snelheid afhankelijk van schuin gaan??

Over oude koeien gesproken :P

Je hebt wel gelijk. Maar wat jij beschrijft bepaald of een band gemaakt is met het oog op rechtuitstabiliteit of op wendbaarheid. Niet over het toenemen van het toerental of het afnemen van de werkelijke snelheid in een bocht.


2 zaken die je absoluut niet met elkaar mag verwarren in dit verhaal zijn:
*Toerental is voor ieder onderdeel van het wiel gelijk. Van as tot loopvlak, zonder uitzondering.
*Omtreksnelheid is afhankelijk van de afstand loodrecht tot de rotatieas.

Maar ik stel voor dat we dit op een meeting een keer wetenschappelijk aan gaan tonen. Ik wil er een krat bier en 3 shoarmaschotels om verwedden.

;)

[me]Joris heeft nog steeds honger 8-) [/me]
 
Op donderdag 11 juli 2002 23:43 schreef Desmo het volgende:voor Martin ff een tekeningetje. ;)

(Afbeelding)

FF Voor DESMO:

Dat is een heel aardig tekeningetje... Maar denk je nu zelf dat daarmee de je wiel harder gaat draaien??? De buitenkant van een wiel draait echt net zo hard als de binnenzijde! Er is maar een ding wat telt in dit soort zaken... De omtrek van je wiel! Dan kun je dus wel heel plat gaan (Schijf aan het tarmac) maar daarmee draait je wiel nog geen donder harder. Hieruit volgt dus dat je snelheidsmeter ook niets meer zal aangeven. Hoewel je raakpunt dichter op de as zit betekent dit niet dat je meter hierdoor meer gaat aangeven. Immers... Aan de omtrek verandert niets! En dus aan de snelheid ook niet! Anders gezegd: Een spaak in een wiel draait aan de velgzijde echt niet harder dan op het punt waar hij op de naaf vastzit. En anders heb je heel bijzondere velgen! De "WOEF"-man had dus wel degelijk gelijk.

KAWA-sutra voor everyone! :P
 
hohoho, je vergeet het slingeren van de boot

vertel mij de doorsnede van de aarde en ik vertel u de afgelegde weg. Het verschil is iets meer dan 15 meter heren......

mwah.. niet zoveel meer hoor..
omtrek aarde is +/-40k kilometer wat neerkomt op een d van 12732,40 meter
Tel daar 10 meter bij op (2*5 aangezien we over de diameter praten van de afgelegde cirkel) dan is dat dus pi*12742,40 = 40031,42 meter - 40000 = 31,42 meter

oftewel :
stel a is het verschil in omtrek cirkels (boot en topje mast)
stel b is te lengte van de mast
stel d is diameter aarde
omtrek aarde = pi*d
omtrek topje mast pi*(d+2b) 2b omdat je met de diameter werkt en niet de radius

dus
a = pi*d - pi*(d+2b) even uitvermenigvuldigen
a = pi*d - pi*d - 2b*pi
a = 2b*pi
b=5 (lengte mast)
a = 10*pi
oftwel 31,415192...

met andere woorden welke waarde d ook heeft 1 maal rond is het verschil altijd 2*lengtemast*pi

poe.. en nou maar hopen dat ik het allemaal goed onthouden heb :P
 
een kleiner wiel gaat bij dezelfde snelheid harder rond dan een groot wiel. aangezien je wiel aan de buitenkant ongeveer 10cm keiner is dan in het midden, zal dit wiel ook harder gaan draaien.
en hoewel je spaken net zo vaak rond gaan als je band,legd de buiten kant toch meer afstand af bij dezelfde omwentelingen.
ik blijf mij verbazen over het technisch inzicht van veel van de mf mensen hier
FF Voor DESMO:

Dat is een heel aardig tekeningetje... Maar denk je nu zelf dat daarmee de je wiel harder gaat draaien??? De buitenkant van een wiel draait echt net zo hard als de binnenzijde! Er is maar een ding wat telt in dit soort zaken... De omtrek van je wiel! Dan kun je dus wel heel plat gaan (Schijf aan het tarmac) maar daarmee draait je wiel nog geen donder harder. Hieruit volgt dus dat je snelheidsmeter ook niets meer zal aangeven. Hoewel je raakpunt dichter op de as zit betekent dit niet dat je meter hierdoor meer gaat aangeven. Immers... Aan de omtrek verandert niets! En dus aan de snelheid ook niet! Anders gezegd: Een spaak in een wiel draait aan de velgzijde echt niet harder dan op het punt waar hij op de naaf vastzit. En anders heb je heel bijzondere velgen! De "WOEF"-man had dus wel degelijk gelijk.

KAWA-sutra voor everyone! :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan