog over de gehele band.
 
Nope, is en blijft 1 heel wiel en dus niet meerdere stukken, alles draait even snel dus.
zou wat zijn zeg, mn linkerkant sneller dan de rechterkant van een wiel
Aantal omwentelingen is even hoog over de gehele band.
klopt wel wat ie zegt, is maar hoe je het leest. (maar is een beetje door zanikken en dat zegt ie ook :z )
ik stop met dit onderwerp
 
klopt wel wat ie zegt, is maar hoe je het leest. (maar is een beetje door zanikken en dat zegt ie ook :z )
ik stop met dit onderwerp
ik ook, zullen het toch niet snappen en als dat wel zo is heb ik iets nuttigs bijgedragen
 
jep, maar je moet het wel vanaf de as zien en niet het middenpunt
je as is 1 geheel en dus overal gelijk
je afstand word dus wel korter nu ineens
je opnemer zit ook aan de buitenkant en niet in het midden

Je moet het WEL DEGELIJK vanuit het hart van de as zien, precies in het middelpunt van de velg/band.
Dat de opnemer aan de buitenkant gemonteerd zit
maakt geen kl*ten uit, hij telt slechts het aantal wielomwentelingen, en dat is aan de buitenzijde exact evenveel als in het hart.

Groeten Paul.

PS; de opmerking die geplaatst is over het minder aangeven van de km teller bij hoge snelheid vanwege de uitzetting van de band klopt inderdaad, alleen zet een moderne radiaalband niet zoveel meer uit.
Tevens is er bij hoge snelheden altijd een zeer klein percentage wielslip, waardoor de snelheidsmeter nog iets minder aangeeft.
Doch de gemiddelde snelheidsmeter wijkt standaard al zoveel af, dat dit slechts "peanuts"zijn.
 
Je moet het WEL DEGELIJK vanuit het hart van de as zien, precies in het middelpunt van de velg/band.
Dat de opnemer aan de buitenkant gemonteerd zit
maakt geen kl*ten uit, hij telt slechts het aantal wielomwentelingen, en dat is aan de buitenzijde exact evenveel als in het hart.

Groeten Paul.

PS; de opmerking die geplaatst is over het minder aangeven van de km teller bij hoge snelheid vanwege de uitzetting van de band klopt inderdaad, alleen zet een moderne radiaalband niet zoveel meer uit.
Tevens is er bij hoge snelheden altijd een zeer klein percentage wielslip, waardoor de snelheidsmeter nog iets minder aangeeft.
Doch de gemiddelde snelheidsmeter wijkt standaard al zoveel af, dat dit slechts "peanuts"zijn.
Dus niet. maar lijkt me een leuk onderwerp als we elkaar een keer tegen komen IRL.

dat van die wielslip.., ja :) dat komt er ook nog eens bij.
vergeet ff niet dat alles in theorie is, dus de snelheids verschillen zijn idd niet waarneembaar.
 
Het is toch wielSPIN en geen wielSLIP...klein detail, groot verschil...En dan geeft de teller toch te veel aan...?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan