snelheid afhankelijk van schuin gaan??

Het is toch wielSPIN en geen wielSLIP...klein detail, groot verschil...En dan geeft de teller toch te veel aan...?
Helaas max, goed geprobeerd :)
Wielspin heb je, als je accelereert en je achterwiel onvoldoende grip heeft op het wegdek
waardoor deze doorslipt.
Wielslip ontstaat als een wiel bij constante voertuigsnelheid meer energie absorbeert dan de band aan het wiel overdraagt, zodat het wiel daardoor langzamer draait dan het eigenlijk zou moeten doen, en deze eigenschap heet dus wielslip.

Als je telleraansluiting op je voortandwiel aangesloten is, dan geeft een wielspin, en ook een wielslip in beide gevallen idd een hogere telleraanduiding weer.

Groeten Paul.
 
Je moet het WEL DEGELIJK vanuit het hart van de as zien, precies in het middelpunt van de velg/band.
Dat de opnemer aan de buitenkant gemonteerd zit
maakt geen kl*ten uit, hij telt slechts het aantal wielomwentelingen, en dat is aan de buitenzijde exact evenveel als in het hart.

Groeten Paul.

PS; de opmerking die geplaatst is over het minder aangeven van de km teller bij hoge snelheid vanwege de uitzetting van de band klopt inderdaad, alleen zet een moderne radiaalband niet zoveel meer uit.
Tevens is er bij hoge snelheden altijd een zeer klein percentage wielslip, waardoor de snelheidsmeter nog iets minder aangeeft.
Doch de gemiddelde snelheidsmeter wijkt standaard al zoveel af, dat dit slechts "peanuts"zijn.

Zie het als allemaal fietswielen (met verschillende diameter) naast elkaar. Bij iedere hellingshoek zul je dan een ander wiel gebruiken. Dan zul je begrijpen dat je de straal loodrecht op de as moet nemen. Alle wielen hebben hetzelfde toerental, echter de omtreksnelheid verschilt door het verschil in diameter (en daarmee wielomtrek).

Edit: indien je de hart-van-het-wiel-theorie toe zou passen, betekent het dat het wiel slingert. En ik heb het wiel niet zien slingeren. Ga maar na, als je door een bocht gaat, raakt toch alleen 1 kant van het loopvlak de weg. En niet afwisselend links en rechts van het midden...
 
Laatst bewerkt:
Als je goede sportbanden hebt, dan klopt de bewering...

Sportbanden hebben een wanghoogte en bolling die zodanig is, dat de banden in het midden gewoon hoger zijn dan aan de randen... Hierdoor neemt de wielomtrek af en het toerental (door het "helling-effect") toe...

Er zijn wellicht ook banden die een dusdanige radius hebben, dat de hoogte exact gelijk blijft of zelfs groter wordt bij platter leggen... Maar wie wil die banden nou? Je kan niet erg schuin (snel a/h einde van je loopvlak) en het kost meer kracht om de motor de bocht in te krijgen.

Als je echt met afgeplatte sportbandjes rijdt, kan het dus misschien ook wel eens opgaan... :)
 
Als je goede sportbanden hebt, dan klopt de bewering...

Sportbanden hebben een wanghoogte en bolling die zodanig is, dat de banden in het midden gewoon hoger zijn dan aan de randen... Hierdoor neemt de wielomtrek af en het toerental (door het "helling-effect") toe...

Er zijn wellicht ook banden die een dusdanige radius hebben, dat de hoogte exact gelijk blijft of zelfs groter wordt bij platter leggen... Maar wie wil die banden nou? Je kan niet erg schuin (snel a/h einde van je loopvlak) en het kost meer kracht om de motor de bocht in te krijgen.

Als je echt met afgeplatte sportbandjes rijdt, kan het dus misschien ook wel eens opgaan... :)

Euh, naarmate de hellingshoek groter wordt kan de radius van de band alleen maar kleiner worden. Anders kun je de bocht niet om Waarom valt een motor om als je hem loslaat? Omdat de banden bol zijn en niet hol. :z

[me]Joris is niet eigenwijs. :P [/me]
 
Volgens mij zijn we het al vele posts met elkaar eens, alleen zijn we niet zo goed in iets duidelijk uitleggen. En sommigen niet zo goed in begrijpend lezen :P .
 
Euh, naarmate de hellingshoek groter wordt kan de radius van de band alleen maar kleiner worden. Anders kun je de bocht niet om Waarom valt een motor om als je hem loslaat? Omdat de banden bol zijn en niet hol. :z

[me]Joris is niet eigenwijs. :P [/me]
Vriend Joris,
Je hebt helemaal gelijk :)
Maar....
Je kan wel zo een platte band hebben, dat de bolling van de band zodanig is, dat de afstand tot het middelpunt van de as toch groter wordt bij het platleggen... Dan is de band nog wel bol, maar niet bol genoeg om de grotere afstand naar het middelpunt van de as teniet te doen... :)

[me]Muis is ook niet eigenwijs, maar heeft wel gelijk... :P [/me]
 
Volgens mij zijn we het al vele posts met elkaar eens, alleen zijn we niet zo goed in iets duidelijk uitleggen. En sommigen niet zo goed in begrijpend lezen :P .

Het is inderdaad moeilijk uit te leggen. En volgens mij weet niemand hoe het precies zit met de bolling van de band. Dan zou je maten moeten weten om hier een correct antwoord te kunnen geven.

Ik weet het nog niet, misschien verschilt het zelfs wel per band?
 
Vriend Joris,
Je hebt helemaal gelijk :)
Maar....
Je kan wel zo een platte band hebben, dat de bolling van de band zodanig is, dat de afstand tot het middelpunt van de as toch groter wordt bij het platleggen... Dan is de band nog wel bol, maar niet bol genoeg om de grotere afstand naar het middelpunt van de as teniet te doen... :)

[me]Muis is ook niet eigenwijs, maar heeft wel gelijk... :P [/me]

Je hebt wel gelijk. Maar wat jij beschrijft bepaald of een band gemaakt is met het oog op rechtuitstabiliteit of op wendbaarheid. Niet over het toenemen van het toerental of het afnemen van de werkelijke snelheid in een bocht.


2 zaken die je absoluut niet met elkaar mag verwarren in dit verhaal zijn:
*Toerental is voor ieder onderdeel van het wiel gelijk. Van as tot loopvlak, zonder uitzondering.
*Omtreksnelheid is afhankelijk van de afstand loodrecht tot de rotatieas.

Maar ik stel voor dat we dit op een meeting een keer wetenschappelijk aan gaan tonen. Ik wil er een krat bier en 3 shoarmaschotels om verwedden.

;)
 
Op vrijdag 12 juli 2002 22:54 schreef Joris het volgende:Maar ik stel voor dat we dit op een meeting een keer wetenschappelijk aan gaan tonen. Ik wil er een krat bier en 3 shoarmaschotels om verwedden.

;)
Jij mag helemaal niet wedden van je moeder :+

Maar ik sta wel achter je :}
 
Je hebt wel gelijk. Maar wat jij beschrijft bepaald of een band gemaakt is met het oog op rechtuitstabiliteit of op wendbaarheid. Niet over het toenemen van het toerental of het afnemen van de werkelijke snelheid in een bocht.


2 zaken die je absoluut niet met elkaar mag verwarren in dit verhaal zijn:
*Toerental is voor ieder onderdeel van het wiel gelijk. Van as tot loopvlak, zonder uitzondering.
*Omtreksnelheid is afhankelijk van de afstand loodrecht tot de rotatieas.

Maar ik stel voor dat we dit op een meeting een keer wetenschappelijk aan gaan tonen. Ik wil er een krat bier en 3 shoarmaschotels om verwedden.

;)
[Doorzeurmodus]
...Maar de omtreksnelheid bepaalt hier ook mede het toerental! Bij sportbanden:
Als je de fiets instuurt, verklein je de omtrek van je wiel, waardoor de motor (kort) oploopt in toeren (terugschakel of helling-effect)... Hou je het gas constant, dan ga je langzamer terwijl je teller evenveel aangeeft... Wil je even snel(in echte km/h), moet je meer gas geven...
[/Doorzeurmodus]
 
[Doorzeurmodus]
...Maar de omtreksnelheid bepaalt hier ook mede het toerental! Bij sportbanden:
Als je de fiets instuurt, verklein je de omtrek van je wiel, waardoor de motor (kort) oploopt in toeren (terugschakel of helling-effect)... Hou je het gas constant, dan ga je langzamer terwijl je teller evenveel aangeeft... Wil je even snel(in echte km/h), moet je meer gas geven...
[/Doorzeurmodus]


[Door-doorzeurmodus]
Dat zeg ik ... Gamma ;) Wat je beschrijft is bij ieder motor, scooter en bromfiets het geval. Je mag ze van mij allemaal gaan controleren. (Alleen niet bij de Boss-hoss want die heeft een vierkante achterband)
[/Door-doorzeurmodus]

[me]Joris gaat het voorbeeld van http://www.desmoquattro.nl (www.desmoquattro.nl) volgen :) [/me]

één dingetje nog:
1 - Zet je motor op de paddockstand
2 - Verf een stip op je glimrandje })
3 - Gooi je wiel rond
4 - Kijk om welk punt die stip draait

5 - Indien de stip om het hart van het wiel draait, zal die gedurende de rotatie over het loopvlak naar het glimrandje aan de andere zijde van je band verplaatsen. Bel me dan even, want dan kom ik kijken.
 
Laatst bewerkt:
[Door-doorzeurmodus]
Dat zeg ik ... Gamma ;) Wat je beschrijft is bij ieder motor, scooter en bromfiets het geval. Je mag ze van mij allemaal gaan controleren. (Alleen niet bij de Boss-hoss want die heeft een vierkante achterband)
[/Door-doorzeurmodus]

[me]Joris gaat het voorbeeld van http://www.desmoquattro.nl (www.desmoquattro.nl) volgen :) [/me]
Dus jij bent niet watje genoeg? :+ Met heel erg vierkante banden (midden kaal, zijkanten als nieuw), krijg je ook dit effect... :)

Maar, who cares... Eindconclusie is dat we het eigenlijk weer eens geweldig eens zijn, op wat miniscule details en een andere uitleg na... *D
 
Dus niet. maar lijkt me een leuk onderwerp als we elkaar een keer tegen komen IRL.

dat van die wielslip.., ja :) dat komt er ook nog eens bij.
vergeet ff niet dat alles in theorie is, dus de snelheids verschillen zijn idd niet waarneembaar.

DUS WEL......., en, er is een behoorlijke kans dat je de discussie moet toeleggen. })
Of we moeten langs elkaar heen praten, en ik heb ook zo het gevoel dat dit ook zo is.
Iig leuk onderwerp 8-)

Paul.
 
[Door-doorzeurmodus]
Dat zeg ik ... Gamma ;) Wat je beschrijft is bij ieder motor, scooter en bromfiets het geval. Je mag ze van mij allemaal gaan controleren. (Alleen niet bij de Boss-hoss want die heeft een vierkante achterband)
[/Door-doorzeurmodus]

[me]Joris gaat het voorbeeld van http://www.desmoquattro.nl (www.desmoquattro.nl) volgen :) [/me]

één dingetje nog:
1 - Zet je motor op de paddockstand
2 - Verf een stip op je glimrandje })
3 - Gooi je wiel rond
4 - Kijk om welk punt die stip draait

5 - Indien de stip om het hart van het wiel draait, zal die gedurende de rotatie over het loopvlak naar het glimrandje aan de andere zijde van je band verplaatsen. Bel me dan even, want dan kom ik kijken.
whahahaaaaa :}
ik ook :9
 
Idd, dit is een hele leuke discussie, maar ik ga me er niet in mengen. Ik heb het gevoel dat dit net iets boven mijn pet gaat. Wel leuk om alles te lezen.
 
full

met deze verklaring ben ik het niet eens.

ik denk dat de straal van de band wijzigd, dus dat de straal van het wiel altijd haaks op de as blijft.

de aantal omwentelingen die het wiel maakt is bepalend voor de snelheids aanduiding. als de diameter van het wiel afneemt dan wijzigd ook de sneldheid.
 
Nope, is en blijft 1 heel wiel en dus niet meerdere stukken, alles draait even snel dus.
zou wat zijn zeg, mn linkerkant sneller dan de rechterkant van een wiel
Aantal omwentelingen is even hoog over de gehele band.

Dit plaatje had ik dan ook gefikst om te laten zien dat dit niet klopt ;) . Maar me blijkbaar weer niet duidelijk genoeg uitgedrukt :P .
 
met deze verklaring ben ik het niet eens.

ik denk dat de straal van de band wijzigd, dus dat de straal van het wiel altijd haaks op de as blijft.

de aantal omwentelingen die het wiel maakt is bepalend voor de snelheids aanduiding. als de diameter van het wiel afneemt dan wijzigd ook de sneldheid.

Vind ik ook wel logisch klinken, ik weet het niet... :)
 
Als je op de rand van de band rijd is de omtrek kleiner. Zet een band recht en ga er precies naast staan. Je kunt dan zien dat de buitenkant kleiner is. Dus zal de band bij dezelfde snelheid meer omwentelingen moeten maken en zullen de toeren dus ook oplopen.

Basta!
 
ik heb even gemeten wat het verschil is in omtrek van de band, in het midden en aan de zijkant. ik heb gemeten met een slick 165-17 in het midden is de omtrek 197cm en aan de zijkant slechts 167cm. het lijkt mij heel simpel, als ik rechtdoor rij dan leg ik bij iedere omwenteling 197cm af in de bocht daarintegen slechts 167cm. als ik dus op het randje door de bocht rijd met 167 km/h (echte km) dan zal mijn teller 197km/h aangeven. ik ben er vanuit gegaan dat de omtrek van mijn wiel de afgelegde weg bepaalt. dus of ik nu meet t.o.v. het midden van de as o.i.d. lijkt mij hier niet relevant.
het valt mij ook op dat als je kort gaat slalommen, het toerental waneer je plat gaat behoorlijk toeneemt
 
wist je dat het topje van de mast van een zeilboot veel meer afstand aflegt dan de boot.


straal van de band heeft erniks mee te maken, het gaat om de omtrek. Door de kleinere straal wordt de motor wel krachtiger....
 
Klopt, mits jou snelheid word gemeten op het voorwiel. Dan zie je nl de teller iets omhooggaan. dit is echter wel minimaal.

Volgends mij bijft het toerental van je motor wel gelijk. die veranderd alleen als jij meer of minder gas geeft of als je een helling neemt.
 
Klopt, mits jou snelheid word gemeten op het voorwiel. Dan zie je nl de teller iets omhooggaan. dit is echter wel minimaal.

Volgends mij bijft het toerental van je motor wel gelijk. die veranderd alleen als jij meer of minder gas geeft of als je een helling neemt.
oja, het geldt alleen voor het voorwiel en niet voor het achterwiel.

ok :z
 
stel dat die boot van jou een mast heeft van 5meter en hij gaat een keer de aarde rond, dan heeft je top van de mast slechts 31,4 meter meer afgelgd dan de boot.
wist je dat het topje van de mast van een zeilboot veel meer afstand aflegt dan de boot.


straal van de band heeft erniks mee te maken, het gaat om de omtrek. Door de kleinere straal wordt de motor wel krachtiger....
 
Terug
Bovenaan Onderaan